Masz dość reklamacji w swoim warsztacie? Takim problemom można zapobiegać, zanim się pojawią. Wyszkolony zespół to przewaga nad konkurencją, zadowolony klient i spokojniejszy sen właściciela - podkreśla PZPO i wskazuje, że to ostatni moment przed sezonem wiosennym, żeby sprawdzić, czy załoga nie potrzebuje szkoleń.
Dla autoserwisów niezależnych, sieciowych czy autoryzowanych stacji obsługi rozwój kadry i jej świadomość techniczna to konieczność. Jednak szkolenia nie mogą dotyczyć tylko nowości warsztatowych, powinny także obejmować obsługę elementów kluczowych dla bezpieczeństwa klienta, które łatwo uszkodzić podczas zbyt pośpiesznej i nieuważnej obsługi. Dotyczy to opon zarówno do samochodów osobowych, jak i dostawczych, oraz felg do nich. Kosztują coraz więcej - a ich zniszczenie to kwestia kilku nieuważnych ruchów na montażownicy.
Akademia PZPO wspiera przedsiębiorców branży motoryzacyjnej w podnoszeniu kwalifikacji swoich zespołów - także w zakresie samochodów dostawczych, ciężarowych, rolniczych, motocyklowych, do samochodów hybrydowych i elektrycznych.
Serwisy odgrywają kluczową rolę w utrzymaniu pojazdów w dobrej kondycji. Dla kierowców korzystanie z usług profesjonalistów oznacza gwarancję obsługi oraz dostęp do wykwalifikowanych specjalistów, którzy posiadają aktualną wiedzę i umiejętności do obsługi różnych rodzajów samochodów, a nowoczesny sprzęt diagnostyczny umożliwia skuteczną i precyzyjną identyfikację usterek oraz ich naprawę.
- Skoro i tak z mocy prawa serwis daje klientowi gwarancję na usługi - to warto, żeby zminimalizować konieczność reklamacji z jego strony. To właśnie wyszkoleni mechanicy zapewniają profesjonalną obsługę i zmniejszają ryzyko odpowiedzialności. Muszą nie tylko wiedzieć, jak postępować z samochodem czy oponami, ale też dlaczego trzeba to robić w określony sposób - wskazuje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO.
Dlaczego pracownicy powinni się doszkalać?
Technologia w sektorze motoryzacji znacznie przyspieszyła na przestrzeni ostatnich dekad. Samochody stały się o wiele bardziej zaawansowane, a to wymaga od pracowników serwisów ciągłego podnoszenia kwalifikacji. Dodatkowo jesteśmy u progu transformacji napędowej i współistnienia na rynku napraw napędów spalinowych, hybrydowych, elektrycznych oraz wodorowych. To stawia przed warsztatami wiele wyzwań - nie tylko pod względem personelu, ale także wyposażenia i przygotowania serwisu, aby wszystkie operacje przebiegały bezpiecznie. W ostatecznym rozrachunku klient ma otrzymać profesjonalną obsługę - w taki sposób, żeby odpowiedzialnością nie obciążyć właściciela.
Obsługa opon to odpowiedzialność
Profesjonalizm w serwisach dotyczy również ogumienia. Opony jako jedyny element bezpieczeństwa samochodu mają kontakt z drogą, w związku z czym ich prawidłowy montaż i serwis jest kluczowy dla zapewnienia bezpieczeństwa podróżnych.
Właściciel serwisu powinien zadbać o to, żeby jego pracownicy regularnie uczestniczyli w szkoleniach dotyczących obsługi opon, które obejmują zarówno teorię, jak i praktykę. Serwisanci powinni być w stanie prawidłowo ocenić stan ogumienia, dobrać odpowiedni rozmiar i typ do danego pojazdu oraz przeprowadzić prawidłowy montaż i serwis opon. Dobrze przeszkolony serwisant może wykryć potencjalne problemy i zapobiec wypadkom. Ten, kto nie uczestniczył w profesjonalnych szkoleniach, często powoduje dodatkowe koszty i zwiększa odpowiedzialność właściciela.
Właściciel serwisu powinien dbać o to, aby jego pracownicy mieli dostęp do szkoleń również z zakresu obsługi opon. Powinny one być regularne i obejmować zarówno wiedzę teoretyczną, jak i praktyczną. Serwisanci powinni umieć prawidłowo ocenić stan opon, dobrać odpowiedni rozmiar i typ opony do konkretnego pojazdu, a także przeprowadzić prawidłowy montaż i serwis opon. Dobrze przeszkolony serwisant jest w stanie wykryć potencjalne problemy z oponami i zapobiec wypadkom. Ten, któremu tylko się wydaje, że umie obsługiwać opony i nie był na profesjonalnym szkoleniu, często jest powodem dodatkowych kosztów oraz odpowiedzialności dla właściciela.
Rzetelne szkolenia to inwestycja
Szkolenia, które powstały w odpowiedzi na rosnące wymagania w branży motoryzacyjnej, oferuje np. Akademia Oponiarska PZPO. Dzięki kompleksowym programom i wykwalifikowanej kadrze szkoleniowej zapewniają one kluczową wiedzę i umiejętności do profesjonalnej obsługi samochodu. Co istotne dla serwisów wysyłających pracowników na szkolenie, dyplom Akademii jest przyznawany za zaliczenie egzaminu teoretycznego i praktycznego pod nadzorem szkoleniowców, a nie tylko za uczestnictwo.
W ofercie Akademii Oponiarskiej znajdują się m.in. szkolenia, które dostępne są w formule jedno- bądź dwudniowej:
- Szkolenia dedykowane są również właścicielom warsztatów i obejmują one m.in.: planowanie zadań, zarządzanie zespołem, sensowną wycenę usług i efektywną współpracę z flotami. Skierowane są także do przedsiębiorców, którzy chcą zwiększyć zyski w warsztacie przez lokalne strategie marketingowe, wykorzystanie mediów społecznościowych i reklamę online. Naszą unikatową wiedzę adresujemy też do serwisantów, którzy chcą doskonalić umiejętności w zakresie montażu, demontażu, wyważania i naprawy opon. Wśród wybranych tematów szczegółowo omawiamy i uczymy wymiany, kalibracji i kodowania czujników ciśnienia - to kluczowe zagadnienia w obszarze nowoczesnych systemów monitorowania ciśnienia w oponach. Ponadto szkolimy w zakresie serwisu oponiarskiego nowoczesnych pojazdów hybrydowych i elektrycznych - wylicza dyrektor PZPO.
Inwestycja w szkolenia pracowników to nie tylko sposób na dostosowanie się do dynamicznych zmian w branży, ale również klucz do budowania zaufania klientów i zdobywania przewagi konkurencyjnej.
- Analizy ankiet od uczestników pokazują, że po zakończeniu naszych szkoleń kursanci oceniają je bardzo wysoko i deklarują, że zdobyta wiedza przyczyniła się do poprawy jakości obsługi w ich serwisach - podsumowuje Piotr Sarnecki.
Do grup szkoleniowych można zapisywać się na stronie www.akademiaoponiarska.pl.
Źródło i fot.: PZPO