Przyszłość akumulatorów 12V

Exide Technologies wskazuje na zmieniającą się rolę akumulatora 12V, który - według firmy - będzie kluczowym elementem w elektromobilnej przyszłości.

Wraz z rozwojem różnych typów pojazdów elektrycznych (xEV) zmienia się rola akumulatora 12V: z tradycyjnej (SLI), czy dotyczącej tylko funkcji Start-Stop, ewoluuje do nowych rozwiązań. Niezawodny akumulator kwasowo-ołowiowy 12V pozostaje jednak istotnym elementem elektryfikacji pojazdów.

Kluczowe źródło energii

W pojazdach xEV za napęd odpowiedzialny jest układ wysokiego napięcia (300-800V). To on napędza silnik elektryczny i wprawia koła w ruch. Drugim układem jest układ niskiego napięcia, którego źródłem zasilania jest akumulator 12V. Dzięki niemu działają systemy pojazdu, które zapewniają istotne funkcje wspomagające, takie jak:

  • zasilanie podtrzymujące - systemy alarmowe, centralny zamek w trakcie postoju;
  • start i monitorowanie procesu ładowania;
  • rozruch pojazdu poprzez aktywację przekaźnika bezpieczeństwa i podłączenie akumulatora wysokiego napięcia do sieci pokładowej i silnika elektrycznego;
  • zasilanie rezerwowe i stabilizacja napięcia podczas jazdy, a także zasilanie wtórnych odbiorników elektrycznych, np. systemów informacyjno-rozrywkowych, adaptacyjnego tempomatu lub asystenta pasa ruchu;
  • funkcje krytyczne dla bezpieczeństwa w przypadku awarii systemu, takie jak: wspomaganie kierownicy, ABS i wspomaganie hamulców, zamki w drzwiach, światła awaryjne oraz system e-call.

Producenci samochodów coraz częściej wdrażają zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS) i funkcje jazdy autonomicznej, więc rola akumulatorów wspomagających 12V staje się jeszcze bardziej istotna w kontekście zapewnienia niezawodności działania tych systemów i utrzymania bezpieczeństwa przez cały czas i w każdym pojeździe elektrycznym.

Exide do hybryd i elektryków

12V akumulatory kwasowo-ołowiowe są dostępne w różnych typach i technologiach, w szczególności wyróżniają się konstrukcje z absorpcyjną matą szklaną (AGM) lub EFB (Enhanced Flooded Battery). Exide to producent OEM i pierwszy wybór 70 proc. europejskich marek samochodów.

Akumulatory AGM zapewniają wysoką żywotność i stabilną wydajność przez cały okres użytkowania. Zostały zaprojektowane i zbudowane tak, żeby wytrzymywać ciągłe rozładowywanie i ładowanie, co sprawia, że są one odpowiednie nie tylko do zastosowań typu Start-Stop (mikrohybrydy), ale także w roli akumulatorów wspomagających (auxiliary) w pojazdach xEV.

Akumulatory Exide AGM charakteryzują się m.in. konstrukcją, która minimalizuje ryzyko wystąpienia awarii. Według producenta wykazują również najlepszą reakcję na obciążenia wynikające z zastosowania systemów bezpieczeństwa o podwyższonych wymaganiach dotyczących napięcia, np. gdy muszą dostarczyć dodatkowej mocy w przypadku autonomicznego hamowania awaryjnego, sterowania typu steer by wire lub podczas manewrów unikowych.

EFB to kolejne odpowiednie źródło zasilania systemów wspomagających w pojazdach xEV. Charakteryzują się wysoką akceptacją ładunku przez cały okres użytkowania, a także dużą trwałością cykliczną podczas pracy przy obniżonym stanie naładowania. Akumulatory EFB firmy Exide, podobnie jak AGM, oferują zoptymalizowany odzysk energii z hamowania regeneracyjnego, co przyczynia się do maksymalnej oszczędności paliwa i zmniejszenia emisji CO2.

Rozwój rynku według Exide

Wykorzystując swoją wiedzę na temat istniejącego parku samochodowego i dostępne dane (pochodzące z UE-27, Wielkiej Brytanii i Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu - EFTA), Exide stworzył prognozy dotyczące przyszłości branży motoryzacyjnej:

  • do 2028 r. 100 proc. pojazdów będzie wymagało 12V źródła zasilania;
  • do 2028 r. 56 proc. pojazdów parku samochodowego będzie wyposażonych w systemy Start-Stop;
  • do 2030 r. 25 proc. parku pojazdów będą stanowiły hybrydy (PHEV, FHEV) lub pojazdy elektryczne (BEV).

Oczywiście prognozowane liczby mogą się zmieniać w miarę upływu czasu, ale Exide ma pewność, że trwały, niezawodny i nadający się do recyklingu 12V akumulator kwasowo-ołowiowy pozostanie na rynku.

Źródło i graf.: Exide Technologies

powrót

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń