Wymiana filtrów: porady

Nawet najlepszy filtr nie będzie spełniał swojej funkcji, jeśli zostanie źle zamontowany lub kaseta, w której się znajduje, będzie nieszczelna. Na co zwrócić uwagę podczas wymiany filtrów?

Wycieki oleju spod filtra oleju

W przypadku filtrów puszkowych zdarza się, że po demontażu starego filtra w miejscu mocowania pozostaje zużyta uszczelka. Nowy filtr będzie zatem współpracował z dwiema uszczelkami jednocześnie (starą i nową), co prawie zawsze prowadzi do nieszczelności. Innym problemem jest poluzowanie się chłodniczki oleju. W dużej grupie silników filtr oleju jest właśnie przykręcany do tego elementu. Podczas wymiany należy upewnić się, że chłodniczka jest prawidłowo zamocowana. W przeciwnym wypadku na miejscach połączeń pojawią się nieszczelności i mimo prawidłowego dokręcenia filtra, ujawnią się wycieki oleju.

Rada PZL Sędziszów: należy dokładnie obejrzeć miejsce, do którego będzie mocowany nowy filtr i przed przykręceniem go upewnić się, że w miejscu montażu nie pozostała stara uszczelka oraz czy nie poluzował się króciec lub chłodniczka oleju.

Nieszczelności opasek filtra paliwa

Opaski lub szybkozłączki mocujące filtr paliwa niestety nie są wieczne. Niektóre są jednorazowe, inne da się łatwo wymienić, ponieważ są to zwykłe opaski skręcane, a jeszcze inne bardzo łatwo uszkodzić, ponieważ ich rozpinanie wymaga zastosowania specjalnego narzędzia. Niezależnie od tego, po wymianie filtra należy zawsze upewnić się, że wszystkie połączenia są szczelne. W tym celu należy uruchomić silnik, aby w układzie paliwowym wytworzyło się robocze ciśnienie.

Rada PZL Sędziszów: nie wolno zastępować fabrycznych opasek lub „szybkozłączek” tanimi zamiennikami, ponieważ większość współczesnych układów paliwowych pracuje pod ciśnieniem. W razie uszkodzenia złączek samozaciskowych należy je bezwzględnie wymienić na nowe.

Nieszczelności kasety filtra powietrza

W starszych pojazdach kasety na filtr powietrza są popękane lub brakuje w nich przynajmniej jednego z mocowań pokrywy.  Zachodzi zatem obawa, że właśnie w tych miejscach pojawią się nieszczelności, a do układu dolotowego może dostawać się „lewe”, nieprzefiltrowane powietrze.

Rada PZL Sędziszów: podczas wymiany filtra powietrza należy nie tylko dokładnie oczyścić kasetę, ale także upewnić się, że po zamknięciu jest ona szczelna. W przypadku nieszczelności kasetę doraźnie można zalepić taśmą, ale jak najszybciej należy naprawić zamknięcia lub wymienić ją na inną, wolną od wad.

Wadliwy montaż filtra kabinowego

W przypadku filtrów kabinowych problemy z kasetami zdarzają się rzadziej niż w przypadku filtrów powietrza (chyba że filtr kabinowy jest zabudowany pod maską). Najczęściej zdarza się, że podczas montażu nowy filtr zostanie zagięty i będzie przepuszczał zanieczyszczenia bokiem.

PZL Sędziszów radzi, aby upewnić się, że nowy filtr prawidłowo trafił na swoje miejsce.

- Podczas wymiany filtrów należy zwracać uwagę na wszystkie detale związane z montażem. Chodzi przede wszystkim o uszczelnienie połączeń. Nie wolno tego lekceważyć, ponieważ nowe filtry nie będą spełniały prawidłowo swoich funkcji. Po nieumiejętnej wymianie filtrów samochód może opuścić stanowisko z wyciekami oleju, zapowietrzonym układem paliwowym i nieszczelnymi kasetami filtra powietrza i kabiny. Należy dołożyć wszelkich starań, aby tego uniknąć - podsumowuje Dominik Zwierzyk z PZL Sędziszów.

Źródło i fot.: PZL Sędziszów

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń