2023-11-13

Opony zimowe ciężarowe

Rzeźba z mieszanką

Prawdziwe, zimowe opony w pojazdach ciężarowych powinny charakteryzować się odpowiednią rzeźbą i mieszanką bieżnika. Niektórzy producenci stosują własne, dodatkowe oznaczenia na bocznych ściankach, przykładowo płatek śniegu. Bo standardowe komunikaty, M+S i 3PMSF, nie wystarczają. Są zresztą często spotykane na ciężarowym ogumieniu.

Jak przypomina Janusz Krupa, menadżer marketingu Goodyear ds. opon użytkowych w regionie Polska Ukraina, znak 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake) jest kontrolowany przez organy Unii Europejskiej. Gwarantuje, że opona została przetestowana pod kątem wydajności w zimowych warunkach. Ale uwaga, nie jest to znak wyłącznie dla zimówek. Również całoroczne gumy, które spełniają minimalne wymogi przyczepności na śniegu, mogą mieć 3PMSF. Dlatego, poszukując prawdziwych opon zimowych, warto zwracać uwagę także na inne ich cechy, które decydują o osiągach zimowych, jak np. rzeźba i mieszanka bieżnika. Bieżnik opon zimowych charakteryzuje się większą ilością agresywnych lameli oraz kostkową budową. Mieszanka gumowa używana w zimowych została zoptymalizowana pod kątem zachowania elastyczności i przyczepności w niskich temperaturach.

J. Krupa jako przykład podaje zimówki Goodyear Ultra Grip Max, które zostały zaprojektowane tak, by poradziły sobie nawet w najtrudniejszych warunkach zimowych. Ich główną zaletę stanowi wysoka przyczepność utrzymująca się nawet po zużyciu bieżnika do połowy. O zimowej skuteczności decydują dwie technologie: inteligentnych bloków (IntelliMax Block Technology), zapewniająca optymalną przyczepność na śniegu i lodzie oraz inteligentnych krawędzi (IntelliMax Edge Technology), która optymalizuje kontakt opony z drogą, szczególnie na śliskich nawierzchniach.

Złapać śnieg

Takie samo zdanie o ciężarowych zimówkach mają Wojciech Syga, menadżer ds. sprzedaży w Poland & Baltics oraz Michał Kamiński, menadżer ds. jakości EE z Prometeon Tyre Group, firmy zajmującej się m.in. ciężarowymi oponami Pirelli. W mailu przysłanym do redakcji wypowiadają się na temat M+S i 3PMSF:

- Podane wskaźniki nie precyzują jasno, czy dana opona jest oponą zimową. Są to homologacje stwierdzające, że opony będą zachowywały lepsze parametry przyczepności i trakcji w warunkach grząskiego bądź miękkiego podłoża (piasek, błoto, śnieg). Jednak o tym, czy oponę można nazwać zimową decyduje przede wszystkim zastosowana mieszanka oraz konstrukcja bieżnika, charakteryzująca się zagęszczeniem lameli. Są to drobne poprzeczne nacięcia, których zadaniem jest „łapanie” śniegu. Tak, łapanie, gdyż ostatecznie przyczepność na śniegu utrzymujemy przy pomocy śniegu „złapanego” przez oponę. Bardziej miękka mieszanka ma przede wszystkim za zadanie ułatwienie pracy lameli w niskich temperaturach, by te mogły „łapać” śnieg. W przypadku opon marki Pirelli z serii W:01, produkty te posiadają dodatkowe oznaczenie w postaci samego płatka śniegu na boku opony.

Gdzie stosować

Korzystanie z zimowego ogumienia tylko w trakcie zimy jest niezbyt popularne zarówno w Polsce, jak i w większości Europy, na co oczywiście wpływa coraz łagodniejszy klimat. Opony zimowe są stosowane przede wszystkim na osi prowadzącej i napędowej. Niektórzy z producentów posiadają również takie opony naczepowe. Różne kraje stosują różne wymogi, niektóre bardziej restrykcyjne, niektóre mniej. Ponieważ przepisy mogą się zmieniać, przewoźnicy powinni sprawdzać je na bieżąco.

- Na zakup typowo zimowych opon decydują się raczej operatorzy flot, które działają w bardzo mocno niesprzyjających warunkach drogowych, na przykład w krajach skandynawskich - podsumowuje J. Krupa z Goodyeara. - Typowo ciężarowe opony zimowe są zalecane również dla flot, które przewożą dobra narażone na uszkodzenie zimą oraz dla przewoźników autobusowych.

Tekst: Jacek Dobkowski

Zdjęcia: Goodyear, Prometeon

Przegląd Oponiarski 11/215 (Listopad 2023)

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń