Continental przedstawia pięć kroków, które pozwolą zadbać o jak najdłuższe i bezpieczne użytkowanie opon.
Producenci dokładają starań, aby opony z każdą kolejną generacją oferowały użytkownikom coraz większy dystans możliwy do przejechania. Jednak aby ogumienie utrzymywało swoje parametry, należy je regularnie kontrolować - a o tym kierowcy zbyt często zapominają.
- Wysiłek włożony przez inżynierów na rzecz zapewnienia jak najdłuższej żywotności opony może w łatwy sposób pójść na marne, jeśli ogumienie nie będzie należycie użytkowane. Dlatego tak istotne jest, aby kierowcy regularnie sprawdzali stan swoich opon oraz serwisowali je w profesjonalnych warsztatach oponiarskich. W ten sposób będą mogli cieszyć się długim i bezpiecznym użytkowaniem zarówno opon sezonowych, jak i całorocznych - mówi Paweł Skrobisz, Technical Customer Services Manager w Continental Opony Polska.
Działania mające na celu zwiększenie żywotności opon można zamknąć w pięciu prostych krokach:
1. Zakup odpowiednich opon
Pierwszym krokiem jest oczywiście zakup odpowiedniego ogumienia. Warto w tym wypadku zastanowić się jakie opony będą dla nas odpowiednie - opony sezonowe, a może całoroczne. Przeanalizujmy nasze podróże, przebiegi oraz preferencje, by wybrać te najodpowiedniejsze. Ponadto warto zwrócić uwagę na oznaczenia, jakie znajdują się na ścianach bocznych opon. Wiele osób błędnie twierdzi, że o przydatności ogumienia do użytkowania w sezonie zimowym świadczy oznaczenie M+S. Nie jest to prawdą - litery te są jedynie deklaracją producenta o takiej optymalizacji wzoru bieżnika, aby mógł on poradzić sobie na śniegu i błocie pośniegowym. Nie są to jednak „pełnoprawne” opony zimowe. Jedynym oznaczeniem świadczącym o pełnym przystosowaniu ogumienia do użytkowania w warunkach zimowych jest symbol płatka śniegu na tle gór z trzema szczytami, czyli 3PMSF - jest on obecny na oponach zimowych oraz całorocznych Continental. Są to opony, które oprócz specjalnie zaprojektowanego wzoru bieżnika z siatką lameli mają również odpowiednio przygotowaną mieszankę bieżnika i w 100 proc. spełniają wymagania stawiane oponom zimowym.
2. Przede wszystkim ciśnienie
Podstawowym aspektem wpływającym na długą żywotność ogumienia jest odpowiedni poziom ciśnienia. Spadek ciśnienia na poziomie 20 proc. może przełożyć się na zmniejszenie żywotności opony nawet o ¼. Informacje o stosownych wartościach ciśnienia znajdują się zwykle na specjalnej nalepce w pojeździe, umieszczonej zazwyczaj na wewnętrznej stronie drzwi kierowcy lub w okolicach progu. Zaleca się kontrolę stanu ciśnienia opon raz na 2-3 tygodnie oraz przed każdą dalszą podróżą. Kontrola ciśnienia istotna jest nawet w nowszych pojazdach wyposażonych w system kontroli poziomu ciśnienia TPMS. Czujnik w oponie zawsze może ulec uszkodzeniu, dlatego nic nie powinno zastąpić regularnej, „manualnej” kontroli ciśnienia. Według badania przeprowadzonego przez Continental oraz InsightOut Lab, niemal ¼ użytkowników opon sezonowych sprawdza poziom ciśnienia tylko, gdy zauważy coś niepokojącego. Z kolei 25 proc. kierowców jeżdżących na oponach całorocznych sprawdza ten wskaźnik raz w miesiącu lub częściej, w porównaniu do 20 proc. jeżdżących na oponach sezonowych.
3. Kontrola wizualna
Do kontroli opon powinniśmy wykorzystywać również… własne oczy! Przed każdą podróżą dobrze jest obejść samochód dookoła i sprawdzić, czy z oponami nie dzieje się nic niepokojącego, czy nie pojawiły się żadne widoczne uszkodzenia lub deformacje. W przypadku zauważenia czegoś, co zwróci naszą uwagę, należy niezwłocznie udać się na kontrolę do serwisu oponiarskiego.
4. Sprawdzaj stan bieżnika
Głównym elementem, na podstawie którego ocenia się zużycie opony, jest głębokość bieżnika. Sprawdzać ją powinno się przynajmniej dwa razy w sezonie, najlepiej na jego początku oraz końcu. Określona przepisami minimalna głębokość bieżnika w Polsce wynosi 1,6 mm, jednak parametry przyczepności opony zaczynają drastycznie spadać już znacznie wcześniej. Jeśli nie posiadamy specjalnego przyrządu do zmierzenia głębokości bieżnika, najlepiej udać się do serwisu oponiarskiego lub skorzystać z oznaczeń producenta znajdujących się na bieżniku, które znacznie ułatwiają identyfikację zużycia. Zimowy wskaźnik TWI na oponach zimowych i całorocznych, wskazujący 4 mm, pozwoli nam szybko ustalić czy nasze opony nadają się jeszcze na ten sezon czy już nie. Z badania Continental i InsightOut Lab wynika, że wśród kierowców jeżdżących na oponach sezonowych więcej jest osób, które sprawdzają stan bieżnika przynajmniej dwa razy w roku, niż w przypadku użytkowników opon wielosezonowych. Regularna kontrola zalecana jest zarówno w przypadku ogumienia sezonowego, jak i całorocznego.
5. Regularnie odwiedzaj serwis
Kierowcy użytkujący opony sezonowe zazwyczaj raz w sezonie odwiedzają serwis, aby dokonać wymiany ogumienia. Czy oznacza to, że posiadając opony całoroczne jesteśmy zwolnieni z tego obowiązku? Odpowiedź brzmi „nie”. Wszystkie opony, w tym wielosezonowe, wymagają regularnego serwisowania, w którego skład wchodzi wyważenie kół, rotacja opon czy profesjonalna ocena ich stanu. Serwis taki wykonywać powinno się przynajmniej raz w roku. Użytkownicy opon wielosezonowych zyskują jednak możliwość przeprowadzenia go „poza sezonem”, dzięki czemu mogą uniknąć kolejek oraz wcześniejszego umawiania się na serwis.
Niezależnie od tego czy korzystamy z opon sezonowych, czy całorocznych, pamiętajmy o nich, a ogumienie odwdzięczy się możliwie najdłuższą przydatnością do jazdy.
Źródło i graf.: Continental