Wentylowane tarcze hamulcowe

Jednym z największych problemów, z jakimi mierzą się konstruktorzy materiałów ciernych, jest wysoka temperatura powstająca podczas hamowania. Mocno rozgrzana tarcza hamulcowa traci swoje właściwości, co przekłada się na spadek skuteczności hamowania. Rozwiązaniem sprawdzającym się w samochodach eksploatowanych w wymagających warunkach drogowych są wentylowane tarcze hamulcowe.

Wentylowana tarcza hamulcowa składa się z dwóch połączonych ze sobą powierzchni ciernych. Pomiędzy nimi zazwyczaj znajdują się łopatki, które ukierunkowują przepływ mas powietrza. Mają one na celu zwiększenie powierzchni wymiany ciepła, dzięki czemu ciepło wytwarzane podczas hamowania może być szybciej odebrane przez przepływające powietrze. Zwiększona powierzchnia wewnętrzna celowo nie jest obrabiana, aby wspomóc rozpraszanie ciepła i chłodzenie.

Właśnie zdolność do skutecznego chłodzenia w trakcie hamowania jest jedną z głównych zalet wentylowanych tarcz hamulcowych. Gdy kierowca naciska pedał hamulca, klocki hamulcowe przyciskają się do tarcz, generując poprzez tarcie ogromne ilości ciepła. Wentylacja w tarczach umożliwia szybkie rozpraszanie tego ciepła, co pozwala uniknąć przegrzewania i utraty skuteczności hamulców.

- W zależności od producenta pojazdu i zastosowanego przez niego układu hamulcowego, tarcze hamulcowe mogą być wentylowane wewnętrznie lub zewnętrznie. W obu przypadkach wykorzystywana jest siła odśrodkowa, która wynika z praw fizyki. Kiedy koło się obraca, siła odśrodkowa sprawia, że zimne powietrze jest zasysane do przestrzeni między łopatkami, a gorące - wyrzucane na zewnątrz. Ruch powietrza chłodzi tarczę. Aby go zmaksymalizować, w autach sportowych wykorzystuje się specjalne kanały doprowadzające powietrze do tarcz -  wyjaśnia Przemysław Przymuszała, Area Sales Manager PL, CZ, SK firmy TMD Friction, właściciela marki Textar

Wentylowane tarcze hamulcowe są często bardziej wytrzymałe niż tarcze niewentylowane. Dzięki lepszej zdolności chłodzenia, są mniej podatne na deformacje termiczne, pęknięcia czy inne uszkodzenia wynikające z intensywnego hamowania.

W zależności od modelu tarczy, konfiguracja wewnętrznych łopatek może się różnić. Niektóre konstrukcje są kierunkowe - zaprojektowane specjalnie dla lewej lub prawej strony pojazdu.

- Wtedy znaczenie ma kształt żeber znajdujących się między pierścieniami roboczymi tarcz, a także właściwy montaż każdej z nich. Tarcza musi zostać założona na piastę tak, by wyrzucała gorące powietrze przez kanały wentylacyjne. W przypadku kierunkowych tarcz wentylowanych marki Textar są one pakowane osobno. Dodatkowo na opakowaniu znajduje się dobrze widoczna informacja o stronie zabudowy w pojeździe - dodaje P. Przymuszała.

Wentylowane tarcze hamulcowe często kojarzone są z pojazdami o lepszych osiągach, takimi jak samochody sportowe czy rajdowe. Tego typu rozwiązanie bywa również atrakcyjnym elementem stylistycznym, który może dodatkowo uatrakcyjnić wygląd pojazdu. W większości przypadków wentylowane tarcze stosowane są na przedniej osi pojazdu, gdzie pracują bardziej obciążone hamulce.

Źródło i fot.: TMD Friction

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń