Wyniki najnowszego badania przeprowadzonego na zlecenie Webfleet wskazują, że europejscy kierowcy samochodów dostawczych uważają zwiększenie bezpieczeństwa na drogach za kluczowy czynnik poprawiający jakość ich pracy.
Webfleet opublikował wyniki nowego badania przeprowadzonego wśród prawie 1000 europejskich kierowców samochodów dostawczych (1). „Europejski raport 2023 o kierowcach samochodów dostawczych”, którego partnerem branżowym jest Polski Instytut Transportu Drogowego, pokazuje, że zawodowi kierowcy postrzegają bezpieczeństwo na drogach, korki i infrastrukturę drogową jako poważne wyzwania. Choć większość twierdzi, że chce korzystać z większej liczby rozwiązań cyfrowych, które mogą pomóc im zachować bezpieczeństwo, uniknąć korków i poprawić wydajność, każde z rozwiązań omówionych w ankiecie jest używane przeciętnie tylko przez jedną trzecią respondentów.
Bezpieczeństwo ma kluczowe znaczenie
Kierowcy europejskich samochodów dostawczych zapytani o to, co zwiększyłoby ich satysfakcję z wykonywanej pracy, najczęściej odpowiadali: „Zwiększenie bezpieczeństwa na drogach”. Za drugą najważniejszą rzecz dla kierowców w odniesieniu do ich pracy został uznany „Bezpieczny powrót do domu”. Badanie wykazało, że kwestia ta jest szczególnie powszechna we Włoszech, gdzie ponad połowa (51 proc.) respondentów twierdzi, że najbardziej zależy im na bezpieczniejszych drogach. Drugie miejsce pod tym względem zajęły Niemcy - takiej odpowiedzi udzieliło 48 proc. kierowców. Z kolei w Polsce taka deklaracja została udzielona przez 43 proc. kierowców.
Całkowita liczba śmiertelnych ofiar wypadków drogowych w Europie spadła od 2019 r., jednak wskaźnik ten nie jest jednakowy dla każdego regionu, a liczby w niektórych krajach utrzymują się na tym samym poziomie lub rosną. Polska ze statystyką na poziomie 77 wypadków śmiertelnych na milion mieszkańców znajduje się niestety w niechlubnej czołówce w EU. 42 proc. przedstawicieli flot komercyjnych twierdzi, że uczestniczy w 1-5 kolizjach drogowych rocznie, a raport Webfleet pokazuje, że zarówno menedżerowie flot, jak i kierowcy samochodów dostawczych są bardzo zaniepokojeni kwestią bezpieczeństwa.
Ponadto, na prośbę o ocenę potencjalnych problemów na drogach, 68 proc. kierowców uznało zatory drogowe za niezwykle trudne lub wymagające, co czyni je drugim najbardziej wymagającym wymienionym w raporcie czynnikiem. Włochy również zajęły pierwsze miejsce pod tym względem, gdzie 80 proc. kierowców oceniło korki jako bardzo trudne lub trudne. Zaraz za nimi uplasowała się Francja z wynikiem 77 proc. W Polsce podobnie odpowiedziało 71 proc. respondentów.
Większość chce większej digitalizacji procesów pracy
Kierowcy samochodów dostawczych zgłosili również, że mają ograniczony dostęp do rozwiązań cyfrowych przeznaczonych do wspierania ich w codziennej pracy. Zapytani o wybór z listy dziesięciu potencjalnych rozwiązań, we wszystkich przypadkach z wyjątkiem jednego, większość stwierdziła, że nie ma do niego dostępu. Przeciętnie wskazane narzędzia były używane tylko przez jedną trzecią badanych. Mimo to, większość kierowców zapytanych o chęć korzystania z poszczególnych rozwiązań stwierdziła, że chcieliby korzystać z każdego z nich.
Pomimo wyzwań stojących przed kierowcami, zadowolenie z pracy pozostaje wysokie, a zdecydowana większość z nich deklaruje, że są bardzo zadowoleni lub zadowoleni ze swojej pracy. Dla polskich kierowców wskaźniki satysfakcji są również na wysokim poziomie: 60 proc. jest bardzo zadowolonych, a 34 proc. zadowolonych. Aż 48 proc. europejskich kierowców samochodów dostawczych twierdzi, że „dobrze wykonywana praca" jest dla nich najważniejszym aspektem. Nieco inne zdanie w tej kwestii mają polscy kierowcy vanów - najważniejszy jest dla nich bezpieczny powrót do domu (39 proc. wskazań), dobrze wykonana praca znalazła się na drugiej pozycji (38 proc.), a jako trzeci główny priorytet były wymieniane dobre relacje z klientami (37 proc.).
- Wyniki naszych badań dają jasny obraz specyfiki pracy, jaką wykonują kierowcy samochodów dostawczych, ich problemów i wsparcia, jakiego potrzebują - powiedział Dariusz Terlecki, Regional Director Poland & EE z firmy Webfleet. - Istnieją różnice między poszczególnymi krajami, ale wyraźnie widać, że natężenie ruchu drogowego, bezpieczeństwo i stan infrastruktury stanowią wyzwania w całej Europie.
1. Badanie zostało przeprowadzone przez agencję badań rynku OnePoll na próbie 960 kierowców samochodów dostawczych w okresie od 25 lipca do 2 sierpnia 2023 roku. Respondenci pochodzili z Niemiec, Hiszpanii, Francji, Wielkiej Brytanii, Włoch, Holandii i Polski.
Źródło i fot.: Webfleet