Wymagania i ograniczenia
W poprzednim wydaniu zaprezentowaliśmy niektóre zmiany przepisów czekające na kierowców w tym roku. Lista jest dosyć długa, dlatego w tym numerze „Przeglądu Oponiarskiego” kontynuujemy opis kodeksowych „nowości” drogowych, które warto poznać, by uniknąć kar.
Kary za brak OC
Z pewnością ten rok będzie gorszy dla portfeli tych spóźnialskich, bo wraz ze wzrostem od stycznia najniższej krajowej wzrosły także kary za brak ubezpieczenia OC. Ale to nie wszystko, bo po kolejnym wzroście najniższej krajowej w lipcu, kary również pójdą w górę. I trzeba przyznać, że są one dotkliwe, bo na przykład dwutygodniowa przerwa w ubezpieczeniu auta osobowego, to grzywna ponad 8 tysięcy zł.
Lex Uber
Zmiany dotyczące przewoźników zaczęły być wprowadzane już w ubiegłym roku. Do 1 października 2023 roku firmy, które pośredniczą w przewozie osób, musiały zweryfikować wszystkie osoby, którym zlecały przewozy. Od tamtej pory kierowca chcący pracować dla takiej firmy musi się w niej pojawić osobiście, a przed pierwszym zleceniem wymagane jest potwierdzenie jego tożsamości oraz sprawdzenie uprawnień do kierowania oraz świadectwo niekaralności. Natomiast od 17 czerwca 2024 roku wszystkie osoby chcące świadczyć płatne usługi przewozu osób, czy to na taksówkach, czy też autem związanym z korporacją nietaksówkarską typu Uber, Bolt, będą zobligowane do posiadania polskiego prawa jazdy. Zagraniczne uprawnienia przestaną być honorowane.
Strefy czystego transportu
Obowiązują one od wielu lat, w wielu (ponad 300) europejskich miastach, między innymi: Berlinie, Paryżu, Brukseli czy Londynie. To wyznaczone strefy miasta, do których mogą wjechać tylko te pojazdy, które spełniają wymogi niskich norm emisji spalin.
Już od lipca tego roku mają zacząć obowiązywać również w Polsce - w Krakowie i Warszawie. Co ciekawe, krakowska SCT ma objąć swoim rozmiarem praktycznie cały obszar miasta.
W Krakowie, w pierwszym etapie, ograniczenie będzie dotyczyć samochodów benzynowych, które nie spełniają normy Euro 1, w przypadku samochodów z silnikiem Diesla - minimum normy Euro 2. W kolejnym etapie, czyli od roku 2026, obostrzenia zostaną podwyższone do normy Euro 3 dla samochodów benzynowych i Euro 5 dla aut z silnikiem Diesla. W Warszawie obostrzenia te mają być jeszcze bardziej rygorystyczne. W pierwszych dwóch latach mają dotyczyć silników benzynowych poniżej normy Euro 2, czyli starszych niż 27 lat, a pojazdów z Dieslem niespełniających normy Euro 4, czyli starszych niż 18 lat. Wprowadzenie stref budzi duże kontrowersje, a przeciwnicy ich wprowadzenia argumentują, że spowoduje to jeszcze większe wykluczenie osób biedniejszych, których nie stać na nowe auta.
Obowiązkowe wyposażenie
Od 7 lipca br. wejdzie w życie drugi etap GSR2 (General Safety Regulation) obligujący producentów nowych aut do specjalnego wyposażenia auta w systemy odpowiedzialne za bezpieczeństwo. Zmiana dotyczy wszystkich nowych samochodów, sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej. Na liście znajdą się między innymi: inteligentny asystent prędkości ISA, systemy awaryjnego hamowania i cofania, kamery podczerwieni monitorujące oczy kierowcy, umożliwiające wcześniejsze wykrycie jego zmęczenia, czarną skrzynkę oraz system utrzymania pasa ruchu. Możemy zatem spodziewać się jeszcze większych podwyżek cen nowych aut i to tych najmniejszych, miejskich i najsłabiej wyposażonych, bo przecież i tak za „dodatkowe doposażenie” zapłaci klient końcowy.
Badania dla seniorów
Zgodnie z europejskimi wytycznymi w tym roku mają wejść w życie przepisy obligujące kierowców powyżej 65. roku życia, którzy chcą przedłużyć ważność prawa jazdy, do badania psychologicznego. Ma to na celu wykrycie problemów uniemożliwiających bezpieczne prowadzenie auta.
Tekst: Szymon Kruk
Graf.: Pixaby