Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i e-CVT Adventure

Teraz bez wału

Pierwsza generacja RAV4, czyli Recreational Active Vehicle with 4 Wheel-Drive, oferowała stałe 4x4 z centralnym mechanizmem różnicowym, ręcznie blokowanym. Czwarta i piąta, w hybrydzie, nie ma nawet wału napędowego. Napęd może być przedni albo 4x4 z elektrycznym silnikiem na tylnej osi. Taka ewolucja.

Nie narzekam na Toyotę, podobnie ku asfaltowym szlakom zjechały małe terenówki wielu innych marek. Z czasem przylgnął do tych konstrukcji skrót SUV, od Sport Utility Vehicle, albo termin crossover, oznaczający wehikuł o jeszcze mniejszych zdolnościach off-roadowych. Jednak testowa „Ravka”, samoładująca się hybryda, miała napęd wszystkich kół AWD-i (All Wheel Drive-intelligent), dzięki któremu radziła sobie wręcz zaskakująco dobrze poza suchą szosą, przykładowo na piasku przykrytym śniegiem. Pomagały w tym zimówki Nokian WR SUV4, jeszcze rosyjskiej produkcji, 235/55 R19 105V. Pod bocznymi ściankami kryły po dwie warstwy poliestrowe, pod bieżnikiem: dwie poliestrowe, dwie stalowe, jedną poliamidową. Maksymalne obciążenie to 925 kg przy maksymalnym ciśnieniu 350 kPa (3,5 bara). Jak na Nokiana przystało, na bocznych ścinkach były okręgi, czyli miejsca do zaznaczenia ciśnienia, w zakresie 220-340 kPa, co 10 kPa. Dodam, że rotacja kół, z krzyżowaniem między stronami, przy napędzie 4x4 powinna następować po ok. 5 tys. km, przy napędzie przednim co ok. 10 tys. km.

Zapas w kufrze

Rozmiar letnich gum z seryjnego wyposażenia widnieje na nalepce z ciśnieniem, trzeba otworzyć drzwi kierowcy i zerknąć na słupek B, 235/55 R19 101V, różnica występuje w indeksie nośności (w zimówkach 105). Ciśnienie jest jedno, 2,3 bara, niezależnie od osi, obciążenia czy przewidywanej prędkości podróży. W seryjnym, zapasowym kole dojazdowym T165/90 D18 powinno być 4,2 bara. Taki zapas leży pod podłogą bagażnika (jest jedna), którą łatwo składa się na pół i stawia z przodu bagażnika. W takiej pionowej pozycji podłoga nie przeszkadza przy wyjmowaniu koła - sprawdziłem. W środku stalowej, czarnej obręczy mieści się piankowa wytłoczka z podnośnikiem, obok koła zestaw narzędzi. Diagonalna opona Yokohama, T165/90 D18 107M została wyprodukowana na Tajwanie. Wewnętrzna konstrukcja nylonowa, dwie warstwy pod bocznymi ściankami, cztery pod bieżnikiem. Maksymalnemu obciążeniu 975 kg towarzyszy maksymalne ciśnienie 420 kPa (4,2 bara). Maksymalna prędkość z dojazdówką wynosi 80 km/h, tak brzmi zalecenie z instrukcji obsługi, choć indeks M pozwala na 130 km/h.

Jeżeli nabywca RAV4 w wersjach Selection, Adventure, Executive, GR Sport zamówi pakiet Skyview (panoramiczny, szklany dach sterowany elektrycznie), w standardzie zamiast dojazdówki otrzyma zestaw naprawczy. Zestaw nadaje się do reperacji uszkodzeń bieżnika do 4 mm. Ciekawe, że sprężarka może pracować do 25 min, producenci aut innych marek zazwyczaj wspominają o 10-15 min.

Stalowe też

Podstawowa odmiana Active korzystała z 225/65 R17 na stalowych obręczach, oczywiście z kołpakami (obecnie cennik zaczyna Comfort na alu). Alufelgi pojawiały się jako opcja, ale nie w hybrydzie. Inne rozmiary ogumienia, na aluminiowych obręczach, to 225/60 R18 i 235/55 R19, jak w testowym egzemplarzu. Toyota toczyła się na czarnych, matowych alusach mocowanych pięcioma śrubami (w tym jedną „fałszywą”) momentem 103 Nm. W schowku przed pasażerem z przodu odkryłem plastikowe pudełko z pięcioma „fałszywymi” końcówkami (miejsc było sześć, jedno puste). Ramion też jest pięć, ale zostały one tak mocno rozdwojone, że sprawiają wrażenie, jakby było ich 10. Na obręcze 19’’ nie wolno zakładać łańcuchów, autorzy instrukcji obsługi polecają po prostu opony zimowe. Łańcuchy należy montować na przednich kołach, niezależnie od układu napędowego, w bezpiecznym miejscu. Po 0,5-1 km trzeba zatrzymać się, aby sprawdzić dopasowanie łańcuchów.

Wśród wskaźników

Do kalibracji TPMS, zwanego przez Toyotę TPWS (Tyre Pressure Warning System) służą przyciski na lewym ramieniu kierownicy i ekran pośrodku tablicy wskaźników. Wchodzisz w ustawienia, symbolizowane zębatką, następnie w „Ustawienia pojazdu”, „TPWS”, „Ustaw ciśnienie”. Do potwierdzania służy OK, stosowne instrukcje pojawiają się na ekranie. „Ustawienia układu monitorowania ciśnienia w ogumieniu” - ten napis oznacza, że wszystko właśnie się dzieje, trzy razy miga wówczas lampka ostrzegająca o spadku ciśnienia. Miga z prawej strony tablicy wskaźników, bo normalnie jest niżej, na dole.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Przegląd Oponiarski 3/220 (Marzec 2024)

Dane techniczne samochodu

Rodzaj nadwozia

SUV klasy średniej, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy

DMC/ładowność

2.225/523 kg

Dług./szer./wys.

4,600/1,855/1,685 m

Rozstaw osi

2,690 m

Pojemność bagażnika

580/1690 l

Zalecane ogumienie

235/55 R19 101V, w testowym egz. zimowe 235/55 R19 105V, zapasowe koło dojazdowe T165/90 D18 107M

Silniki

benzynowy, 2.487 ccm, R4 16V, 176 KM przy 5700 obr./min i 221 Nm przy 3600-5200 obr./min przedni zespół elektryczny 120 KM i 202 Nm tylny silnik elektryczny 54 KM i 121 Nm łącznie 222 KM

Prędkość maksymalna

180 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

8,1 s

Spalanie (średnie)

5,6-5,9 l/100 km

Cena

224 900 zł (promocyjnie 208 500 zł)

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń