Fiat Tipo Kombi 1.6 Multijet Life

Na całorocznych

Z reguły testowe auta jeżdżą na oponach letnich albo zimowych, tym razem trafił się egzemplarz na wielosezonowych. Goodyeary Vector 4Seasons miały rozmiar 225/45 R17 94V, identyczny jak letnie ogumienie z opcjonalnego wyposażenia.

Goodyeary zrobione w Niemczech charakteryzują się mocną konstrukcją, pod boczną ścianką dwie warstwy poliestrowe, pod bieżnikiem jeszcze dwie stalowe i poliamidowa. Maksymalne obciążenie, symbolizowane liczbą 94, to oczywiście 670 kg. Maksymalne ciśnienie wynosi 340 kPa, 3,4 bara. Rim protector jest specjalnym ukształtowaniem stopki zabezpieczającym rant alufelgi przed uszkodzeniem.

Wertowanie instrukcji

Testowy wóz miał opcjonalne, aluminiowe obręcze 7J x 17 H2 ET41, srebrno-czarne, z diamentowym szlifem, o 14 ramionach pogrupowanych po dwa, z pięcioma śrubami (moment dokręcenia 108-132 Nm, w stalowych 99-121 Nm). Informacje o felgach - choć bez tych niutonometrów - można znaleźć w instrukcji obsługi, tak samo ciśnienie w oponach. Tipo, wzorem wielu innych modeli Fiata, nie ma na karoserii nalepki z zalecanymi ciśnieniami. Dla kombiaka przy eksploatacji „bez obciążenia” i z obciążeniem średnim z przodu winno być 2,4 bara, z tyłu 2,2. Przy pełnym obciążeniu różnica 0,2 pozostaje, ale więcej ma być na tyle, niż z przodu (2,5 i 2,7). Autorzy instrukcji uzupełniają, iż w nagrzanych oponach wartość ciśnienia powinna być wyższa o 0,3. Z kolei w zimowych należy utrzymywać + 0,2 w stosunku do „wymaganej wartości dla opon na wyposażeniu”. O wielosezonowych fiatowska książka nie wspomina. Wspomina natomiast o ciśnieniu zapewniającym niższe zużycie paliwa, niezależnie od obciążenia 3,1 z przodu i 2,9 z tyłu. Warto zauważyć, że w rozgrzanych, przednich liczba barów osiągnie wtedy 3,4 (3,1 + 0,3), maksymalną wartość przewidzianą przez Goodyeara.

W instrukcji podano wszystkie siedem rozmiarów opon do Tipo Kombi, w niektórych przypadkach z zaznaczeniem marek, nawet konkretnych modeli: 196/65 R15 91H, 205/55 R16 91V, 205/55 R16 94V, 215/60 R16 95V (Bridgestone Turanza T005), 215/55 R17 94V (Bridgestone Turanza T005 i Falken Azenis FK510 A), 225/45 R17 94V, 225/40 R18 92W (Goodyear). Przekładając opony kierunkowe nie należy robić tego po przekątnej. Fiat nie podaje, po jakim ewentualnie przebiegu należy zdecydować się na taką przekładkę.

Gwoli kompletności danych cztery felgi: 6J x 15 H2 ET38, 6,5J x 16 H2 ET39, 7J x 17 H2 ET41, 7,5J x 18 ET44. Autorzy instrukcji przestrzegają, żeby nie wykonywać zaprawek i suszenia alufelg w temperaturze ponad 150 st. C, bo właściwości mechaniczne obręczy mogą ulec uszkodzeniu.

Łańcuchy stosuje się tylko na przednie koła. Na oponach 196/65 R15 oraz 205/55 R16 mogą wystawać poza profil o maksymalnie 9 mm, na 215/50 R16, 215/55 R17 i 225/45 R17 o maksymalnie 7 mm. Tak więc tylko „18” muszą obyć się bez łańcuchów. Po kilkudziesięciu metrach od założenia trzeba zatrzymać się, sprawdzić napięcie łańcuchów, potem nie przekraczać 50 km/h.

Powyżej 15 km/h

System iTPMS korzysta z czujników ABS-u, działa powyżej 15 km/h. Duża, wyraźna lampka sygnalizująca spadek ciśnienia znajduje się z prawej strony zestawu wskaźników, wewnątrz paliwomierza.

Jeżeli miga przez ok. 75 s, a potem świeci się ciągle, iTPMS jest czasowo wyłączony. System wymaga resetowania, gdy ciśnienie w oponach ulegnie zmianie, gdy wymieniono choć jedną oponę, po zamianie kół, przy montażu dojazdówki. Fiat potrafi być praktyczny - do resetu nie trzeba przekopywać się przez wielopiętrowe, komputerowe menu, wystarczy nacisnąć guzik z lewej strony deski rozdzielczej. Nacisnąć przez ponad 2 sekundy, bo inaczej wyskoczy na zestawie wskaźników napis „Reset nieudany”. Z kolei komunikatowi „Reset zapamiętany” towarzyszy pojedyncze piknięcie. Aby „autoadaptacja” iTPMS została wykonana, należy jechać, optymalne warunki to trasa bez zakrętów, 80 km/h przez co najmniej 20 min.

Tylko zestaw

Na naszym rynku każde Tipo Kombi ma zestaw naprawczy Fix & Go, opcją był pełnowymiarowy zapas, obecnie dojazdowy. Zestaw leży pod podłogą bagażnika, we wspólnym opakowaniu z m.in. śrubokrętem i wkręcanym hakiem, we wnęce na zapasowe koło.

Obie części, butelka z środkiem uszczelniającym 450 ml i kompresor pochodzą z Chin. Zestaw powinien prowizorycznie zreperować uszkodzenie bieżnika do 6 mm. Minimalne ciśnienie po takiej naprawie, pozwalające kontynuować podróż równa się 1,8 bara.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Przegląd Oponiarski 10/215 (Październik 2023)

Dane techniczne samochodu

Rodzaj nadwozia

kombi, pięciodrzwiowe, pięciomiejscowe

DMC/ładowność

2020/550 kg

Dług./szer./wys.

4,571/1,792 /1,514 m

Rozstaw osi

2,638 m

Pojemność bagażnika

550 l (brak danych po rozłożeniu kanapy)

Ogumienie seryjne

16-calowe, w testowym egz. wielosezonowe 225/45 R17 94V, zestaw naprawczy

Silnik

turbodiesel, 1598 ccm, R4 16V, 130 KM przy 3750 obr./min i 320 Nm przy 1500 obr./min

Prędkość maksymalna

207 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

10,1 s

Spalanie (cykl mieszany)

4,6 l/100 km

Cena, bez opcji

obecnie w cenniku tylko z silnikiem benzynowym 1.5, od 129.000 zł, 101.700 zł (1.6 Multijet City Life)

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń