Do mniejszych i większych
Pod koniec zeszłego roku Auto Bild przeprowadził jak zawsze dość spory test opon zimowych. Tym razem przeznaczonych do SUV-ów. W teście udział wzięło 10 modeli w rozmiarze 225/60 R18, które możemy spotkać zarówno w miejskich crossoverach, jak i większych autach, choćby BMW X3, które było używane podczas testów.
Sucho
W hamowaniu na suchej nawierzchni ze 100 km/h najlepiej poradził sobie Falken Eurowinter HS02 Pro, który uzyskał najkrótszą drogę hamowania 40,9 m. Drugi z wynikiem 41,3 m był Goodyear UltraGrip Performance Plus SUV, a na trzecim miejscu uplasował się Pirelli Scorpion Winter 2 z drogą hamowania 41,4 m. W jeździe na czas po torze najwyższą średnią prędkość - 94,6 km/h miał Michelin Pilot Alpin 5 SUV. Tuż za nim, z prędkością 94,3 km/h, znalazł się Continental WinterContact TS 870 P, a średnią prędkość 94,1 km/h uzyskał Falken.
Mokro
Na mokrej nawierzchni opona Pirelli wyróżniała się pod względem hamowania, zatrzymując testowe X5 po 41,1 m. Warto zauważyć, że był to wynik o zaledwie 20 cm słabszy od Falkena - zwycięzcy na suchej nawierzchni. Hankook Winter i*cept evo, który zajął drugie miejsce, zatrzymał się po 42,9 m, a trzeci Bridgestone Blizzak LM005 po 43,1 m.
W jeździe na czas najsprawniej poruszał się Goodyer, uzyskując średnią prędkość 84,3 km/h. Za nim znalazł się Michelin - 83,6 km/h, a trzeci był Bridgestone - 83,5 km/h.
W jeździe po okręgu najlepiej poradziły sobie Bridgestone, Goodeyar oraz Vredestein Wintrac Pro.
Największą odporność na aquaplaning wzdłużny miał Bridgestone, który zachował stabilność do prędkości - 90,6 km/h, drugi Firestone Winterhawk - 89 km/h, a trzeci Michelin - 87,3 km/h.
Śnieg
Wyniki testów na śniegu zazwyczaj są bardziej wyrównane. Tak też było i tym razem. W hamowaniu z 50 km/h pierwszy Hankook zatrzymał się po 21,9 m, Firestone po 22 m, a trzeci Michelin po 22,3 m. Różnica między pierwszym wynikiem a ostatnim w teście wyniosła zaledwie 1,4 m.
W jeździe na czas najlepiej - i to z dużą przewagą nad resztą stawki - pojechał Firestone, uzyskując średnią prędkość 57,9 km/h. Hankook zajął drugie miejsce z wynikiem 56,4 km/h, trzeci był Michelin - 56,1 km/h.
W śnieżnym slalomie najsprawniej poruszały się kolejno Firestone, Michelin oraz Hankook.
Komfort
Najcichszą oponą w zestawieniu okazał się Michelin, który osiągnął 71,9 dB hałasu zewnętrzenego. Drugi Firestone zanotował 72,7 dB, a trzeci Falken 72,8 dB.
Podsumowanie
W całym teście wspólnie zwyciężyły Continental WinterContact TS 870 P oraz Michelin Pilot Alpin 5 SUV. Continental wykazał się godną pochwały równowagą osiągów w różnych testach, zapewniając wysoki poziom bezpieczeństwa i prowadzenia w różnych warunkach pogodowych. Zajął pierwsze miejsce pod względem najmniejszych oporów toczenia. Natomiast Michelin okazał się specjalistą od śniegu, zdobywając w 4 konkurencjach dwukrotnie pierwsze miejsce. W testach na mokrej nawierzchni sprawdził się równie dobrze, osiągając wysoki wynik w prowadzeniu. Ponadto opona Michelin jest cicha i zapewnia wysoki komfort prowadzenia.
Kolejne miejsca zajęły również wspólnie opony Goodyear UltraGrip Performance+ SUV i Pirelli Scorpion Winter 2. Obie były chwalone za właściwości jezdne w różnych warunkach. Goodyear pokazał wzorowe prowadzenie na mokrej nawierzchni, podczas gdy Pirelli został pochwalony za niezmiennie wysoki poziom osiągów i precyzyjne prowadzenie, szczególnie na śniegu i mokrej nawierzchni.
Szymon Kruk, fot. Producenci