W środę 10 kwietnia odbędzie się inauguracja drugiego w Europie hubu implementacyjnego, utworzonego w ramach międzynarodowego projektu Drive to Zero, który rozwijany jest przez PSPA oraz Calstart. Celem projektu jest wsparcie dekarbonizacji sektora transportu ciężkiego w Polsce i regionie CEE oraz stworzenie przestrzeni do współpracy kluczowych interesariuszy tego rynku.
Inicjatywa Drive to Zero Global Implementation Hub Network została uruchomiona w ramach programu Drive to Zero - projektu mającego przyspieszyć adaptację bezemisyjnych technologii w transporcie ciężkim. Jej celem jest wymiana doświadczeń i wsparcie zmian w transporcie ciężkim, a także stworzenie przestrzeni do dialogu, budowania partnerstwa oraz identyfikacji wspólnych celów i wyzwań związanych z transformacją sektora.
- Ponad 150 tys. podmiotów funkcjonujących w krajowej branży przewozu towarów stoi w obliczu konieczności ponownego zdefiniowania strategii w zakresie ochrony środowiska, modelu biznesowego oraz podejścia do zarządzania flotą, która dziś w 98 proc. oparta jest o pojazdy wyposażone w silniki Diesla. Aby sprostać unijnym regulacjom i wyjść naprzeciw oczekiwaniom obecnych i przyszłych użytkowników elektrycznych pojazdów ciężkich, wdrażamy Drive to Zero Implementation Hub. W ramach inicjatywy będziemy wspierać sektor w identyfikowaniu i planowaniu skutecznych rozwiązań m.in. w zakresie infrastruktury ładowania, produktów finansowych oraz całego łańcucha wartości - komentuje Aleksander Rajch, członek zarządu PSPA.
Polski Hub Wdrożeniowy, który jest drugim na świecie, połączy działania z Komitetem PSPA ds. Logistyki i Transportu, będącym kluczową jednostką Stowarzyszenia w zakresie rozwoju inicjatyw związanych z dekarbonizacją drogowego transportu towarowego. Rozwiązania wypracowane przez wiodące podmioty, aktywnie działające w sektorach zaopatrzeniowych, szeroko rozumianej logistyki towarów oraz usług dedykowanych mobilności, wesprą rozwój zeroemisyjnych inicjatyw w ramach Global Implementation Hub.
Pierwsze na świecie centrum wdrożeniowe Drive to Zero zostało uruchomione w Holandii. W ramach projektu ma powstać 30 hubów implementacyjnych, wspierających wdrożenie 30 000 bezemisyjnych pojazdów o średniej i dużej ładowności (ZE-MHDV) do 2030 r. Sieć nie tylko umożliwi wymianę wiedzy i doświadczeń, ale także zaoferuje wsparcie w zakresie legislacyjnym, inwestycyjnym i projektowym. Huby mają za zadanie integrować wysiłki interesariuszy ze wszystkich rynków, aby skuteczniej realizować cele związane z redukcją emisji i osiągnięciem zrównoważonego transportu. Równolegle eksperci flotowi i Drive to Zero zdobędą wiedzę, w jakim stopniu polityka i obowiązujące przepisy wpływają na proces wdrażania zeroemisyjnych pojazdów w poszczególnych krajach. Wnioski te zostaną przekazywane agencjom rządowym i będą stanowić podstawę do poprawy procesu transformacji napędowej.
Drive to Zero działa na rzecz przyspieszenia dekarbonizacji pojazdów użytkowych na całym świecie. Kluczowym elementem jest globalne porozumienie w sprawie pojazdów ZE-MHDV, zawarte przez Drive to Zero i rząd Holandii. W inicjatywie uczestniczą już 33 kraje reprezentujące około 21 proc. globalnego rynku sprzedaży MHDV (m.in.: Stany Zjednoczone, Kanada, Turcja, Chile, Austria, Belgia, Chorwacja, Dania, Finlandia, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Holandia, Portugalia), które zobowiązały się do osiągnięcia 100 proc. sprzedaży nowych bezemisyjnych pojazdów o średniej i dużej ładowności do roku 2040, z celem pośrednim na poziomie 30 proc. do roku 2030.
Spotkanie inaugurujące drugi w Europie hub implementacyjny będzie miało miejsce w środę 10 kwietnia w Elektrowni Powiśle w Warszawie. W trakcie wydarzenia podpisane zostaną również listy intencyjne pomiędzy PSPA oraz Smart Freight Centre, jak również PSPA i Zrzeszeniem Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Obie inicjatywy mają na celu promocje wspólnej wizji w zakresie wdrażania bezemisyjnych pojazdów ciężarowych oraz rozwoju zeroemisyjnych korytarzy w Polsce i regionie CEE. Na Placu Głównym Elektrowni Powiśle zaprezentowane zostaną także najnowsze, elektryczne pojazdy ciężarowe.
Źródło i graf.: PSPA