Rok 2023 był pozytywny dla branży motoryzacyjnej - wynika z badania przeprowadzonego przez grupę MotoFocus.pl oraz Santander Bank Polska we współpracy z SDCM i PAIH. Produkcja części motoryzacyjnych była lepsza niż w poprzednich latach, a warsztaty motoryzacyjne utrzymują stabilną sytuację, zwiększając przychody mimo wzrostu kosztów. Czy 2024 r. będzie podobny?
Kondycja producentów części pod lupą
Z barometru przeprowadzonego wśród producentów, zarówno tych oferujących produkty na pierwszy montaż, jak i dostawców na rynek wtórny, wynika, że dla 68,5 proc. ankietowanych miniony rok był pod względem oceny wielkości produkcji lepszy niż 2022 r. Jedynie 7,9 proc. uczestników badania odnotowało produkcję na tym samym poziomie, podczas gdy niespełna 1/4 zanotowała spadki.
Ponad połowa pytanych dostawców części w pierwszych miesiącach 2024 r. spodziewa się wzrostów produkcji, a spadki są zakładane przez 1/5 respondentów. Przy stabilnym otoczeniu biznesowym wzrost produkcji powinien iść w parze ze wzrostem poziomu rentowności. Jednak porównując procent firm, które prognozują̨ wzrost produkcji (58 proc.), z tymi które spodziewają̨ się̨ wzrostu rentowności (39,5 proc.) w 2024 roku, okazuje się̨, że według wielu z nich koszty będą̨ rosły szybciej niż̇ przychody z rosnącej produkcji. 29 proc. firm zakłada spadek rentowności swojej działalności.
- Rok 2023 był rokiem pełnym wyzwań, zresztą jak wszystkie poprzedzające go lata, począwszy od wybuchu pandemii Covid-19. Ciągłe zawirowania polityczno-gospodarcze w mniejszym lub większym stopniu odciskały i odciskają piętno na działalności przedsiębiorców z branży motoryzacyjnej, która, jak doskonale wiemy, jest porównywana do systemu naczyń połączonych. Tak więc, gdy jedna gałąź kolokwialnie mówiąc „obrywa”, w ślad za nią reperkusje odczuwają również pozostali uczestnicy łańcucha wartości. Rozmawiając jednak z przedstawicielami branży można odnieść wrażenie, ze skala problemów i wyzwań była mniejsza niż w ciągu poprzednich lat, a ogólne nastroje są̨ dość pozytywne, co odzwierciedlają wyniki barometru. Oczywiście branża motoryzacyjna poddawana jest ciągłym zmianom. Jesteśmy w trakcie bliźniaczej transformacji - cyfrowej i ekologicznej, co wymusza jeszcze większą aktywność firm, jeszcze większe skupienie na innowacyjności, dywersyfikacji portfolio produktów czy asortymentu, wchodzeniu na nowe rynki i jeszcze lepsze reagowanie na potrzeby klientów i rynku - mówi Tomasz Bęben, Prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.
Jak wskazuje Radosław Pelc, analityk sektora motoryzacyjnego w Santander Bank Polska, duże wzrosty produkcji i rejestracji pojazdów z 2023 roku raczej nie mają szansy się powtórzyć. W pierwszej połowie minionego roku sektor nadrabiał zaległości produkcyjne, ta sytuacja się jednak skończyła. Rynek zbliżył się do poziomu równowagi, w związku z czym dynamika będzie zależna od bieżącego popytu. Trendy i prognozy wskazują na stopniową poprawę sytuacji makroekonomicznej, jednak raportowane przez producentów zamówienia na nowe samochody są nadal wyraźnie poniżej poziomów sprzed pandemii Covid-19. Wzrostowi zainteresowania kupnem pojazdów elektrycznych nie sprzyjają wysokie ceny, popyt na nie jest także uzależniony od dotacji. Kończące się programy wsparcia zakupu samochodów elektrycznych mogą z kolei sprzyjać markom z Chin, które oferują je w znacznie niższych cenach. Jeśli ekspansja i dynamika wzrostu sprzedaży pojazdów z Chin na rynku europejskim utrzyma się na wysokim poziomie, to mogą one uzyskać udział rynkowy, który może być już mocno odczuwalny przez europejskich producentów samochodów oraz części motoryzacyjnych.
Ostatnie doniesienia medialne wskazują, że producenci części dostarczanych na pierwszy montaż mocno odczuwają transformację w branży, a to dopiero początek. Największe emocje wzbudziły zapowiedzi masowych zwolnień i planów dalszych redukcji etatów u największych europejskich producentów. Kolejne miesiące zapewne zaowocują kolejnymi cięciami, prawdopodobnie nie tylko w zatrudnieniu.
Dystrybucja części
Polscy dystrybutorzy przyzwyczaili już nas do dynamicznego wzrostu przychodów, którego końca na ten moment z pewnością̨ nie widać. Prawie jedna trzecia zanotowała wzrost powyżej 15 proc.
Początek nowego roku to tradycyjnie czas rozmów na temat planów i zamierzeń. Tak duża dynamika wzrostu sprzedaży dystrybutorów sprawia, iż prawie jedna trzecia ankietowanych firm jako priorytet planuje budowę lub rozbudowę magazynu, a niewiele mniej poszerzenie oferty. Co piąta zamierza skupić się na ekspansji na nowe rynki, a co dziesiąta na zwiększeniu udziału eksportu w całkowitych przychodach.
Warsztaty motoryzacyjne ze stabilną sytuacją
Liczba klientów w ostatnim kwartale w porównaniu do poprzedniego pokazała równomierny rozkład głosów, z naciskiem na brak zmian. Należy zauważyć, że nieco większy procent warsztatów wskazał na spadek liczby klientów, co mogło być wynikiem mniejszego grudniowego popytu. W drugim pytaniu dotyczącym oceny rok do roku rozkład odpowiedzi jest podobny, z lekkim wskazaniem na wzrost. Pokazuje to, że pomimo rosnących kosztów życia, Polacy nie rezygnują̨ z napraw samochodów.
Jeśli chodzi o zmiany liczby klientów w ujęciu rok do roku, można zaobserwować trend malejący - odsetek warsztatów wskazujących na wzrost w każdym kolejnym kwartale roku 2023 był niższy, przy rosnącym udziale warsztatów deklarujących spadek liczby odwiedzających ich kierowców.
Warto podkreślić, że większa liczba warsztatów zanotowała wzrosty przychodów niż tych, które zauważyły wzrost liczby klientów. Oznacza to, że klienci średnio zastawiali większe kwoty za naprawy niż w roku poprzednim. Nie musi to oznaczać wzrostu rentowności działalności warsztatów, a raczej potwierdza, że warsztaty podążają za inflacją. Prognoza dotycząca zmiany przychodów w obecnym kwartale jest bardzo podobna do wyników za poprzedni kwartał. Odpowiednio prawie połowa warsztatów spodziewa się wzrostów, jedna trzecia spadków, a co piąta nie prognozuje zmian.
Źródło i graf.: SDCM