2023-10-19

Sprawdziliście już opony?

Polski związek Przemysłu Oponiarskiego przypomina o znaczeniu prawidłowego ciśnienia w oponach dla bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego i trwałości ogumienia oraz radzi, w jaki sposób dbać o jego stan.

Zbyt małe lub zbyt duże ciśnienie w oponach to dłuższa droga hamowania i gorsza przyczepność na zakrętach. Za niskie ciśnienie w oponach wpływa na przyspieszone zużycie opon. Ubytek o tylko 0,5 bara wydłuża drogę hamowania nawet o 4 metry i obniża żywotność opony aż trzykrotnie! Dodatkowo zwiększa się hałas, zużycie paliwa i koszty eksploatacji auta. Niestety badania Dekra Automobil GmbH w Niemczech pokazują, że 36 proc. wypadków spowodowanych jest stanem technicznym pojazdu - z czego 40-50 proc. ma związek ze stanem opon.

- Na co dzień dbamy o stan silnika, oświetlenia czy filtrów pojazdu. Za często zapominamy natomiast o oponach, a przecież to jest jedyne połączenie pojazdu z nawierzchnią. Częstym widokiem w korkach czy na parkingach sklepowych są samochody ze zbyt niskim ciśnieniem w oponach. To realne niebezpieczeństwo nie tylko szybszego zużycia czy zniszczenia opony lub felgi, ale też gwarancja wydłużenia drogi hamowania - komentuje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Niezrozumienie zagadnienia prawidłowego ciśnienia w oponach to nie jedyna bolączka kierowców. Głównym czynnikiem przy wyborze ogumienia nie powinien być koszt zakupu. Ważne są parametry opon - a co za tym idzie prawidłowe dopasowanie ich do wymogów samochodu.

Nie tylko zbyt niskie ciśnienie jest zagrożeniem dla naszego bezpieczeństwa i powoduje zniszczenie opon. Także zbyt wysokie może nas wpędzić w kłopoty. Wydłuża drogę hamowania, bo opona nie przylega całą szerokością bieżnika, a tylko jego wybrzuszeniem na środku, które powstaje przy przepompowaniu. Dodatkowo taka opona napompowana na kamień powoduje szybsze zużycie elementów zawieszenia - gumowych tulei wahacza czy końcówek drążka, a nawet gumowych poduszek silnika.

Pamiętajmy, że nawet najlepsze opony założone do supersamochodu sami łatwo zniszczymy, jeśli nie będziemy o nie dbać i prawidłowo ich eksploatować. Opony ze zbyt małym ciśnieniem zużywają się trzy razy szybciej niż te z prawidłowym. Równie ważny jest wybór dobrego serwisu. Brak umiejętności, zbyt szybka obsługa kół czy nieserwisowane montażownice i wyważarki. doprowadzają opony i felgi do uszkodzeń, a tym samym nawet konieczności ich ponownej wymiany.

Warto więc przy oponach zapamiętać zasadę 3xP: porządne opony, profesjonalny serwis, prawidłowe ciśnienie. Spełnienie tych trzech parametrów zapewni nam bezpieczeństwo związane z ogumieniem.

- Jak ważna jest jakość w przypadku opon zimowych sprawdziliśmy podczas testu na śniegu na torze Moto Park w Krakowie w styczniu tego roku. Testowaliśmy z użyciem specjalistycznego sprzętu pomiarowego opony zimowe klasy premium, opony zimowe budżetowe niskokosztowe, opony całoroczne premium i opony letnie premium. Nawet nas wyniki zadziwiły - choć prędkość testu to tylko 50 km/h. Wyniki mówią za siebie - opony niskokosztowe są dwa razy tańsze, ale zatrzymują samochód prawie dwa razy dalej. To jest przepaść i zaprzeczenie zasad bezpiecznej jazdy - wskazuje Piotr Sarnecki. Z wynikami testu można zapoznać się tutaj.

PZPO przypomina również, że przed wyruszeniem w każdą podróż powinno się pamiętać o:

  1. Weryfikacji opon i felg: to podstawowa czynność przed wyjazdem, która może zapobiec potencjalnym problemom na drodze. Uszkodzenia mechaniczne, nacięcia, spękania czy ubytki bieżnika zwiększają ryzyko wypadku - szczególnie przy autostradowych prędkościach.
  2. Sprawdzeniu głębokości bieżnika: jeśli jeździmy na oponach już kilka sezonów, najlepiej sprawdzić w 3-4 miejscach na bieżniku opony wykorzystując do tego miernik głębokości (głębokościomierz lub suwmiarkę) lub po prostu używając np. monety 5 zł. Przepisy zabrania stosowania opon z wysokością bieżnika mniejszą niż określona jako bezpieczna przez producenta opony wskaźnikiem zużycia. Jeśli go nie ma - to bieżnik musi mieć min. 1,6 mm. Jednak w praktyce opony z bieżnikiem 3-4 mm często już nie zapewniają bezpiecznego prowadzenia w czasie deszczu.
  3. Dostosowaniu opon do pory roku: jeśli jest jesień, warto korzystać z dedykowanych opon zimowych lub całorocznych, które zapewniają odpowiednią przyczepność i kontrolę nad pojazdem. Jazda na oponach letnich w niskich temperaturach jest przede wszystkim niebezpieczna - zmniejsza przyczepność i wydłuża drogę hamowania.
  4. Zadbaniu o zapas - jeśli jest na wyposażeniu samochodu lub o usłudze assistance jeśli jest tylko zestaw naprawczy. Koło zapasowe czy dojazdowe to też ogumienie, w którym należy weryfikować stan ciśnienia. Nigdy nie wiadomo, kiedy będzie nam potrzebne. Prawidłowy poziom ciśnienia w kole dojazdowym opisany jest wyjątkowo na boku opony.

- Dbanie o te aspekty to nie tylko gwarancja bezpieczeństwa podczas podróży, ale także sposób na oszczędności i ochronę środowiska. Dlatego zawsze przed wyjazdem warto zadbać o stan swoich opon i regularnie kontrolować ich stan, głębokość bieżnika oraz ciśnienie. To ma znaczenie zarówno dla twojego bezpieczeństwa, jak i innych uczestników ruchu drogowego - podsumowuje Piotr Sarnecki.

Źródło i graf.: PZPO

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń