Filtry a praca silnika

Wpływ filtrów powietrza i paliwa na pracę silnika jest często bagatelizowany. PZL Sędziszów zachęca do tego, ale zrewidować swoje poglądy w tym zakresie.

Zapchany filtr powietrza - mniej mocy, wyższe spalanie

Nawet najlepszy filtr powietrza wraz z upływem czasu zapełnia się i generuje większe opory przepływów, co ostatecznie zmniejsza ilość tlenu dostarczanego do komór spalania. Oczywiście sterownik silnika monitoruje to w systemie ciągłym i na podstawie odczytu danych zmienia dawkowanie paliwa. Silnik pracuje nadal płynnie, jednak pogarszają się jego osiągi. Może również wzrosnąć zużycie paliwa.

Filtry powietrza dobrych marek są badane pod kątem oporów przepływów i chłonności, aby w całym przewidywanym okresie pracy zapewniać optymalny dopływ powietrza. Dla przykładu filtry powietrza PZL Filters dzięki zastosowaniu specjalnego rodzaju plisowania, legitymują się chłonnością na poziomie 0,3 kg na m². Liczy się nie tylko jakość warstwy filtracyjnej, ale także jej ilość, bo właśnie ona przekłada się na chłonność. Kluczową rolę odgrywa tutaj liczba plis.

Należy jednak podkreślić, że przekroczenie zakładanego interwału między wymianami filtra uniemożliwia jego prawidłową pracę.

Zapchany filtr paliwa - brak mocy, nierównomierna praca silnika, wyższe spalanie

Stan filtra paliwa również wpływa na pracę silnika. Filtry PZL Filters wychwytują zanieczyszczenia o średnicy 3-5 µm. Są to głównie zanieczyszczenia stałe, takie jak choćby produkty korozji zbiornika, czy efekty ścierania elementów metalowych. Filtr paliwa musi zatrzymywać także zanieczyszczenia organiczne (parafina, asfalteiny itp.). Niezwykle ważnym wymaganiem jest również zdolność efektywnej separacji wody (powyżej 90 proc., większość filtrów ma odstojniki). Takie parametry są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania układów wtryskowych.

Wraz z zapełnianiem się filtra paliwa spada jego przepustowość i przy pełnym obciążeniu silnika w układzie może pojawić się deficyt paliwa, a to z kolei przekłada się na nierównomierną pracę, brak mocy i paradoksalnie może powodować wzrost zużycia paliwa, ponieważ kierowca intuicyjnie będzie mocniej naciskał na pedał gazu. Tu również jedynym sposobem na bezproblemową eksploatację jest okresowa wymiana filtra.

Źródło i fot.: PZL Sędziszów

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń