ETRMA wzywa do zmian w sprawie dostępu do zasobów pojazdów

Wyrównać szanse

Obecnie po europejskich drogach porusza się około 56 milionów pojazdów podłączonych do sieci. Do 2030 roku liczba ta przekroczy 115 milionów. Producenci pojazdów zamierzają wykorzystać łączność w celu opracowania własnych usług dla konsumentów. Etrma wzywa do zmian zapewniających sprawiedliwy dostęp do danych, funkcji i zasobów pojazdów.

Uwolnienie  potencjału

W ciągu ostatnich 10-15 lat europejscy niezależni dostawcy usług motoryzacyjnych i mobilności dokonali znacznych inwestycji w rozwiązania modernizacyjne, napędzając innowacje i wdrożenia. Celem było uzyskanie dostępu do danych generowanych przez pojazdy. Stanowi to jednak tylko ułamek potencjału, jaki drzemie w pojazdach podłączonych do sieci i definiowanych programowo (SDV - Software Defined Vehicle). Prognozy rynkowe często wymieniają ograniczenia w dostępie do danych jako główną barierę dla wzrostu i innowacji.

Niespełniona europejska obietnica

Sprawiedliwy dostęp do danych, funkcji i zasobów generowanych przez pojazdy jest niezbędny dla usług cyfrowych, które mogą przekształcić naprawy i konserwację pojazdów, bezpieczeństwo, zarządzanie flotą, nowe usługi mobilności, ubezpieczenia, rozrywkę
w pojazdach i wiele innych. Brak tego rozwoju wpływa na komfort konsumentów, możliwości rozwoju MŚP i tworzenie miejsc pracy.

Systemowa bariera konkurencji

Producenci pojazdów zajmują uprzywilejowaną pozycję jako strażnicy dostępu do danych o pojazdach. Zapewniają sobie prawa własności danych, które nie są przyznane przez prawo UE, jednocześnie kontrolując dostęp do danych poprzez projektowanie pojazdów.

Wady ustawy o danych

Data Act ustanawia ważne nowe zasady udostępniania danych w Europie. Nie rozwiązuje jednak podstawowej kwestii konkurencji wynikającej z pozycji producentów pojazdów w zakresie dostępu do danych producentów pojazdów.

Rozwiązanie

Jak wskazuje Etrma, Europa potrzebuje uregulowanych ram dostępu do danych dla pojazdów. Ram, które zapewnią równy dostęp do danych dla wszystkich uczestników rynku, co może odblokować zarówno te tradycyjne, jak i innowacyjne usługi. Niedawne badanie przeprowadzone przez Schönenberger Advisory Services wykazało, że brak takich regulacji spowoduje potencjalne roczne straty w wysokości 26 mld euro do 2030 r. i 95 mld euro do 2050 r. dla niezależnego motoryzacyjnego rynku wtórnego. Dostępem do danych można zarządzać, opierając się na poziomach cyberbezpieczeństwa producentów pojazdów i ich wdrażaniu.

Czas jest najważniejszy

Technologia pojazdów szybko ewoluuje, a platformy SDV stają się fundamentalne w przejściu na pojazdy elektryczne i autonomiczną jazdę. Ta zmiana modelu napędza zwiększoną integrację platform hiperskalowych*, dostosowując się do wyborów rosnącej liczby producentów pojazdów. Komisja Europejska musi działać szybko, aby ustanowić nowe przepisy dostosowane do europejskiego krajobrazu motoryzacyjnego. Bez wdrożenia odpowiednich regulacji, standardy ustanowione przez globalnych graczy, niezależnie od tego, czy są to giganci z Doliny Krzemowej, czy wschodzący gracze rynkowi, nieuchronnie staną się „de facto” normami w Europie. Wdrożenie kompleksowych przepisów w tym momencie, gdy platformy SDV są jeszcze w procesie dojrzewania, umożliwi skuteczne włączenie określonych wymagań i zapewni długoterminowy sukces i konkurencyjność europejskiego sektora motoryzacyjnego.

Etrma wzywa

Nie można przecenić pilności tej sytuacji. Natychmiastowe działania regulacyjne są niezbędne do odblokowania europejskiego ekosystemu danych motoryzacyjnych, wspierania konkurencji, innowacji, wyboru dla konsumentów i przystępności cenowej. Etrma wzywa Komisję Europejską do podjęcia zdecydowanych działań i zaproponowania przepisów sektorowych dotyczących dostępu do danych, funkcji i zasobów w pojazdach do końca tego roku.


*Hiperscaler to rodzaj wielkoskalowego centrum danych, które oferuje ogromne zasoby obliczeniowe, zazwyczaj w postaci elastycznej platformy chmurowej. Organizacje wykorzystują je do wdrażania i zarządzania aplikacjami i usługami na dużą skalę.

teks: Szymon Kruk

fot.: BMW

Przegląd Oponiarski 12/217 (Grudzień 2023)

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń