Exide Technologies wskazuje na zmieniającą się rolę akumulatora 12V, który - według firmy - będzie kluczowym elementem w elektromobilnej przyszłości.
Wraz z rozwojem różnych typów pojazdów elektrycznych (xEV) zmienia się rola akumulatora 12V: z tradycyjnej (SLI), czy dotyczącej tylko funkcji Start-Stop, ewoluuje do nowych rozwiązań. Niezawodny akumulator kwasowo-ołowiowy 12V pozostaje jednak istotnym elementem elektryfikacji pojazdów.
Kluczowe źródło energii
W pojazdach xEV za napęd odpowiedzialny jest układ wysokiego napięcia (300-800V). To on napędza silnik elektryczny i wprawia koła w ruch. Drugim układem jest układ niskiego napięcia, którego źródłem zasilania jest akumulator 12V. Dzięki niemu działają systemy pojazdu, które zapewniają istotne funkcje wspomagające, takie jak:
Producenci samochodów coraz częściej wdrażają zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS) i funkcje jazdy autonomicznej, więc rola akumulatorów wspomagających 12V staje się jeszcze bardziej istotna w kontekście zapewnienia niezawodności działania tych systemów i utrzymania bezpieczeństwa przez cały czas i w każdym pojeździe elektrycznym.
Exide do hybryd i elektryków
12V akumulatory kwasowo-ołowiowe są dostępne w różnych typach i technologiach, w szczególności wyróżniają się konstrukcje z absorpcyjną matą szklaną (AGM) lub EFB (Enhanced Flooded Battery). Exide to producent OEM i pierwszy wybór 70 proc. europejskich marek samochodów.
Akumulatory AGM zapewniają wysoką żywotność i stabilną wydajność przez cały okres użytkowania. Zostały zaprojektowane i zbudowane tak, żeby wytrzymywać ciągłe rozładowywanie i ładowanie, co sprawia, że są one odpowiednie nie tylko do zastosowań typu Start-Stop (mikrohybrydy), ale także w roli akumulatorów wspomagających (auxiliary) w pojazdach xEV.
Akumulatory Exide AGM charakteryzują się m.in. konstrukcją, która minimalizuje ryzyko wystąpienia awarii. Według producenta wykazują również najlepszą reakcję na obciążenia wynikające z zastosowania systemów bezpieczeństwa o podwyższonych wymaganiach dotyczących napięcia, np. gdy muszą dostarczyć dodatkowej mocy w przypadku autonomicznego hamowania awaryjnego, sterowania typu steer by wire lub podczas manewrów unikowych.
EFB to kolejne odpowiednie źródło zasilania systemów wspomagających w pojazdach xEV. Charakteryzują się wysoką akceptacją ładunku przez cały okres użytkowania, a także dużą trwałością cykliczną podczas pracy przy obniżonym stanie naładowania. Akumulatory EFB firmy Exide, podobnie jak AGM, oferują zoptymalizowany odzysk energii z hamowania regeneracyjnego, co przyczynia się do maksymalnej oszczędności paliwa i zmniejszenia emisji CO2.
Rozwój rynku według Exide
Wykorzystując swoją wiedzę na temat istniejącego parku samochodowego i dostępne dane (pochodzące z UE-27, Wielkiej Brytanii i Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu - EFTA), Exide stworzył prognozy dotyczące przyszłości branży motoryzacyjnej:
Oczywiście prognozowane liczby mogą się zmieniać w miarę upływu czasu, ale Exide ma pewność, że trwały, niezawodny i nadający się do recyklingu 12V akumulator kwasowo-ołowiowy pozostanie na rynku.
Źródło i graf.: Exide Technologies