Otwarcie Centrum Wirtualnego Rozwoju (VDC) stanowi nowy etap rozwoju Pirelli w Niemczech. Sztuczna inteligencja i sieci neuronowe pozwalają zredukować zarówno czas opracowywania produktów, jak i liczbę ich fizycznych prototypów o 30 proc.
Otwarcie VDC na terenie oddziału Pielli w Breubergu stanowi istotny kamień milowy w rozwoju opon włoskiej marki. W Centrum zatrudnionych jest około 2,5 tys. pracowników, w tym 250 inżynierów ds. rozwoju. Ośrodek umożliwia producentowi wirtualne rozwijanie oraz testowanie swoich produktów - postęp ten przyniesie znaczne korzyści zarówno firmie, jak i jej klientom OEM z branży motoryzacyjnej. Czas projektowania opon ma zostać skrócony o 30 proc., o tyle samo zmniejszyć ma się również liczba wytwarzanych fizycznych prototypów. To nie tylko oszczędność czasu i pieniędzy, firma wnosi także znaczący wkład w zrównoważoną produkcję. Celem włoskiej marki jest osiągnięcie produkcji neutralnej pod względem emisji CO2 do 2030 roku.
Symulator jazdy, stanowiący część wirtualnego procesu projektowania opon, pozwala Pirelli uzyskiwać bardziej precyzyjne wyniki niż tradycyjne metody.
- W naszym VDC możemy rozwijać opony do samochodów, które jeszcze nie istnieją w rzeczywistości, ale są nam dostarczane przez producentów samochodów w formie modeli cyfrowych - wyjaśnia Thomas Michel, dyrektor techniczny Pirelli w Niemczech. - Sztuczna inteligencja (AI) i sieci neuronowe odgrywają ważną rolę w tym innowacyjnym procesie opracowywania opon. Dzieje się tak, ponieważ znacznie przyspieszają one rozwój wirtualnych modeli. To, co kiedyś zajmowało godziny lub nawet dni, teraz często jest ukończone w zaledwie kilka sekund. To coś w rodzaju wirtualnej fabryki opon.
Inżynierowie Pirelli mogą wprowadzać do symulatora wirtualne wersje wszystkich modeli pojazdów dostarczonych przez producentów samochodów. Następnie rozpoczynają się testy jazdy z wirtualnymi modelami opon, podczas których inżynierowie obserwują, jaki wpływ na zachowanie pojazdu ma lub powinna mieć ingerencja w postaci sterowania, przyspieszania i hamowania wirtualnym pojazdem.
- VDC, w tym symulator, obsługuje wszystkie wirtualne fazy projektów dla niemieckich producentów samochodów - podkreśla Florian Waffenschmidt, kierownik VDC. - Wirtualnie testujemy opony zarówno do silników spalinowych, jak i opony z technologią Elect do samochodów elektrycznych i hybryd plug-in.
Źródło i fot.: Pirelli