Opel Mokka 1.2 Ultimate A8

Wpływy francuskie

Opisując kilka miesięcy temu Opla Grandlanda wymienialiśmy francuskie rozwiązania w tym niemieckim aucie. Podobnie jest również w modelu Mokka, który powstał na platformie CMP (Common Modular Platform) opracowanej w PSA, czyli w rodzinie Peugeota. Obecnie Peugeot, Opel, Fiat, Jeep itd. tworzą jeden, wielki koncern Stellantis.

Obsługa pokładowego komputera czy multimediów jest bardzo podobna jak w Peugeotach. W serwisie oponiarskim największe znaczenie ma ustawianie TPMS, w tym modelu korzystającego z czujników prędkości obrotowej kół. Tak więc pod centralnym, dotykowym ekranem wciskasz przycisk z samochodzikiem, potem na ekranie: Funkcje jazdy, Reset ciśnienia w oponach. Samochód zapyta „Upewnij się, że przed reinicjalizacją sprawdzono ciśnienie w 4 oponach. Czy reinicjalizować teraz?”. Po wybraniu „Tak” w zestawie wskaźników, z lewej, pojawia się potwierdzenie „Ciśnienie opon zapisane”, któremu towarzyszy jedno, wyraźne piknięcie. Instrukcja obsługi Mokki wyjaśnia, że układ wykrywania spadku ciśnienia w oponach (skrót TPMS nie jest stosowany) automatycznie programuje nowe wartości ciśnienia w trakcie jazdy. Na tym samym rzucie ekranu dotknięcie pola „Sprawdzenie stanu pojazdu” powoduje m.in. pokazanie się komunikatu „Ciśnienie w kołach OK” w zestawie wskaźników.

Lampka sygnalizująca spadek ciśnienia w jednej lub kilku oponach jest na dole wskaźników, po prawej i szybko gaśnie po złapaniu kontaktu w „stacyjce”, tzn. w przycisku „Engine Start Stop” na desce rozdzielczej, na prawo od kierownicy. Użytkownik Mokki powinien sprawdzać ciśnienie przynajmniej co 14 dni i przed dłuższą podróżą, oczywiście na zimno i także w kole zapasowym (jeśli jest). Zalecane wartości podaje nalepka na lewym słupku B, widoczna po otwarciu drzwi. Na nalepce jest jeden rozmiar, nie trzeba więc szukać „swojego” w gąszczu innych. Dla 215/55 R18 99V powinno być we wszystkich kołach 2,2, przy dużym obciążeniu 2,7. Opel nie różnicuje ciśnienia sezonowo, w oponach letnich i zimowych ma być tyle samo. Zapas, o wysokim profilu, 125/85 R16 99M pompujemy do 4,2.

Dokładnie to samo

Zimówki założone w testowym aucie miały identyczny rozmiar jak ten z nalepki, 215/55 R18 99V. Continentale Winter Contact TS 850P mogły znieść obciążenie do 775 kg i ciśnienie do 3,5 bara (350 kPa). Wewnętrzna konstrukcja to dwie warstwy poliestrowe pod bocznymi ściankami oraz poliestrowa, dwie stalowe i dwie poliamidowe pod bieżnikiem. Jak to z Conti bywa, miejsca produkcji na lewych, bocznych ściankach nie zauważyliśmy.

„Nasz” Opel toczył się na alufelgach 18 x 7,0, czarno-srebrnych, z pięcioma ramionami, szerokimi zwłaszcza przy stopce opony i z czterema śrubami. 115 Nm wynosi moment dokręcania w przypadku wszystkich obręczy Mokki. W obszernym cenniku auta można znaleźć rozmiary obręczy i opon. Dwie pozostałe pary prezentują się następująco: 16 x 6,5 i 215/65 R16 98H oraz 17 x 6,5 i 215/60 R17 96H.

Niemieckie z Chin

Na polskim rynku do seryjnego wyposażenia Mokki należy zestaw naprawczy. Butelka ze środkiem uszczelniającym i kompresor leżą pod dwiema podłogami bagażnika (trzeba je wyjąć), w plastikowym korytku. Dolną podłogę kufra, nad korytkiem podtrzymuje okrągły element z pianki. Zarówno pojemnik jak i sprężarka sygnowała niemiecka firma Active Tools, ale obie rzeczy wyprodukowano w Chinach.

Sprężarka powinna pracować do 10 min, ciśnienie w tym czasie ma osiągnąć co najmniej 2,0. Instrukcja obsługi wspomina jeszcze o przemieszczeniu auta o jeden obrót koła, gdyby za pierwszym razem nie udało się dojść do 2,0 i o ponownym pompowaniu. Zarówno nalepka na kompresorze, jak i instrukcja obsługi zgodnie informują o dwóch sprawdzeniach ciśnienia po krótkiej jeździe, choć różnią się w szczegółach. Według nalepki dystans w obu przypadkach ma wynosić 5 km, zaś prędkość do 80 km/h, wg instrukcji 5 km, potem 10 km, szybkość 20-60 km/h. Graniczna wartość ciśnienia, która oznacza wezwanie pomocy drogowej wynosi 2,0, a nie 1,3 - jak w innych markach aut.

Łańcuchy zakłada się na przód, instrukcja podaje konkretne modele, Polaire XP9 120 (dla 16 i 17 cali) i Polaire 0112 PSSD dla „18”. Na krawężniki wjeżdżamy powoli i w miarę możliwości pod kątem prostym. Podczas parkowania trzeba uważać, aby opony nie zostały dociśnięte do krawężnika. Opony starzeją się, po sześciu latach należy je wymienić. Jeżeli przednie, na napędzanej osi, są bardziej zużyte niż tylne, należy je co jakiś czas zamieniać miejscami.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Przegląd Oponiarski 12/217 (Grudzień 2023)

Dane techniczne samochodu

Rodzaj nadwozia

crossover, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy

DMC/ładowność

1740/520 kg

Dług./szer./wys.

4,151/1,791/1,534 m

Rozstaw osi

2,557 m

Pojemność bagażnika

350/1105 l

Zalecane ogumienie

215/55 R18 99V, zestaw naprawczy

Silnik

silnik benzynowy z turbosprężarką, 1.199 ccm, R3 12V, 130 KM przy 5500 obr./min i 230 Nm przy 1750 obr./min

Prędkość maksymalna

200 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

9,2 s

Spalanie (cykl mieszany)

5,9-6,0 l/100 km

Cena

136.750 zł (obecnie wersja GS 131.150 zł)

 

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń