Z badania Goodyear Sustainable Reality Survey 2023 wynika, że coraz więcej flot w Europie postrzega inwestycje w paliwooszczędne opony i nowoczesny park maszynowy jako skuteczne narzędzia w dążeniu do zrównoważonego biznesu.
Badanie Goodyear Sustainable Reality Survey 2023 wykazało, że przybyło firm, które stosują paliwooszczędne opony - takie działania podejmuje już 56 proc. flot (wobec 54 proc. przed rokiem). To rozwiązanie jest szczególnie popularne wśród największych przedsiębiorstw, liczących ponad 500 pojazdów, gdzie aż 70 proc. wskazało na opony. W mniejszych flotach widać podobnych trend - już ponad połowa z nich stawia na opony ograniczające zużycie paliwa.
Z opon bieżnikowanych korzysta 42 proc. przedsiębiorstw i tu również przodują największe floty. Bieżnikowanie jest ekonomiczne i ekologiczne, pozwala zmniejszyć ogólne wydatki na opony o 10 proc., wydłużyć ich żywotność nawet o 150 proc. i jest to proces bardziej przyjazny dla środowiska, redukujący wykorzystanie ropy naftowej o 56 proc.
Operatorzy flot rozumieją, że zmiana opon we flocie na bardziej efektywne paliwowo może przełożyć się na znaczące oszczędności. Na przykład wyposażenie floty w opony Goodyear z serii Fuelmax Endurance, dedykowanej dla firm transportowych operujących na trasach regionalnych, może przynieść zmniejszenie emisji CO2 o 2 proc., co w przypadku floty składającej się ze 100 pojazdów oznacza oszczędność aż 40 tys. litrów paliwa rocznie. Porównywalne korzyści flotom międzynarodowym może dać zastosowanie innej opony z portfolio Goodyear, Fuelmax Performance na oś kierowaną.
- Floty, szczególnie te większe, coraz częściej dostrzegają korzyści z zastosowanie dobrej jakości opon, rozumiejąc, że początkowo wyższy koszt zakupu przekłada się na późniejsze oszczędności w całym okresie ich eksploatacji. Te korzyści mogą być jeszcze wyższe w połączeniu z kompleksowym pakietem rozwiązań i usług do monitorowania opon, jak Goodyear Total Mobility, które pozwalają zmaksymalizować cykl życia produktu i jego efektywność, jednocześnie minimalizując ryzyko problemów związanych z oponami. Ponadto pomagają obniżyć koszty paliwa i osiągnąć cele w zakresie emisji CO2.To wszystko przekłada się na wyższą efektywność operacyjną, a w ślad za tym na lepszą konkurencyjność przedsiębiorstw transportowych” - skomentował Maciej Szymański, dyrektor marketingu Goodyear ds. opon użytkowych w Europie.
Stawiają na nowocześniejsze pojazdy
Przybywa w Europie flot, które modernizują posiadany park pojazdów - wynik tegoroczny to 62 proc. wobec 58 proc. rok wcześniej. Branża kontynuuje transformację w kierunku samochodów elektrycznych oraz bardziej wydajnych układów napędowych, co jest szczególnie popularne wśród dużych i największych flot, w rozmiarze od 101 i więcej pojazdów - odsetek odpowiedzi przekroczył tam 70 proc., a wśród firm posiadających ponad 500 pojazdów wyniósł 79 proc. Najmniejsze floty ( 1-10 pojazdów) rzadziej decydują się na tego typu inwestycje - ten wariant wybrało 42 proc. z nich, co może być uzasadnione ograniczeniami budżetowymi.
Rozwiązania telematyczne pomagają oszczędzać
W dążeniu do redukcji emisji CO2 floty sięgają też po inne narzędzia - 47 proc. ankietowanych wdrożyło rozwiązania telematyczne, monitorujące i redukujące zużycie paliwa. Najczęściej na ten krok decydują się największe floty z taborem przekraczającym 500 pojazdów (71 proc.), a najmniej popularne jest to wśród małych flot (w rozmiarze do 10 pojazdów) z wynikiem poniżej jednej trzeciej.
Cele w zakresie zużycia paliwa ustaliło 45 proc. firm transportowych i aby je osiągnąć, dbają one o odpowiednie przeszkolenie kierowców z eco drivingu. Przodują w tym największe floty (76 proc.), ale duże firmy nie pozostają w tyle - już ponad połowa z nich zdecydowała się na podobny krok. Dla odmiany tylko 33 proc. najmniejszych i 38 proc. średnich flot (11-50 pojazdów) dba o doskonalenie umiejętności swoich kierowców z zakresie ekonomicznej jazdy.
Źródło i fot. Goodyear