Były trzy, jest jeden
Dacia jednym ruchem skreśliła z naszego rynku trzy auta: Logana kombi, Lodgy, Dokkera i wprowadziła Joggera. Postąpiła odwrotnie niż inne marki, zwłaszcza tzw. prestiżowe, które wręcz nieprzytomnie mnożą modele i wersje.
Testowy samochód, z instalacją gazową zakładaną na linii produkcyjnej w fabryce w Rumunii, miał zimówki Dębica Frigo HP2, tak więc na auto popularnej marki założono opony budżetowe. A skoro Dębica, to zapewne z Polski. Jednak trzeba wszystko sprawdzać. Okazało się, że Dębice były z Francji. W obecnych czasach już dawno przestało dziwić, że jak w tym przypadku, amerykański koncern (Goodyear) wytwarza towary polskiej marki w jeszcze innym kraju. Dębice Frigo HP2 o rozmiarze 205/60 R16 96H miały nieco wyższy indeks nośności (96 zamiast 92) niż letnie ogumienie z pierwszego montażu.
Pod bieżnikiem kryły warstwę poliestrową, dwie stalowe i poliamidową, pod bocznymi ściankami wystarczała warstwa poliestrowa. Maksymalne obciążenie, wynikające z indeksu 96, równa się 710 kg, dopuszczalne ciśnienie to 3,4 bara.
Na drzwiach
Jakie są rozmiary przewidziane przez rumuńskiego producenta samochodów, można dowiedzieć się z nalepki na blasze drzwi kierowcy, widocznej po otwarciu tychże drzwi: 185/65 R15 88H, 195/55 R16 87H, 205/60 R16 92H. W każdym przypadku nie zmienia się indeks prędkości H i nie zmienia się także zalecane ciśnienie.
Z przodu ma być 2,4 bara, z tyłu 2,3, niezależnie od przewidywanej prędkości, czy poniżej, czy powyżej 160 km/h. W razie pomiaru na gorącej oponie, należy doliczyć 0,2-0,3 bara i oczywiście nie wolno spuszczać powietrza. O dodaniu 0,2 bara trzeba pamiętać również wtedy, gdy Jogger jest maksymalnie obciążony i jeszcze holuje przyczepę. Prędkość poruszania się w takiej konfiguracji warto ograniczyć do „100”, żeby nie ryzykować pęknięcia opony.
W pełnowymiarowym kole zapasowym, 185/65 R15 88H (najmniejszy, fabryczny rozmiar przewidziany do Joggera) powinno być 2,4 bara. Na polskim rynku zapas jest dostępny do aut bez LPG, standardem pozostaje zestaw naprawczy.
Opakowanie z rzepami
Zestaw jest w miękkim opakowaniu z dwoma, podłużnymi rzepami, dzięki którym łatwo przyczepić opakowanie w dowolnym miejscu bagażnika, przykładowo na nadkolu. I kompresor, i butelka z uszczelniającym płynem są sygnowane przez niemiecką firmę Dunlop Tech, z tym że kompresor wyprodukowano w Chinach, a pojemnik (o objętości tylko 200 ml) w Niemczech. Po maksymalnie 15-minutowej pracy sprężarki ciśnienie w uszkodzonej oponie powinno dojść chociaż do 1,8 bara. Następnie po przejechaniu 3 km, z prędkością do 60 km/h, należy zatrzymać się, aby sprawdzić, ile barów jeszcze się ostało. Jeżeli więcej niż 1,3, trzeba dopompować. Według informacji z nalepki na kompresorze tym razem powinno to trwać do 10 min, do osiągnięcia 2,2 bara. Maksymalna odległość, jaką można pokonać na prowizorycznie uszczelnionej oponie wynosi 200 km i nie szybciej niż 80 km/h.
Lampka informująca o spadku ciśnienie znajduje się na dole prędkościomierza. Do ustawiania układu monitorującego ciśnienie, zwanego przez Dacię TPW (Tire Pressure Warning), są przyciski na prawym ramieniu kierownicy. Na wyświetlaczu między prędkościomierzem a obrotomierzem wchodzisz w ikonkę przedstawiającą samochodzik, potem w Ciśnienie kół naciśnij reset. Przytrzymując przycisk OK na tym prawym ramieniu, resetujesz TPW, co auto kwituje komunikatem „Czynność zakończona”. Wszystko to jest możliwe tylko podczas postoju.
Felgi z nalepkami
Stalowe obręcze kół są teraz w odmianach Essential i Expression. Do tej drugiej można dokupić alufelgi, 16-calowe. Taki sam rozmiar aluminiowych obręczy i taki sam wzór, Mahalia, miała seryjnie testowana wersja SL Extreme, z tym że czarne, a nie srebrne. Obecnie czarne Mahalie są w Extreme i Extreme+. Śruby są cztery (moment dokręcania 110 Nm), a ramion więcej, pięć, rozdwojonych. Ciekawostka - na jednym ramieniu każdej felgi jest nalepka z nazwą wersji auta po angielsku, „Extreme Limited Edition”, z literami Ex stylizowaną na nowy znaczek Dacii złożony z połączonych liter D i C.
W instrukcji obsługi, wspólnej dla Joggera, Sandero i Logana, znalazłem zalecania typowe dla marki Renault, wszak Dacia należy do koncernu Renault. Nie należy praktykować przekładania opon. Zakładanie łańcuchów jest zabronione na tylne koła, znaczy można tylko na przednie.
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Dane techniczne samochodu |
|
Rodzaj nadwozia |
minivan, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy (albo siedmiomiejscowy) |
DMC/ładowność |
1724/465 kg |
Dług./szer./wys. |
4,547/1,784/1,691 m (z relingami) |
Rozstaw osi |
2,897 m |
Pojemność bagażnika |
607/1819 l |
Zalecane ogumienie |
205/60 R16 92H, w testowym egzemplarzu zimowe 205/60 R16 96H, zestaw naprawczy |
Silnik |
trzycylindrowy, rzędowy silnik benzynowy z turbosprężarką, 999 ccm, R3 12V, 90 KM przy 4800-5000 obr./min, na gazie 100 KM przy 4600-5000 obr./min, 160 Nm przy 2100-3750 obr./min, na gazie 170 Nm przy 2000-3500 obr./min |
Prędkość maksymalna |
172 km/h, na gazie 175 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h |
13,2 s, na gazie 13,0 s |
Spalanie w cyklu mieszanym |
6,1 l/100 km, spalanie gazu 7,7-7,8 l/100 km |
Cena |
90 600 zł (obecnie promocyjnie Extreme 86 900 zł) |