Przed zbliżającymi się feriami Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego przypomina, aby w tym okresie w podróż samochodem wyruszać na oponach z homologacją zimową - zimowych lub całorocznych. Ogumienie dostosowane do warunków atmosferycznych stanowi podstawę bezpiecznego wyjazdu. W niektórych rejonach przydadzą się także łańcuchy.
Deszcz, śnieg i ujemne temperatury sprawiają, że prowadzenie pojazdu staje się ryzykowne i wymaga szczególnej uwagi. Aby zminimalizować potencjalne zagrożenia, kluczowym aspektem staje się stan opon i ich właściwa eksploatacja. Dlatego w trakcie zimowych podróży niezwykle istotne są renomowane opony zimowe lub całoroczne z homologacją zimową. Dzięki nim kierowcy mogą cieszyć się nie tylko lepszą przyczepnością, ale także krótszą drogą hamowania w trudnych warunkach.
- Zachęcamy kierowców do świadomego wyboru opon, które są dostosowane do warunków atmosferycznych. Podstawą jest nieużywanie zimą opon letnich - to inwestycja w bezpieczeństwo własne oraz pozostałych uczestników ruchu drogowego. W trakcie zimowych wyjazdów pamiętajmy o właściwym przygotowaniu pojazdu - bo opony z homologacją zimową to game changer, będący naszym sprzymierzeńcem nawet na trudnych i wymagających trasach podkreśla Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
Symbol alpejski = homologacja zimowa
Czy jest różnica między oponami zimowymi a całorocznymi? Z punktu widzenia przepisów - nie. Oba typy posiadają symbol alpejski - płatek śniegu na tle góry - który oznacza, że spełniają określone normy i przeszły testy potwierdzające ich osiągi w warunkach zimowych.
Różnią się one pod względem budowy. Wzór bieżnika opon całorocznych, jego twardość i osiągi są bardziej kompromisowe, aby zapewnić minimum bezpieczeństwa zarówno zimą, jak i latem. Z kolei opony zimowe są tak zbudowane, by zapewnić maksimum bezpieczeństwa od jesieni, przez zimę, aż do wczesnej wiosny. Mają agresywny bieżnik wgryzający się w śnieg lub błoto pośniegowe oraz bardziej miękką mieszankę bieżnika - dzięki czemu nawet w chłodne dni przy +10℃ zapewniają większą przyczepność niż opony letnie.
Oczywiście, ze względu na wymienione wyżej różnice, opony typowo zimowe przechodzą homologację z dużo większym zapasem bezpieczeństwa, dlatego że dedykowane są do sezonu jesienno-zimowego. Z kolei w oponach całorocznych parametry zimowe muszą być na mniejszym poziomie, aby opona zapewniała zapas bezpieczeństwa także latem.
Sprawdź czy nie są obowiązkowe
Planując zagraniczny wyjazd na ferie nie mamy dowolności. We wszystkich krajach wokół Polski jest obowiązek jazdy na oponach zimowych lub całorocznych. Taki zapis jest w 29. europejskich państwach, a przepisy precyzyjnie wskazują okres lub warunki ich używania.
W 16 krajach terminy te są ustalone na konkretne daty kalendarzowe (Bułgaria, Czechy, Słowenia, Litwa, Łotwa, Estonia, Szwecja, Finlandia, Białoruś, Rosja, Norwegia, Serbia, Bośnia i Hercegowina, Mołdawia, Macedonia, Turcja). W dwóch państwach obowiązek ten jest określony warunkami drogowymi (Niemcy, Luksemburg). Istnieją również kraje, gdzie wymóg jest mieszany i obejmuje zarówno kalendarz, jak i warunki pogodowe (Austria, Chorwacja, Rumunia, Słowacja) lub wymaga się go od kierowców za pomocą znaków drogowych (Hiszpania, Francja, Włochy). Pamiętajmy również, że w wielu krajach przewidziano surowe kary za niedostosowanie się do wymogu opon zimowych.
W mniejszości są kraje, w których nie ma regulacji prawnych w zakresie ogumienie sezonowego. Zakaz jazdy na oponach letnich zimą nie obowiązuje w Danii, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Portugalii, na Węgrzech, w Grecji oraz w Polsce, w której jako jedynej w tej grupie są mroźne i śnieżne zimy.
Zadbaj nie tylko o opony
Bezpieczna podróż samochodem na zimowe ferie to nie tylko dedykowane opony. PZPO przypomina, o czym warto pamiętać, wyruszając w zimową drogę.
Przygotowanie samochodu
Pogoda i warunki drogowe
Pakowanie i wyposażenie
Dłuższa droga = więcej przerw
Zabezpieczenie przed awariami
Źródło: PZPO
Fot.: archiwum redakcji