2024-02-09

AIBA: precyzyjne testy opon

Od 2012 roku Continental przeprowadził ponad milion jazd na swoim w pełni zautomatyzowanym obiekcie do testowania parametrów hamowania opon, znanym jako AIBA (Automated Indoor Braking Analyzer).

Ośrodek testowania parametrów hamowania opon Continental jest jednym z najnowocześniejszych tego typu obiektów na świecie. Umożliwia on przeprowadzenie precyzyjnych i powtarzalnych testów, sprawdzających osiągi nowych opon do samochodów osobowych i dostawczych na różnych nawierzchniach drogowych - suchych i mokrych - w warunkach laboratoryjnych. Wyróżnia się on nie tylko specjalnym środowiskiem testowym. Bezzałogowe pojazdy szynowe są automatycznie rozpędzane do prędkości 120 km/h na torze o długości prawie 100 metrów, a następnie są one autonomicznie hamowane na 75-metrowym torze. Do tego procesu nie jest wymagane żadne paliwo, ponieważ przyspieszenie odbywa się za pomocą elektromagnetycznego napędu liniowego, który zapożyczono z nowoczesnej technologii stosowanej w kolejkach górskich. AIBA eliminuje także potrzebę wielokilometrowej jazdy, która jest wymagana na klasycznych torach testowych do ruszania i hamowania.

Obiekt testowy jest przykładem zaangażowania firmy Continental w zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa jazdy w ruchu drogowym oraz rozwój coraz bardziej przyjaznych dla środowiska opon.

- Obiekt AIBA jest jednym z najnowocześniejszych obiektów do testowania parametrów hamowania opon na świecie, nawet po ponad 10 latach użytkowania. Możemy osiągnąć szczególnie wysoki poziom porównywalności wyników testów w całkowicie klimatyzowanym, niezależnym od pogody i w pełni zautomatyzowanym środowisku - wyjaśnia Meletis Xigakis, Head of Global Tire Testing w Continental. - Hamowanie ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa na drodze. Dlatego dokładamy wszelkich starań, aby móc jak najdokładniej analizować osiągi naszych opon.

Ponad milion jazd testowych

Około 2/3 wszystkich testów hamowania opon w Continental odbywa się w zakładzie AIBA. Koncentrują się one na prototypach nowych opon, w przypadku których interakcja nowych lub zmodyfikowanych mieszanek gumowych i wzorów bieżników jest sprawdzana i dalej optymalizowana, ale także na weryfikacji osiągów nowego seryjnego ogumienia. Od momentu uruchomienia, deweloperzy przetestowali ponad 130 tys. opon, a w ciągu prawie 12 lat wykonano ponad milion jazd testowych. W przeciwieństwie do wirtualnych symulacji, w pełni zautomatyzowany ośrodek testowania parametrów hamowania opon wykorzystuje prawdziwe pojazdy na prawdziwych nawierzchniach drogowych. Umożliwia to wydajne, precyzyjne i porównywalne testy opon, niezależnie od zmieniających się czynników zewnętrznych, takich jak temperatura, wiatr i światło słoneczne. Testy hamowania można nawet przeprowadzać niezależnie od właściwości pojazdu. Od 2022 roku Continental testuje opony również z pomocą opracowanego we własnym zakresie bezzałogowego pojazdu analitycznego AIBA (AVA).  W pełni elektryczny, bezzałogowy pojazd testowy może być używany zamiast seryjnego samochodu.

Jakość dzięki szeroko zakrojonym testom

Testy fizyczne w ośrodku AIBA są integralną częścią szeroko zakrojonych procedur testowych stosowanych przez Continental w celu zapewnienia optymalnych osiągów opon na suchych, mokrych, zaśnieżonych i oblodzonych nawierzchniach. Przed faktycznym rozpoczęciem produkcji nowe modele opon pokonują rocznie około 25 milionów kilometrów na stanowiskach testowych bębnów rolkowych i torach testowych. Odpowiada to około 625 orbitom wokół Ziemi. Proces ten obejmuje również jazdy testowe w celu określenia subiektywnych osiągów opon na drodze z udziałem profesjonalnych kierowców, które są przeprowadzane na torach testowych Continental na całym świecie.

Zrównoważony rozwój i wydajność

Innowacyjne urządzenie do testowania hamowania opon wpisuje się w strategię zrównoważonego rozwoju firmy Continental. Dzięki niemu, w ciągu ostatnich 12 lat, zaoszczędzono znaczne zasoby. Uniknięto przejechania około 166 tys. kilometrów podczas klasycznych testów torowych, co pozwoliło zaoszczędzić 16600 litrów paliwa i prawie 40 ton CO2. Od końca 2020 roku energia elektryczna potrzebna do funkcjonowania obiektu AIBA jest w całości wytwarzana z odnawialnych źródeł energii.

Continental dąży do tego, aby opony były jeszcze bardziej energooszczędne i przyjazne dla środowiska pod względem produkcji, użytkowania i możliwości recyklingu. W tym celu producent konsekwentnie inwestuje w badania i rozwój nowych technologii, alternatywnych materiałów i przyjaznych dla środowiska procesów produkcyjnych.

Źródło i fot.: Continental

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń