W sobotę 9 września na Torze Poznań o miano najlepszego młodego kierowcy zawalczy 20 finalistów konkursu organizowanego przez Polski Związek Motorowy i Międzynarodową Federację Samochodową. Na początku października dwóch reprezentantów Polski na torze testowym pod Wiedniem stanie do rywalizacji o międzynarodowy tytuł Najlepszego Kierowcy FIA w Europie, Afryce i na Bliskim Wschodzie.
Edycja 2023 jest czwartą odsłoną konkursu Best Young Driver nad Wisłą. Do tej pory o tytuł Najlepszego Młodego Kierowcy w Polsce łącznie walczyło kilkanaście tysięcy osób. Tegoroczne kryteria rozszerzono o zerowy stan konta punktów karnych. Pierwszy etap konkursu Otomoto Najlepszy Młody Kierowca obejmował rozwiązanie złożonego z 20 pytań testu i wyłonił dwadzieścioro uczestników, którzy zostali zaproszeni do polskiego finału konkursu.
- Bardzo nas cieszy, że rywalizacja, u której podstaw leżą bezpieczne i właściwe zachowania za kierownicą spotyka się z coraz większym zainteresowaniem wśród młodych osób - mówi Aleksandra Knyszewska, dyrektor komunikacji i relacji międzynarodowych z Polskiego Związku Motorowego, organizatora polskiej edycji konkursu. - Poziom tegorocznych eliminacji był bardzo wysoki. Z jednej strony zaledwie jedna osoba rozwiązała konkursowy test bezbłędnie, z drugiej różnice w czołówce były bardzo niewielkie. Walka o dwa miejsca premiowane awansem do finału światowego FIA Region 1 będzie zacięta.
Polski finał konkursu w tym roku odbędzie się na Torze Poznań. Tam eksperci z Polskiego Związku Motorowego (PZM), na podstawie wyniku szeregu praktycznych i teoretycznych zadań związanych z obsługą pojazdu i udzielaniem pierwszej pomocy, wyłonią Najlepszego Młodego Kierowcę w Polsce. Rywalizacja finałowa przebiegać będzie na samochodach elektrycznych, a wspierać ją będzie partner konkursu - Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).
Dwóch reprezentantów naszego kraju, wśród których znajdzie się zwycięzca polskiego finału Otomoto Najlepszy Młody Kierowca 2023, weźmie udział w międzynarodowym finale w Austrii. Na torze testowym OAMTC Teesdorf pod Wiedniem uczestnicy walczyć będą o tytuł młodego mistrza kierownicy FIA Region 1, czyli: Europy, Afryki i Bliskiego Wschodu. Wygrany, oprócz zaproszenia na paddock jednego z wyścigów F1 w sezonie 2024, zostanie ambasadorem bezpieczeństwa FIA w licznych projektach.
Projekt z przesłaniem
W 2017 roku Słoweńskie Stowarzyszenie Motoryzacyjne (AMZS) z sukcesem zorganizowało pierwszy konkurs teoretyczno-praktyczny, aby zwrócić uwagę młodych kierowców na jakość jazdy i bezpieczeństwo na drodze. PZM, zainspirowany pierwszą edycją konkursu w siostrzanej organizacji, przeniósł konkurs nad Wisłę. W pierwszej edycji wydarzenia w 2018 roku wzięło udział ponad 1300 osób, z których wyłoniono 24 finalistów. Organizator konkursu otrzymał nagrodę Road Safety Award 2019 FIA Region I dla najlepszych projektów o bezpieczeństwie ruchu drogowego. W kolejnej odsłonie konkursu do udziału zgłosiło się ponad 4000 osób.
W 2021 roku Polska zorganizowała międzynarodowy finał konkursu dla zawodników z całego świata. Na torze w Modlinie rywalizowało 20 młodych kierowców m.in. z: Austrii, Bułgarii, Polski i Słowenii. Oprócz pytań testowych, musieli sprawdzić się w zadaniach praktycznych, m.in.: pierwszej pomocy, jeździe tyłem z użyciem kamery cofania, starcie lotnym, wymianie kół, czy slalomie na mokrej nawierzchni.
Źródło i fot.: Otomoto