2023-09-11

Ekologiczne wnętrza aut

Przemysł motoryzacyjny znajduje się w epoce przemian na rzecz ochrony środowiska, jednak działania w tym zakresie obejmują nie tylko nowe rodzaje silników czy paliw. Również wśród materiałów wykorzystywanych we wnętrzach samochodów wprowadzane są coraz bardziej ekologiczne rozwiązania.

Trend związany z ekologicznymi wnętrzami aut jest zbieżny z ogólnym wzrostem popularności samochodów z alternatywnymi źródłami napędu. Nie da się ukryć, że producenci starają się iść w stronę minimalizmu, czyli wykorzystywać takie materiały, które będą nie tylko przyjazne dla środowiska, ale także stosunkowo łatwe w produkcji. Pochodzą one coraz częściej ze źródeł recyklingowanych.

- Ciekawym przykładem z rynku w tym kontekście bez wątpienia jest Ford wraz ze swoimi oryginalnymi dywanikami do EcoSport, które zostały wykonane właśnie z plastikowych opakowań pochodzących z recyklingu. Innym ciekawym przykładem jest także Renault, który we wnętrzu modelu Zoe postawił na tkaniny pochodzące z pasów bezpieczeństwa pochodzących z recyklingu, ścinków tekstylnych i odzyskanych plastikowych butelek - mówi Bartosz Frontczak, członek zarządu FroGum.

Coraz częściej wprowadzane są również inne ekologiczne materiały, które na pierwszy rzut oka, w kontekście wnętrz aut, wydają dosyć egzotycznie. Mowa tu m.in. o takich tworzywach jak bambus, materiały pochodzące z konopii czy skóra z kaktusa. Nie tylko ograniczają one negatywny wpływ produkcji na środowisko, ale także wprowadzają nowe możliwości wzornicze do wnętrza pojazdów. Niezmiennie stawia się także na drewno, choć tutaj także nastąpiła spora zmiana - producenci coraz częściej wykorzystują surowce pochodzące z drzew tzw. szybko rosnących. Ma to ograniczyć masową wycinkę lasów na świecie. Niezwykle ciekawą nowinką jest także zastosowanie skóry z grzybni. Póki co skala jej wykorzystania jest wciąż znikoma, niemniej pierwsze marki - w tym przede wszystkim Mercedes - zaczynają z nią eksperymentować.

Ekologia i estetyka

Prym w kwestii przyjaznych środowisku materiałów wykorzystywanych we wnętrzach samochodów wiodą skóry ekologiczne. Ich gama z każdym rokiem staje się coraz szersza, co daje ogromne pole do popisu projektantom. Najlepiej widać to w autach koncepcyjnych. Oferują one dość ekstrawaganckie alternatywy w stosunku do tradycyjnych materiałów, które na ten moment ciężko jest sobie wyobrazić w wykorzystaniu na masową skalę.

- Producenci aut chętnie sięgają po coraz to nowe, zaskakujące materiały. Mowa tu m.in. o pochodzących z recyklingu stali, gumie czy szkle, które zastosowane zostały w zaprezentowanym dwa lata temu przez BMW, w pełni elektrycznym koncepcyjnym modelu “BMW i Vision Circular”. Jest to ciekawy przykład jak postawić na ekologię nie rezygnując z luksusowego i szlachetnego charakteru. Pozostaje trzymać kciuki za powodzenie realizacji tego niezwykle ciekawego projektu - komentuje Bartosz Frontczak.

O estetycznej ekologii pamięta także m.in. Volvo, które planuje, aby 25 proc. wszystkich aut wprowadzonych na rynek do 2025 roku było wykonanych z tworzyw bio lub pochodzących z recyklingu. Szwedzki producent w pierwszej kolejności postawi na deski rozdzielcze, maty podłogowe i siedzenia.

Ekologiczne dywaniki

Światowi potentaci idą w parze z ekologią i nic nie wskazuje na to, żeby ten trend miał się odwrócić. Rzeczywistość pokazuje jednak, że w branży automotive na ekologię postawili nie tylko globalni producenci aut, ale także mniejsi gracze.

- Centralnym punktem naszej ekologicznej strategii jest zastosowanie zamkniętego obiegu produkcyjnego - wskazuje członek zarządu FroGum, polskiej firmy specjalizującej się w dywanikach samochodowych i wkładkach do bagażników. - W procesie produkcji generowane są obcinki, będące pozostałościami po termoformowaniu lub wulkanizacji, które następnie poddawane są procesowi trotowania. Ten innowacyjny proces mielenia materiału do postaci drobnego granulatu pozwala wprowadzić go z powrotem do obiegu produkcyjnego. Dzięki temu nie tylko minimalizujemy koszty, ale także redukuje ilość odpadów i zanieczyszczeń. Ekologia z ekonomią idą ze sobą w parze.

Nie byłoby to możliwe bez specjalistycznych maszyn, zaprojektowanych specjalnie do obróbki elastycznych materiałów. Wprowadzenie tzw. trotek, czyli maszyn przycinających materiał na granulat, pozwoliło firmie z Grodziska Mazowieckiego na otrzymywanie gotowego surowca do ponownego wykorzystania. Technologia ta działa bez obróbki termicznej, co minimalizuje zanieczyszczenia do zwykłego pyłu, który jest skutecznie eliminowany dzięki systemowi filtrowania powietrza. Ważny jest także sam materiał wykorzystywany do produkcji dywaników i wkładek. Jest to autorska mieszanka, zaliczająca się do grupy termoplastycznych elastomerów, łącząca ze sobą cechy plastiku i gumy.

W odpowiedzi na rosnące wyzwania związane z ochroną środowiska wnętrza samochodów stają się coraz bardziej ekologiczne. Przemysł motoryzacyjny przyspiesza swoje wysiłki w kierunku zrównoważonego rozwoju. Firmy - zarówno globalne korporacje, jak i mniejsi producenci - eksperymentują z ekologicznymi materiałami, recyklingiem i alternatywnymi surowcami, dzięki czemu z dużym zaciekawieniem warto wypatrywać kolejnych rynkowych nowinek.

Źródło i fot.: FroGum

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia

Poszukiwany redaktor/redaktorka treści

Toruń |Umowa o pracę | Umowa na okres próbny wynoszący trzy miesiące, z możliwością przedłużenia do roku Wydawnictwo ...

więcej
/

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń