Krótkie dni, gwałtowne zmiany temperatury, gęsta mgła oraz deszcz lub śliska nawierzchnia sprawiają, że sezon jesienno-zimowy to trudny okres dla kierowców. Ze zmianą opon nie ma potrzeby czekać na pierwszy śnieg, jest ona zalecana kiedy poranna temperatura spadnie poniżej 7°C.
Opony przeznaczone do eksploatacji w zimowych warunkach mają odmienną mieszankę gumy, która zawiera dodatki w postaci krzemionki, polimerów i specjalnych żywic. Te składniki sprawiają, że opona staje się bardziej elastyczna i zachowuje swoje właściwości przy niższych temperaturach niż opony letnie. To z kolei przekłada się na lepszą przyczepność i krótszą drogę hamowania, niezależnie od stanu nawierzchni - czy jest sucha czy mokra. Dodatkowo producenci opon zimowych często stosują bardziej agresywne wzory bieżników, które zawierają lamelki poprawiające przyczepność nawet na śliskiej, ośnieżonej drodze. Nie należy zapominać, że markowe opony zimowe zapewniają również bezpieczną jazdę nawet w nieco cieplejsze dni. Dlatego sprawdzają się również w okresie przejściowym, kiedy w ciągu dnia temperatura może przekroczyć 10°C, ale wieczorem spada blisko do zera.
- Niskie temperatury stanowią potencjalne zagrożenie na drodze, bo nawet minimalny uślizg kół może skutkować wydłużeniem drogi hamowania o kilka metrów. Opóźnianie wymiany opon letnich jest ryzykowne i może zakończyć się tragicznie. Gdy termometry spadają poniżej 7°C to wyraźny sygnał, że należy jak najszybciej umówić się na wizytę w profesjonalnym serwisie oponiarskim. Lepiej opony letnie zastąpić zimowymi lub całorocznymi o tydzień za wcześnie niż o 1 dzień za późno - przypomina Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
Podjęcie decyzji o wymianie opon na czas jest pierwszym krokiem w kierunku bezpieczeństwa. Drugim elementem jest wybór odpowiednich opon oraz zapewnienie ich profesjonalnej wymiany. W przypadku zakupu warto zwracać uwagę na markowe ogumienie. Tylko uznani producenci gwarantują wysokiej jakości parametry - nienaganną trakcję, krótką drogę hamowania, cichą pracę i przede wszystkim gwarancję od daty zakupu. Potwierdzają to m.in. niezależne badania oraz testy redakcji motoryzacyjnych. Również rezultaty testów przeprowadzonych przez Grzegorza Dudę we współpracy z PZPO, Politechniką Rzeszowską oraz firmą Auto-Test w styczniu 2023 roku na torze Moto Parku w Krakowie jednoznacznie pokazały, że opony zimowe premium zapewniają najkrótszą drogę hamowania i są bezkonkurencyjne w porównaniu z oponą całoroczną czy letnią. Z ich przebiegiem i wynikami można zapoznać się tutaj.
Zakupu opon używanych należy unikać, ponieważ nie można mieć pewności co do ich stanu technicznego - mogą okazać się wadliwe i posiadać ukryte uszkodzenia warstw wewnętrznych - a przez to osłabioną konstrukcję i co za tym idzie wytrzymałość. Opony używane mogą być niedopasowane do konkretnej marki i modelu samochodu, co może wpłynąć na zachowanie pojazdu na drodze. Może się również okazać, że nie spełniają standardów bezpieczeństwa czy nie zapewniają oczekiwanej przyczepności skróconej drogi hamowania.
- Lepiej kupić nieco tańsze opony klasy średniej - ale nowe - niż używane premium. Są one dokładnie sprawdzone w fabryce i mają gwarancję producenta. Zakup nowych opon samochodowych zapewnia znacznie większe bezpieczeństwo, opłacalność i pewność co do ich stanu technicznego. W okresie kilku lat eksploatacji to zawsze jest oszczędność. Nie warto ryzykować zakupu używanych opon, które mogą nam zagrażać na drodze - podkreśla Piotr Sarnecki.
Równie ważnym aspektem, co wybór odpowiednich opon, jest serwis. Należy pamiętać, że jakość i profesjonalizm warsztatu mają ogromne znaczenie. Niedoświadczony personel oraz brak umiejętności i serwisowania maszyn montażowych prowadzi do uszkodzeń opon i felg - a w skrajnych przypadkach nawet do takiego uszkodzenia, które na drodze zagraża naszemu życiu. PZPO wprowadził system oceny i wyróżnienia profesjonalnych serwisów.
- Certyfikat PZPO jest symbolem wsparcia dla serwisów, które nie tylko dbają o zadowolenie klientów, ale także przestrzegają najwyższych standardów pracy. Proces uzyskania certyfikatu obejmuje dokładny audyt wyposażenia serwisu, sprawdzenie kwalifikacji personelu technicznego oraz ocenę obsługi klientów - co jest dokumentowane także za pomocą zdjęć. Dzięki temu kierowcy mogą być pewni, że prace związane z wymianą opon zostaną wykonane zgodnie z najwyższymi standardami i bez ryzyka uszkodzenia ogumienia - podsumowuje Piotr Sarnecki.
Mapę serwisów, które przeszły pozytywny audyt i otrzymały Certyfikat Oponiarski można znaleźć na stronie internetowej certyfikatoponiarski.pl.
Źródło i fot.: PZPO