Tajemnicze przyciski w aucie

Eksperci sieci Q Service Castrol przybliżają funkcje kilku najrzadziej używanych włączników w aucie, których zastosowanie warto znać.

W ciągu ostatnich lat wprowadzono technologie, które służą poprawie komfortu i bezpieczeństwa jazdy. Dobrą praktyką jest zapoznanie się z przyciskami, które pozwalają na aktywację istotnych funkcji i trybów - zastosowanie niektórych z nich pozostaje dla wielu kierowców zagadkowe.

Wyłącznik wstrząsowy - bezpieczeństwo w trakcie jazdy w trudnym terenie

Główną funkcją wyłącznika wstrząsowego jest odcięcie dopływu paliwa w przypadku uderzenia samochodu w przeszkodę bądź w sytuacji kolizji. Ma to uchronić auto i kierowcę przed powstaniem niebezpiecznego pożaru. W starszych modelach pojazdów, przycisk zazwyczaj znajduje się pod deską rozdzielczą. Z kolei w nowszych wersjach aut, mechaniczny wyłącznik został zastąpiony przez sterowniki silnika, które odcinają dopływ paliwa do pompy.

Hill descent control - bezpieczne zjeżdżanie z góry

System kontroli prędkości zjazdu ze wzniesienia (ang. hill descent control) stanowi element wyposażenia samochodów terenowych i SUV-ów. Jak sama nazwa wskazuje, służy do ograniczenia prędkości przy zjeździe np. z pagórka. W takiej sytuacji w samochodzie uruchamiają się układy: hamulcowy ABS i antypoślizgowy ESP.

Przełącznik aktywujący system znajduje się na środkowej konsoli. Często uruchamia się on automatycznie w sytuacji, gdy czujniki pojazdu wykryją górkę w pobliżu. Wtedy samochód porusza się z określoną przez system prędkością do momentu zjazdu z wzniesienia.

Przycisk EPB - elektryczny hamulec postojowy

Technologia elektrycznego hamulca jest coraz częściej wykorzystywana w samochodach i powoli zastępuje tradycyjne mechanizmy. Układ EPB uruchamiany jest za pomocą przycisku, który umiejscowiony został w okolicy drążka zmiany biegów lub na kokpicie. System uruchomi się tylko wtedy, gdy kierowca dwukrotnie przyciśnie guzik. W przypadku awaryjnego zatrzymania auta, przycisk należy przytrzymać do momentu, w którym samochód stanie w miejscu.

- Układ EPB zapewnia stabilniejsze i bardziej równomierne hamowanie niż w przypadku hamulca ręcznego. Zdarza się jednak, że dochodzi do awarii przycisku bądź nie uruchamia się przy niższych temperaturach. Do usterek tej technologii dochodzi najczęściej w okresie zimowym, gdy szybciej zużywają się szczotki silników elektrycznych przy kontakcie z brudem i wilgocią - przyznaje Bogusław Sołtysiak, właściciel znajdującego się w Lewkowie warsztatu AB Service należącego do sieci Q Service Castrol.

Przycisk kontroli trakcji - gwarancja bezpieczeństwa podczas jazdy

Kontrola trakcji stanowi jeden z najważniejszych systemów bezpieczeństwa w samochodzie. Zwiększa przyczepność pojazdu na śliskiej nawierzchni w celu uniknięcia poślizgu. Zdarzają się jednak sytuacje, gdy jego działanie nie jest konieczne, np. przy przejeździe zimą przez śniegowe zaspy.

W większości przypadków system powinien pozostać włączony. Stąd też procedura dezaktywacji układu jest dość skomplikowana. Do wyłączenia systemu kontroli trakcji przeznaczone są przyciski przedstawiające symbol pojazdu z liniami pokazującymi poślizg. Znajdują się zazwyczaj na konsoli centralnej, po lewej stronie kolumny kierowniczej bądź na tunelu centralnym. Przycisk należy przytrzymać przez kilka sekund lub nacisnąć go dwukrotnie. Po wyłączeniu układu na tablicy zegarów pojawia się komunikat i kontrolka informująca o braku działania systemu - to dodatkowe zabezpieczenie, przypominające kierowcy o wyłączeniu układu.

Przycisk ECO - oszczędność paliwa i jazda przyjazna środowisku

Tryb jazdy ECO jest coraz bardziej powszechnym rozwiązaniem, który warto wykorzystywać w codziennej jeździe. Jego uruchomienie sprawia, że spalanie paliwa jest niższe, a to oznacza korzyści zarówno dla portfela kierowcy jaki środowiska.

- Przycisk ECO służy przede wszystkim ograniczeniu zużycia paliwa przez silnik. Dzięki uruchomionemu ekonomicznemu trybowi jazdy, zmniejsza się moc, a praca jednostki napędowej jest spowolniona. W tym trybie kierowca nie jest zachęcany do szybkiej i agresywnej jazdy - ta staje się bardziej płynna i ekonomiczna - wyjaśnia Bogusław Sołtysiak.

W przypadku włączonego trybu ECO, wspomaganie kierownicy zostaje ograniczone, a dodatkowo sprężarka klimatyzacji uruchamiana jest rzadziej po to, by nie obciążać pracy silnika.

Źródło i fot.: Q Service Castrol

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń