Bieżnikują od ponad 120 lat

Każdego roku Continental bieżnikuje ponad milion opon do samochodów ciężarowych i autobusów na całym świecie. Producent rozpoczął działalność w tym obszarze w 1903 r.

Według badań przeprowadzonych przez Fraunhofer Institute for Environmental, Safety and Energy Technology (UMSICHT), opony bieżnikowane zmniejszają emisję CO2 nawet o 50 proc. w porównaniu z nowym ogumieniem. Ilość materiałów pochodzących z recyklingu i materiałów odnawialnych w oponach bieżnikowanych może wynosić do 85 proc. Pod względem trakcji, przyczepności i bezpieczeństwa opony bieżnikowane Continental w niczym nie ustępują nowemu ogumieniu.

- Od ponad 120 lat jesteśmy pionierem w bieżnikowaniu opon do samochodów ciężarowych i autobusów - wyjaśnia Jorge Almeida, Head of Sustainability w Continental Tires. - Nasze bieżnikowanie opon pozwala zaoszczędzić surowce i koszty. To korzystna sytuacja dla operatorów flot oraz środowiska.

Przekształcanie starego w nowe

Opony składają się m.in. z karkasu i bieżnika. Karkas może być nadal całkowicie nienaruszony, nawet gdy bieżnik osiągnął już koniec okresu użytkowania. W 2022 roku ok. 70 proc. opon do samochodów ciężarowych i autobusów uznano za nadające się do bieżnikowania, w oparciu o raporty branżowe oraz badania praktyk produkcji opon.

W ramach procesu bieżnikowania pozostała guma bieżnika oraz, w przypadku bieżnikowania na gorąco, ściana boczna opony są polerowane i odnawiane. Przygotowuje to karkas do drugiego i trzeciego okresu eksploatacji opony. Continental wykorzystuje najnowocześniejsze procesy analizy, metody produkcji i technologie recyklingu w bieżnikowaniu na gorąco oraz na zimno. W przypadku bieżnikowania na gorąco karkas jest odnawiany od stopki do stopki w procesie wulkanizacji na gorąco. Na zużyty karkas nakładana jest nowa mieszanka gumowa. W Continental proces ten nosi nazwę ContiRe. W procesie bieżnikowania na zimno, znanym w gamie produktów Continental jako ContiTread, na wypolerowany karkas nakładany jest profilowany i wstępnie zwulkanizowany materiał bieżnika. Bieżnikowanie na zimno odbywa się w niższych temperaturach i przy użyciu wstępnie zwulkanizowanych bieżników. Około 70 proc. materiału z oryginalnej opony można ponownie wykorzystać zarówno w bieżnikowaniu na gorąco, jak i na zimno.

Od odzyskiwania gumy po zintegrowany zakład ContiLifeCycle

Początki działalności firmy Continental w zakresie bieżnikowania opon miały miejsce w Hanowerze. Opony były bieżnikowane w zakładzie w Hanowerze-Vahrenwald już ponad 120 lat temu. W 1903 roku przedsiębiorstwo zakupiło również budynek fabryczny w Seelze w regionie Hanoweru i uruchomiło na jego terenie zakład zajmujący się regeneracją, przetwarzaniem i recyklingiem starej gumy. Już wtedy każdego dnia przetwarzano od 9 do 13 ton zużytej gumy. Odpowiada to średniej wadze ok. ośmiu samochodów. Producent już wtedy kładł podwaliny pod zrównoważony biznes o obiegu zamkniętym.

Firma ustanowiła kolejny ważny kamień milowy w bieżnikowaniu opon ciężarowych w 2013 roku, kiedy otworzyła fabrykę ContiLifeCycle w dzielnicy Stöcken w Hanowerze. Charakterystyczną cechą tego zakładu jest połączenie bieżnikowania i recyklingu. Dzięki zintegrowanemu podejściu obejmującemu bieżnikowanie na gorąco opon ciężarowych i autobusowych, a także system recyklingu gumy opracowany specjalnie dla zakładu ContiLifeCycle, firma od dekady aktywnie promuje zrównoważone wykorzystanie surowców, wody i energii. Od 2013 roku życie ok. 900 tys. opon do samochodów ciężarowych i autobusów zostało przedłużone poprzez bieżnikowanie w zakładzie w Hanowerze-Stöcken.

Wartość dodana dla klientów flotowych

Opony bieżnikowane przyczyniają się również do realizacji koncepcji LODC firmy Continental, która została stworzona specjalnie dla flot pojazdów.

- LODC to skrót od Lowest Overall Driving Costs, czyli naszego kompleksowego podejścia doradczego, którego celem jest pomoc klientom flotowym w obniżeniu kosztów operacyjnych związanych z oponami - wyjaśnia Tansu Isik, Head of Region South, Channels Fleet and OE Trailer w Continental Tires EMEA.

Zrównoważona koncepcja ContiLifeCycle jest integralną częścią podejścia LODC, oferując klientom flotowym opony bieżnikowane na gorąco i na zimno, zorientowane na usługi zarządzanie karkasami, w tym ContiCasingAccount, a także trwałe i oszczędzające paliwo nowe opony.

- Dzięki naszym bieżnikowanym oponom ContiRe oraz ContiTread floty mogą obniżyć koszty opon nawet o 35 proc., przy znacznie mniejszym wpływie na środowisko - dodaje T. Isik.

Rozszerzanie gospodarki o obiegu zamkniętym

Działania związane z bieżnikowaniem są przykładem inteligentnych rozwiązań Continental w zakresie gospodarki o obiegu zamkniętym. Bieżnikowanie jest korzystne dla środowiska, ponieważ może znacznie zmniejszyć zużycie cennych zasobów, takich jak ropa naftowa, kauczuk naturalny i woda. Ponadto proces ten wymaga do 70 proc. mniej energii w porównaniu z produkcją nowej opony, co pomaga ograniczyć emisję CO2. Fakt, że duża część karkasu może być ponownie wykorzystana, przyczynia się do obniżenia kosztów.

Producent nieustannie pracuje nad rozwojem innowacyjnych technologii oraz zrównoważonych produktów i usług w całym swoim łańcuchu wartości, od pozyskiwania zrównoważonych materiałów po recykling zużytych opon. Firma polega również na pirolizie zużytych opon. Ogólnym celem jest odzyskiwanie 60 proc. materiałów wykorzystywanych do produkcji ogumienia ze zużytych opon najpóźniej do 2050 roku.

Źródło i fot.: Continental

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń