Na ten moment wydaje się, że bieżący rok był dla motoryzacji spokojniejszy niż poprzednie, a sytuacja branży przedstawia się dosyć pozytywnie. Wynika tak z raportu przygotowanego po III kw. br. przez MotoFocus.pl we współpracy z Santander Bank Polska, Stowarzyszeniem Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) i Polską Agencją Inwestycji i Handlu.
W ciągu ostatnich miesięcy łańcuchy dostaw doszły do pewnej stabilizacji, a działania prowadzące do ich skracania powoli pozwalają na dywersyfikację źródeł zaopatrzenia. Przedsiębiorstwa dostosowały się również do trwającej wojny w Ukrainie, wkalkulowując jej skutki we własne prognozy i plany. Mimo ciągle wysokiej inflacji i rosnących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej, nakłady inwestycyjnie nie maleją, ale wprost przeciwnie - rosną.
- Dzięki oszałamiającym 30 miliardom euro inwestowanym rokrocznie, sektor motoryzacyjny jest największym prywatnym inwestorem w badania i rozwój w UE. Branża motoryzacyjna jest w trakcie bliźniaczej transformacji - ekologicznej i cyfrowej. Obie te sfery wymagają szybszych, bardziej zaawansowanych i różnorodnych rozwiązań. Wkroczyliśmy w dekadę pojazdu definiowanego programowo. Wkrótce oprogramowanie stanie się wyróżnikiem, na podstawie którego ludzie będą decydować o zakupie, bądź też powstrzymywaniu się od zakupu danego samochodu. Producenci części motoryzacyjnych z liczbą około dziewięciu tysięcy, są liderem w Europie pod względem nowych patentów składanych każdego roku. To oni, inwestując co roku dziesiątki miliardów euro w badania i rozwój, odgrywają kluczową rolę w unowocześnianiu i dostosowywaniu przemysłu motoryzacyjnego do nowych globalnych wymagań regulacyjnych i wyzwań społecznych. W miarę przekształcania przemysłu motoryzacyjnego konieczne jest stworzenie atrakcyjnego otoczenia biznesowego, aby ustanowić niezbędne warunki umożliwiające osiąganie celów oraz umożliwić innowacje poprzez przyjęcie różnorodności technologii, co zmniejsza naszą zależność i pozwala nam szybciej i skuteczniej osiągnąć neutralność klimatyczną - powiedział Tomasz Bęben, prezes SDCM.
Producenci części
Według raportu MotoFocus.pl w III kwartale 2023 roku produkcja sprzedana wzrosła, głównie dzięki poprawie dostępności materiałów, a w efekcie wzrostu produkcji nowych pojazdów. Prawie jedna trzecia firm odnotowała wzrost powyżej 10 proc., a spadek dotyczył jedynie 13 proc. Wyniki te odpowiadają prognozom producentów z poprzedniego kwartału. Mimo spadku portfela zamówień, wzrostu liczby aut na placach i utrzymywania się zamówień na niewysokich poziomach u producentów samochodów, w kolejnym kwartale przewidują utrzymywanie się tendencji wzrostowej. Jedynie co piąta firma nie prognozuje wzrostu produkcji.
Producentów części nadal nie omija wzrost kosztów produkcji - odczuwa je ponad dziewięć na dziesięć firm, a 40 proc. notuje je na poziomie ponad 10 proc. Koszty te nie są bezpośrednio przerzucane na klientów, w związku z czym wielu z nich mogło nie poprawić rentowności dzięki wyższym wolumenom.
Dystrybutorzy części
Wśród badanych dystrybutorów części III kwartał 2023 roku przyniósł wyhamowanie gwałtownych wzrostów wartości sprzedaży. Ponad 85 proc. firm w poprzednim kwartale przewidywało wzrosty, żadna nie prognozowała natomiast spadków. Rzeczywistość okazała się mniej pozytywna. Pomimo tego, że prawie jedna trzecia firm odnotowała wzrost sprzedaży powyżej 10 proc., co piąta firma nie zanotowała zmian, a prawie 15 proc. zaraportowało spadek.
Pomimo wyhamowania, prognozy dystrybutorów na przyszłość pozostają optymistyczne. Około 80 proc. ankietowanych przewiduje kolejne wzrosty, z czego połowa szacuje je na ponad 10 proc. Jednak co dziesiąta firma spodziewa się spadków.
Warsztaty motoryzacyjne
Trzeci kwartał to okres wakacyjny - jest to więc czas częstszych wizyt w warsztatach, by dokonać przeglądu pojazdu przed podróżą. Raport pokazuje jak wyglądała struktura wizyt na przestrzeni miesięcy wakacyjnych.
Jak się okazuje, rozkład odpowiedzi był dość równomierny. Wzrost, spadek lub brak zmiany odnotowało mniej więcej po jednej trzeciej ankietowanych.
Większych zmian nie potwierdza również badanie liczby wizyt kwartał do kwartału roku poprzedniego. Jednak ponad jedna trzecia ankietowanych odnotowała wzrost zainteresowania swoimi usługami w porównaniu do roku ubiegłego, przy czym znacząca większość tej grupy respondentów wskazała, że jest to wzrost powyżej 5 proc. Jedna trzecia nie zaobserwowała zmian w tym zakresie. Spadek liczby wizyt w swoich warsztatach zadeklarowało 29,6 proc. ankietowanych warsztatów.
- Rosnące koszty działalności, inflacja, konflikt za wschodnią granicą - to wszystko miało i nadal ma wpływ na działalność warsztatów motoryzacyjnych. Wszelkiego rodzaju zmiany geopolityczne, zmiany na rynku oraz decyzje podejmowane przez polityków mają ogromne przełożenie na zachowania konsumenckie, ale również kształtują otoczenie prawne i gospodarcze dla podmiotów działających na naszym rynku. W przypadku warsztatów motoryzacyjnych mamy do czynienia z sezonowością - pewne usługi są związane z konkretnymi okresami w ciągu roku, tak jak przeglądy przed wyjazdami urlopowymi, czy np. zmiana opon w okresie jesiennym i na wiosnę. Z drugiej strony należy pamiętać o obciążeniach, z jakimi muszą nadal mierzyć się właściciele warsztatów prowadzący działalność gospodarczą. Do tego brak wykwalifikowanej kadry spowodowany nieodpowiednio skonstruowanym programem nauczania, często problemy w odpowiednim doposażeniu warsztatu, różnego rodzaju obciążenia finansowe nie ułatwiają prowadzenia działalności. Dołóżmy do tego perspektywy na przyszłość w świetle stałego postępu technologicznego i rosnącego zaawansowania technicznego aut, transformację w kierunku elektromobilności i świadomość właścicieli odnośnie konieczności podejmowania działań w tym kierunku - powiedział Alfred Franke, prezes Grupy MotoFocus.pl.
Źródło: SDCM