Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród 6000 europejskich kierowców na zlecenie Apollo Tyres pokazują, że większość z nich nie przywiązuje większej uwagi do systematycznej kontroli ciśnienia w oponach.
Spośród zapytanych europejskich kierowców 8 proc. zadeklarowało, że sprawdza ciśnienie w oponach co tydzień, 10 proc. raz na dwa tygodnie, a 29 proc. raz w miesiącu. Pozostali robią to zdecydowanie rzadziej: 24 proc. ankietowanych odpowiedziało, że ciśnienie sprawdza raz na kwartał, 13 proc. raz na sześć miesięcy, a 5 proc. tylko raz w roku. Ponadto 5 proc. badanych wskazało, że wcale tego nie robi.
Odpowiednie ciśnienie jest niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania opon i zapewnienia bezpiecznej jazdy. Niskie zmniejsza stabilność pojazdu, przyspiesza zużycie ogumienia i zwiększa zużycie paliwa. Jeśli jest bardzo niskie, opona może się przegrzać i ulec nieodwracalnemu zniszczeniu. Zbyt wysokie ciśnienie z kolei zmniejsza komfort i bezpieczeństwo jazdy, ze względu na zmniejszoną powierzchnię styku z drogą.
- W idealnym przypadku ciśnienie w oponach powinno być sprawdzane co 14 dni, a co najmniej raz w miesiącu i zawsze przed długą podróżą - wskazuje Yves Pouliquen, szef działu marketingu i sprzedaży Apollo Tyres w Europie. - Kierowcy powinni również okresowo sprawdzać ciśnienie w kole zapasowym, aby móc na nim polegać w sytuacji awaryjnej, pamiętając, że zazwyczaj wymaga ono wyższego ciśnienia.
Producent zaleca kontrolę ciśnienia na zimnych oponach, gdy samochód nie był używany przez co najmniej dwie godziny. Apollo Tyres przypomina również, że należy przestrzegać zaleceń producenta samochodu dotyczących ciśnienia w oponach. W przypadku braku instrukcji obsługi niezbędne informacje na temat ciśnienia zazwyczaj można znaleźć po wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa lub na słupku B.
W ankiecie zapytano kierowców również o to, jak często kontrolują głębokość bieżnika - 11 proc. odpowiedziało, że nigdy tego nie robi. Osoby, które głębokość bieżnika sprawdzają, najczęściej robią to raz na kwartał (20 proc.) i raz na miesiąc (18 proc).
Zdecydowana większość respondentów (84 proc.) stwierdziła natomiast, że sprawdza ścianę boczną i bieżnik opon pod kątem uszkodzeń, chociaż częstotliwość tych kontroli znacznie się różni. Najczęstsze są kontrole miesięczne (21 proc.), a następnie kwartalne (19 proc.). 12 proc. kierowców odpowiedziało, że sprawdza opony pod kątem uszkodzeń raz w roku lub rzadziej, również 12 proc. stwierdziło, że wcale tego nie robi.
- Wielu kierowców wyraźnie nie zdaje sobie sprawy, jakiego rodzaju kontrole należy przeprowadzać i z jaką częstotliwością. Obowiązek zapewnienia konsumentom dodatkowych wskazówek i wsparcia spoczywa na całej branży oponiarskiej - od producentów, po serwisantów - dodaje Yves Pouliquen.
Źródło i fot.: Apollo Tyres
Oprac.: (zg)