Opel Grandland 1.2 Ultimate A8

Teraz z zestawem

Rzadko opisujemy auta sprzed i po liftingu. Tym razem nie mogliśmy się powstrzymać. Grandland po kuracji odmładzającej zmienił się znacznie, dostał zupełnie inny przód i zupełnie inny kokpit. Z nazwy zniknęła litera „X”, a co z kołem zapasowym?

Przypomnijmy, prezentowany w „Przeglądzie” Opel Grandland X 2.0 Diesel Ultimate miał system łączności One Star, który wykluczał seryjną obecność jakiegokolwiek zapasu czy zestawu naprawczego!

Tym razem też było ciekawie pod względem oponiarskim. Obecnie seryjny jest zestaw naprawczy do opon, jak w wielu współczesnych automobilach. Wcześniej podłoga bagażnika elegancko, automatycznie blokowała się na dwóch wystających elementach. Teraz żadnej blokady nie ma, trzeba podłogę (dość ciężką) wyjąć. I wtedy ujrzałem pod nią piankowy, okrągły element. Przez ułamek sekundy przemknęła mi myśl, że może to nowatorska forma koła zapasowego. Okazało się, że jest to element, na którym leży ewentualna dojazdówka. Koło trzeba jednak dokupić we własnym zakresie. Opel oferuje tylko takie właśnie przygotowanie do montażu koła zapasowego, za 100 zł, z tym że opcja ta nie występuje w hybrydach (plug-in).

Zestaw chiński

Zestaw naprawczy znajduje się pod wspomnianą, wyjmowaną podłogą bagażnika w „skrzynce narzędziowej”, jak można wyczytać w instrukcji obsługi. Instrukcji nie było w testowym egzemplarzu.  Ściągnąłem ją z polskiej strony Opla. Plastikowa skrzynka jest produkcji francuskiej. Widnieją na niej logo Peugeota, Citroena i DS, czyli francuskich marek koncernu Stellantis. Kompresor i butelkę ze środkiem uszczelniającym (300 ml) wyprodukowano w Chinach dla niemieckiej firmy Active Tools. Nalepka na sprężarce informuje, że powinna ona pracować do 10 min. W tym czasie ciśnienie winno osiągnąć 2,0. Potem należy ruszyć w ciągu minuty, pokonać 5 km z prędkością do 80 km/h i skontrolować ciśnienie.

Autorzy instrukcji obsługi uściślają i korygują te zalecania. Ciśnienie w prowizorycznie reperowanym kole powinno być „właściwe”, czyli co najmniej 2,4 bara. Tyle powinno być we wszystkich kołach przy średnim obciążeniu, przy dużym 2,7 z przodu i 3,1 z tyłu (nalepka na lewym słupku B). Jeżeli nie jest właściwe, trzeba przemieścić auto o jeden obrót koła i znów pompować 10 min. Instrukcja obsługi potwierdza dystans 5 km, ale zaznacza również, że czas nie powinien być dłuższy od 10 min. Minimalna wartość, przy której można jeszcze dopompowywać po tym zatrzymaniu wynosi 150 kPa (1,5 bara). Należy zrobić jeszcze drugie sprawdzanie, po 10 km albo po 10 min. A jeżeli kompresor wydaje nienaturalne odgłosy lub bardzo się zgrzeje, warto wyłączyć go na pół godziny.

Po francusku

Lampka spadku ciśnienia jest na dole zestawu wskaźników, po prawej. Ustawianie TPMS przebiega podobnie jak we „francuzach”, wszak Grandland powstał na francuskiej platformie EMP2. Pod centralnym, dotykowym ekranem wciskasz przycisk z samochodzikiem, następnie już na ekranie: Funkcje jazdy, Inicjalizacja niedopompowania opon. Komputer napisze jeszcze „Upewnij się, że przed reinicjalizacją sprawdzono ciśnienie w 4 oponach. Czy reinicjalizować teraz?”. Potwierdza się poprzez „Tak”. Na zestawie wskaźników wyskakuje napis „Ciśnienie opon zapisane”. Instrukcja obsługi wyjaśnia, iż po inicjalizacji układ automatycznie programuje nowe wartości ciśnienia podczas jazdy.    

Michelin hiszpański

Cztery opony i trzy felgi są przewidziane do tego Opla na polskim rynku: 215/65 R17 XL 103V, 225/55 R18, 225/55 R18 102V oraz 205/55 R19 97V. Ciekawe, że największa średnica wiąże się z najmniejszą szerokością bieżnika. Lista obręczy przedstawia się następująco: 17x7,0, 18x7,5 i 19x7.0. Testowy egzemplarz został „obuty” w hiszpańskiej produkcji opony Michelin Primacy 3, w rozmiarze 205/55 R19 97V. Boczna ścianka skrywa warstwę poliestrową, bieżnik warstwę poliestrową, dwie stalowe, poliamidową. Maksymalna ładowność równa się 730 kg, ciśnienie 340 kPa (3,4 bara).

Alufelgi były dwukolorowe, czarno-srebrne, z pięcioma, szerokimi ramionami i na pięć śrub. Moment przykręcenia wynosi 115 Nm, taki sam jest dla dojazdówki 135/80 R18 104M. A gdyby trafił się Grandland na stalowych obręczach, wtedy 100 Nm.

Na zakończenie trzy zalecenia z instrukcji obsługi. Podczas parkowania warto uważać, aby opony nie zostały dociśnięte do krawężnika. Łańcuchy zakłada się na przód, nie mogą wystawać więcej niż na 9 mm. W razie większego zużycia przednich opon, należy przełożyć je na tył.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Przegląd Oponiarski 9/214 (Wrzesień 2023)

Dane techniczne samochodu

Rodzaj nadwozia

SUV, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy

DMC/ładowność

2000/614 kg

Dług./szer./wys.

4,477/1,906/1,609 m

Rozstaw osi

2,675 m

Pojemność bagażnika

514/1652 l

Zalecane ogumienie

205/55 R19 97V, zestaw naprawczy

Silnik

silnik benzynowy z turbosprężarką, 1.199 ccm, R3 12V, 130 KM przy 5500 obr./min i 230 Nm przy 1750 obr./min

Prędkość maksymalna

188 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

10,3 s

Spalanie (cykl mieszany)

6,4-6,6 l/100 km

Cena

169.700 zł (rok produkcji 2022, w roku produkcji 2023 tej wersji nie ma)

 

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń