Testy przeprowadzone przez organizację TÜV SÜD Product Service na zlecenie Point S wykazały znaczące różnice między oponami klasy premium, średniej i najtańszej w zakresie kryteriów mających kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa.
Zlecone przez Point S testy odbyły się w październiku 2023 r. TÜV SÜD Product Service porównał pięć marek opon premium z trzema markami klasy średniej i trzema najtańszymi markami pod kątem różnych kryteriów bezpieczeństwa na popularnej 18-calowej oponie 225/40R18 92Y. Samochodem testowym był VW Golf VIII GTD.
Rezultaty pokazują, że produkty klasy premium zapewniają wyraźnie lepsze osiągi w porównaniu z ogumieniem klasy średniej i budżetowej, w szczególności na mokrej nawierzchni. W tym przypadku droga hamowania opon klasy średniej z prędkości 80 km/h jest średnio o 2,33 m dłuższa w porównaniu do ogumienia premium, podczas gdy dla opon z najniższej półki różnica ta wyniosła 4,47 m.
Opony premium uzyskały również lepsze wyniki w testach przyczepności i prowadzenia. Ogumienie klasy średniej wymagało zmniejszenia prędkości o 3 km/h, aby dorównać oponie premium na mokrej nawierzchni, podczas gdy opony budżetowe wymagały redukcji prędkości o 5 km/h.
Point S zlecił testy, aby zapewnić swoim członkom najbardziej aktualne, oparte na dowodach porady w zakresie bezpieczeństwa ogumienia, umożliwiając im oferowanie klientom opon właściwych, a nie najtańszych. Zostały one przeprowadzone w momencie, w którym w branży trwa dyskusja na temat opłacalności opon premium.
- W obliczu aktualnej, skomplikowanej sytuacji ekonomicznej, w której inflacja powoduje wzrost cen, naturalne jest, że kierowcy są bardziej świadomi kosztów utrzymania swoich pojazdów - powiedział Fabien Bouquet, dyrektor generalny Point S International. - Nasi klienci końcowi coraz częściej proszą nas o uzasadnienie różnic cenowych pomiędzy gamami opon, dlatego zleciliśmy te testy firmie TÜV SÜD Product Service, aby uzyskać niezależną i obiektywną opinię na ten temat. Testy potwierdziły, że opony klasy premium osiągają lepsze wyniki we wszystkich kryteriach mających kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa. Pytanie, które powinniśmy sobie zadać jako branża, brzmi zatem: czy naprawdę można wycenić bezpieczeństwo?
Point S udostępnił swojej sieci i klientom materiały marketingowe dotyczące wyników testów w ponad 20 różnych językach.
Źródło i graf.: Point S