2023-09-28

Cennik w jesiennym sezonie

Koszt wymiany opon w zakładzie wulkanizacyjnym jesienią 2023 roku będzie o 10 proc. wyższy niż wiosną. W ujęciu rokrocznym stawki zwiększyły się o 20 proc., a względem roku 2021 wzrosły aż o 46 proc. - wynika z danych pochodzących z Centrum Technicznego platformy Automarket.pl.

Wzrost cen nie dotyczy tylko wymiany opon, ale również innych oferowanych w serwisach usług - według Automarket.pl w  porównaniu do ubiegłego roku przechowanie opon podrożeje o 21 proc., usługa "door to door" będzie droższa o 27 proc., a utylizacja zużytych opon aż o 54 proc.

Wzrost cen usług wulkanizacyjnych wynika przede wszystkim z utrzymującej się inflacji, która wpływa na wzrost kosztów pracy, energii, czynszów czy rat leasingu sprzętu używanego w serwisach. Ponadto, jak wskazują przedstawiciele Automarket.pl, jest on napędzany również polityką cenową warsztatów. Niski popyt na usługi wulkanizacyjne w pierwszej połowie roku skłania serwisy do nałożenia dodatkowej marży na klientów jesienią.

- Z serwisów zajmujących się zmianą opon dochodzą do nas sygnały, że jesienne podwyżki wynikają nie tylko ze wzrostu kosztów prowadzenia działalności, czy rosnącej popularności opon wielosezonowych, ale także z potrzeby nadrobienia nienajlepszych wyników z wiosny tego roku. Przedłużająca się zima doprowadziła do tego, że wielu kierowców przez długi czas odkładało wymianę opon na letnie, aby w końcu zupełnie jej zaniechać i ostatecznie poruszać się na zimowych także w ciepłych miesiącach. Chociaż ogumienie w ich samochodach uległo przyspieszonemu zużyciu, wielu z nich najprawdopodobniej nie skorzysta z usług wulkanizatorskich także jesienią. W związku z tym warsztaty, zmuszone do pokrycia rosnących kosztów stałych, zdecydowały się na podwyżki cen. Zmiany w cennikach mają pozwolić im na uregulowanie zaległości oraz pokrycie kosztu niezbędnego serwisu urządzeń - mówi Tomasz Otto, dyrektor departamentu strategii i marketingu PKO Leasing, odpowiedzialny za rozwój platformy Automarket.pl.

Ceny samych opon także rosną, a przyczyny tego są podobne do tych, które powodują wzrost cen usług wulkanizatorskich. Oprócz inflacji, podwyżki mają zrekompensować także rosnące ceny surowców, które wynikają z trwającej wojny w Ukrainie. Według danych Automarket.pl w ciągu ostatniego roku średnia cena zimowych opon w zależności od rozmiaru wzrosła do 4 proc., a w porównaniu do roku 2021 są one nawet o 34 proc. droższe.

Jak podaje Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego sprzedaż ogumienia do samochodów osobowych (w tym SUV-ów i aut dostawczych) w Polsce w drugim kwartale 2023 roku była o 12 proc. niższa niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Zestawienie danych PZPO z informacjami Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego na temat rejestracji nowych samochodów w Polsce (ich liczba w okresie od stycznia do sierpnia wzrosła o niemal 11 proc. rokrocznie) oraz liczbą aut sprowadzanych z zagranicy w sierpniu (o 15,5 proc. więcej niż przed rokiem wg Instytutu Samar) może oznaczać, że kierowcy rzadziej zmieniają ogumienie.

Dłuższy czas użytkowania opony odbywa się kosztem bezpieczeństwa. Według producentów prawidłowo użytkowane opony powinny wytrzymać przebiegi od 50 do 80 tys. kilometrów, a minimalna dopuszczalna przepisami w Polsce głębokość bieżnika w oponach to 1,6 mm. Według zaleceń producentów letnie powinny mieć jednak co najmniej 3 mm głębokości, a zimowe co najmniej 4 mm.

Źródło: PKO Leasing

Fot.: archiwum redakcji

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń