W środę 18 października w Brukseli odbyła się ceremonia wręczenia nagród dla najlepszych innowatorów, podczas której nagrodzono pionierskie technologie w branży produkcji części motoryzacyjnych. Podczas wydarzenia wyróżniono dwanaście rozwiązań.
Była to już ósma edycja konkursu CLEPA Innovation Awards. Nagrody służą uznaniu znaczącej roli producentów części motoryzacyjnych w kształtowaniu przyszłej mobilności. Dzięki oszałamiającym 30 miliardom euro inwestowanym rocznie w badania i rozwój, sektor motoryzacyjny jest największym prywatnym inwestorem w badania i rozwój w UE. W tegorocznych nagrodach wyróżniono najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne na rzecz bliźniaczej transformacji ekologicznej i cyfrowej, odzwierciedlające zmieniający się krajobraz branży, ze szczególnym uwzględnieniem pojazdów definiowanych programowo (SDV).
- Nagrody służą ważnemu celowi - wyróżnieniu najnowszych technologii producentów części motoryzacyjnych i podkreśleniu wyjątkowych wysiłków podejmowanych w naszym sektorze. Koncentrujemy się na transformacji cyfrowej i ekologicznej, ponieważ wymagania transformacji cyfrowej i zrównoważonego rozwoju wymagają szybszych, bardziej zaawansowanych i różnorodnych rozwiązań - podkreślił Benjamin Krieger, sekretarz generalny Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Części Motoryzacyjnych - CLEPA.
W trakcie ceremonii wręczenia nagród zaprezentowano pionierskie rozwiązania wybrane w konkursie, który odbył się na początku tego roku. Wnioski zostały ocenione i poddane rygorystycznej analizie przez panel złożony z 41 członków jury, reprezentujących środowisko akademickie, przemysł i społeczność badawczo-innowacyjną. Eksperci oceniali każdą innowację, między innymi na podstawie jej wpływu i gotowości rynkowej.
Prezes CLEPA, Thorsten Muschal, podkreślił znaczenie nagród dla pokazania, w jaki sposób otwartość technologiczna pomaga zwiększyć konkurencyjność UE: - W miarę przekształcania naszego przemysłu konieczne jest stworzenie atrakcyjnego otoczenia biznesowego, aby ustanowić niezbędne warunki umożliwiające osiąganie celów oraz umożliwić innowacje poprzez przyjęcie różnorodności technologii, co zmniejsza naszą zależność i pozwala nam szybciej i skuteczniej osiągnąć neutralność klimatyczną.
Wprowadzając kategorię cyfrową, Elmar Pritsch z Deloitte ujawnił zupełnie nowe spostrzeżenia z niedawnej ankiety na temat przyszłości pojazdów SDV, badającej wyzwania transformacyjne i możliwości związane z tą rozwijającą się technologią: - Wkroczyliśmy w dekadę pojazdu definiowanego programowo. Wkrótce oprogramowanie stanie się wyróżnikiem, na podstawie którego ludzie będą decydować o zakupie, bądź też powstrzymywaniu się od zakupy danego samochodu.
- Producenci części motoryzacyjnych z liczbą około dziewięciu tysięcy, są liderem w Europie pod względem nowych patentów składanych każdego roku. To oni, inwestując każdego roku ponad 30 miliardów euro w badania i rozwój, odgrywają kluczową rolę w unowocześnianiu i dostosowywaniu przemysłu motoryzacyjnego do nowych globalnych wymagań regulacyjnych i wyzwań społecznych. Coraz ważniejsze jest opracowywanie nowych technologii i systemów zapewniających wyższą wydajność w zakresie bezpieczeństwa, zrównoważonego rozwoju, łączności i komfortu - powiedział Tomasz Bęben, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.
Nagrodzeni w 2023 r.
Kategoria innowacje cyfrowe:
Kategoria zielone innowacje:
Źródło i fot.: SDCM