Testy zimówek w rozmiarze 225/45 R18

Doborowe towarzystwo

W teście opon zimowych 2023/24 portal Tyre Reviews sprawdził jedenaście najpopularniejszych opon zimowych na rynku w rozmiarze 225/45 R18. Próby odbywały się na suchej, mokrej i zaśnieżonej nawierzchni, przeanalizowano także opory toczenia, poziom hałasu i komfort.

Na śniegu

W jeździe na czas na ośnieżonej nawierzchni najlepiej poradził sobie Michelin Pilot Alpin 5, uzyskując czas 84,26 sek. Zapewniał doskonałą sterowność i kontrolę oraz bardzo duży poziom przyczepności, który dał się kontrolować. Opona była nie tylko najszybsza, ale i subiektywnie „najprzyjemniejsza” w prowadzeniu. Drugi, z czasem 84,82 sek., zameldował się Goodyear UltraGrip Performance 3, który równie dobrze poradził sobie na torze, choć - zdaniem testujących - był nieco bardziej „nerwowy”. Na trzecim miejscu uplasowała się opona Pirelli Cinturato Winter 2 z czasem 85 sek. Tuż za nią znalazł się Hankook Winter i*cept evo3, który - jak zaznaczyli testujący - był bardzo przewidywalny i dawał dużą radość z jazdy.

W hamowaniu na śniegu z 40 do 5 km/h pierwsze miejsce zajął Hankook z wynikiem 17,93 m. Drugi był Michelin - 17,97 m, a trzeci Bridgestone Blizzak LM005 - 18,26 m.

Najlepsze przyspieszenie od 5 do 40 km/h udało się osiągnąć oponie Michelin - 5,53 sek., za nią z czasem 5,65 sek. uplasował się Hankook, a trzeci był Goodyear z wynikiem 5,73 sek.

Na mokrym

Najszybszym modelem w okrążeniu mokrej nawierzchni był Bridgestone (56,33 sek.), który miał również najlepsze hamowanie z 80 do 5 km/h, zatrzymując się po przejechaniu dystansu 27,28 m. Na kolejnych lokatach w jeździe na czas znalazły się Michelin - 57,53 sek. oraz ex aequo Falken Eurowinter HS02 Pro i Pirelli Cinturato Winter 2 - z takim samym czasem - 57,97 sek.

W hamowaniu z 80 do 5 km/h świetny wynik osiągnął Bridgestone - 27,28 m. Drugi był Michelin - 27,83, a trzeci był Continental WinterContact TS870P - 27,94 m.

Najlepszą odporność na aquaplaning wzdłużny miała opona Pirelli, która zapewniła stabilność do prędkości 96,81 km/h. Drugi był Giti GitiWinterW2, który osiągnął prędkość 96 km/h a trzeci Falken z wynikiem 95,24 km/h.

Na suchym

Najlepszą oponą zimową podczas hamowania na suchej nawierzchni okazał się Michelin (41,22 m), a tuż za nią uplasował się Continental (41,64 m). Goodyear (42,54 m), Kumho Winter Craft WP52 (42,66 m) i Giti GitiWinterW2 (42,66 m)  poradziły sobie niewiele gorzej.

Prowadzenie na suchej nawierzchni nie jest oczywiście priorytetem dla opony zimowej, ale nadal jest to ważna kategoria. Prawie wszystkie opony zanotowały dobre rezultaty. Michelin był najszybszy na okrążeniu, jednak - zdaniem testujących - to Conti, Goodyear, Pirelli i Hankook były najprzyjemniejsze w prowadzeniu.

Komfort

Podobnie jak w przypadku testu opon całorocznych, dziennikarze nie mieli odpowiedniej pogody, aby sprawdzić obiektywny hałas, ale dwóch z nich spędziło sporo czasu na subiektywnych badaniach i komforcie na specjalnym torze. Było kilka wyróżniających się opon: Bridgestone, Michelin, Continental, Goodyear i Falken, przy czym najlepszy był Hankook.

Opory toczenia

Ponieważ opór toczenia staje się coraz ważniejszy, ale często odbywa się kosztem przyczepności na mokrej nawierzchni, rzadko można znaleźć oponę, która dobrze radzi sobie w obu przypadkach. Wydaje się jednak, że kilku producentów uzyskało dobre parametry w tej kategorii. Najlepszy w teście był Continental z prawie o 6 proc. mniejszym oporem toczenia niż następna najlepsza opona zimowa, którą był Bridgestone, i o ponad 14 proc. mniejszym niż trzecia w stawce opona Leao Winter Defender UHP.

Podsumowanie

Pierwsze miejsce w prezentowanym teście zajął Bridgestone Blizzak LM005. Był najlepszy w jeździe i hamowaniu na mokrej nawierzchni. Był też dobry na śniegu i zapewniał komfort jazdy oraz niskie opory toczenia. Minusem opony była słaba prezentacja na suchej jezdni.

Na drugim miejscu uplasował się Michelin Pilot Alpin 5. To zdecydowanie najlepsza opona na śnieg, choć równie dobrze spisuje się na suchej drodze. Niestety słabiej wypadła w kategorii odporności na aquaplaning.

Na najniższym stopniu podium znalazł się Continental WinterContact TS 870P, który dobrze spisał się na suchej drodze, dobrze hamował w teście na mokrej nawierzchni oraz zaprezentował niskie opory toczenia. Jego minusem jest słabsza odporność na aquaplaning i nieco gorsza trakcja na śniegu. 

Szymon Kruk, fot. Producenci

Przegląd Oponiarski 11/215 (Listopad 2023)

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń