Ciśnienie w rowerowych

Sezon rowerowy na szczęście jeszcze potrwa. Jeśli chcesz cieszyć się komfortową i bezpieczną jazdą na swoim jednośladzie, zwróć uwagę na stan opon. Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) podpowiada, jak dbać o ten ważny element roweru, by służył nam długo i wpływał na nasze bezpieczeństwo.

W dobie alternatywnych rozwiązań w transporcie drogowym coraz większą rolę zaczynają odgrywać rowery - rośnie ich produkcja, liczba użytkowników oraz polepsza się infrastruktura. W kontekście popularności rowerów warto przypomnieć o ich prawidłowej eksploatacji - zwłaszcza o oponach.

- Okresowe sprawdzenie roweru ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy - dokręcone śruby, sprawne hamulce czy odpowiedni stan łańcucha i opon są najważniejszymi elementami dla rowerzystów. Jednak tylko opony przenoszą siłę naszych mięśni na drogę. Odpowiednia wysokość bieżnika w oponach używanych w terenie czy na szosie zapewni efektywną i bezpieczną jazdę. Można przyjąć, że średnio używany rower ze względu na zużycie bieżnika wymaga po 2-3 latach wymiany opony tylnej i po 4-5 latach w przedniej - wskazuje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO.

Kolejna sprawa to prawidłowe ciśnienie w kołach. Po pierwsze, umożliwia ono lepszą kontrolę nad rowerem. Po drugie, przekłada się na efektywność pedałowania - co oznacza mniej wysiłku i większą prędkość. Po trzecie, pomaga uniknąć przebicia - co jest kluczowe na nierównym terenie. Ponadto prawidłowa wartość ciśnienia w kołach poprawia komfort jazdy i zwiększa żywotność opony. Odpowiednie ciśnienie jest szczególnie istotne w przypadku koła tylnego, ponieważ to ono przenosi siłę napędu i dba o komfort siedzenia rowerzysty.

Warto zadbać o ciśnienie w oponach

Niezależnie od tego, czy jesteś miłośnikiem aktywności na świeżym powietrzu, czy używasz roweru jako codziennego środka transportu, warto pamiętać, że jakość i stan techniczny opon w rowerze wpływa na jakość jazdy. Weryfikacja tego parametru nie jest skomplikowana, zajmuje zaledwie kilka minut.

Dlaczego tak istotne jest odpowiednie ciśnienie w oponach? Zarówno zbyt miękkie, jak i zbyt twarde opony mogą znacząco wpłynąć i na bezpieczeństwo i na komfort jazdy. W przeciwieństwie do opon np. samochodowych - prawidłowe wartości ciśnienia znajdziemy na boku opony. Im są szersze, tym producenci dopuszczają mniejsze ich ciśnienie.

- Utrzymanie odpowiedniego ciśnienia ma tez duży wpływ na żywotność opon i decyduje czy wyprawa rowerową zaliczymy do udanych. Zbyt niskie może prowadzić do tzw. „snake bites” (przebicia opony), podczas gdy zbyt wysokie może sprawić, że opona będzie twarda i nie będzie odpowiednio amortyzować ani dobrze trzymać na luźniejszej nawierzchni - podpowiada Piotr Sarnecki.

Prawidłowe ciśnienie w oponach rowerowych wpływa więc na kilka aspektów jazdy, m.in. na:

  • Bezpieczeństwo: zapewnia lepszą przyczepność i stabilność, co jest kluczowe zarówno na nawierzchniach utwardzonych, jak i terenach trawiastych czy żwirowych.
  • Wydajność: minimalizacja oporu toczenia sprawia, że pedałowanie jest łatwiejsze, a osiąganie większych prędkości staje się bardziej efektywne.
  • Żywotność opon: nieprawidłowe ciśnienie może przyczynić się do szybszego zużycia opon, co może oznaczać wyższe koszty związane z ich wymianą.

- Podstawą dbania o opony rowerowe jest regularne sprawdzanie ich stanu, dlatego należy regularnie sprawdzać ciśnienie w oponach, szczególnie kiedy z upalnym miesięcy letnich przechodzimy w nieco chłodniejszą pogodą wrześnie czy października. Wraz ze spadkiem temperatury spada też ciśnienie w oponach. Zarówna samochodowych jak i rowerowych. Zobaczmy tez przed jazdą w dłuższą trasę czy nie ma na nich żadnych widocznych uszkodzeń - mówi przedstawiciel PZPO.

Jak dbać o opony rowerowe?

  • Sprawdzaj ciśnienie regularnie: PZPO zaleca regularną kontrolę ciśnienia w oponach, przynajmniej raz na kilka tygodni. Odpowiednia wartość ciśnienia znajduje się na boku opony lub w instrukcji roweru.
  • Wybieraj opony z profesjonalnych źródeł odpowiednio i profesjonalnie magazynowane: gwarantuje to, że opony są wysokiej jakości i spełniają normy bezpieczeństwa. Renomowani sprzedawcy markowych opon są pewnym źródłem wysokiej jakości produktów.
  • Dostosuj ciśnienie do swoich potrzeb: ciśnienie w oponach może być dostosowane do różnych warunków jazdy. Niskie ciśnienie zapewnia lepszą przyczepność na mokrej nawierzchni i terenach nieutwardzonych, ale naraża oponę na uszkodzenie, podczas gdy wyższe ciśnienie jest korzystne na utwardzonych drogach i zapewnia lepszą wydajność, ale kosztem komfortu jazdy. Warto więc poszukać złotego środka dla siebie albo dostosowywać wartość ciśnienia do trasy, jaką zamierzamy pokonać.

Rower i podłoże

Dobór odpowiedniego ciśnienia w oponach rowerowych zależy także od rodzaju roweru oraz rodzaju terenu, po którym jeździsz. Jego optymalna wartość różni się w zależności od celu jazdy - jazda po ulicach miasta, przejażdżka po nierównych trasach górskich czy dynamiczna jazda na rowerze szosowym. Oto kilka wskazówek dla rowerzystów, które jednak warto zweryfikować na boku naszych własnych opon pod kątem wymogów producenta:

  • Rower miejski/uliczny: jeśli jeździsz po mieście lub ulicach, stosuj ciśnienie w oponach od 4,5 do 6 barów.
  • Rower górski (MTB): jeśli przemieszczasz się po nierównym terenie, leśnych ścieżkach lub bezdrożach na rowerze górskim, upewnij się, że ciśnienie w oponach oscyluje w zakresie od 1,6 w szerokich oponach  do 3,5 barów.
  • Rower szosowy: jeśli jesteś miłośnikiem szybkiej i dynamicznej jazdy na rowerze szosowym zadbaj o to, aby ciśnienie w oponach wynosiło od 6 do 9-10 barów.

Źródło i fot.: PZPO

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń