Gdzie szukać filtrów?

Czasem znalezienie lokalizacji filtra kabinowego, powietrza czy paliwowego może okazać się wyzwaniem. PZL Sędziszów wskazuje najpopularniejsze miejsca, w których producenci samochodów je umieszczają.

No, gdzie „oni” schowali ten filtr - takie słowa cisną się na myśl, kiedy użytkownik pojazdu lub mechanik bezskutecznie próbują odszukać filtr paliwa, powietrza, oleju lub kabinowy. Warto w tym miejscu zdawać sobie sprawę z tego, że przeróżne utrudnienia i niedogodności w tym zakresie nie są efektem bezmyślności lub złośliwości konstruktorów, a jedynie następstwem optymalizacji i cięcia kosztów. Najczęściej chodzi o to, że wybrane zespoły napędowe lub instalacje klimatyzacji stosowane są w wielu różnych modelach danej marki, a nierzadko także w wielu różnych modelach różnych producentów. Taka unifikacja sprawia, że w jednym aucie wymiana filtrów trwa kilkanaście minut, a w innym - z tym samym silnikiem - ponad godzinę. Ten sam silnik może być przecież zamontowany poprzecznie lub wzdłużnie, różnią się także gabaryty aut i ilość miejsca pod maską…

Filtr powietrza

Zazwyczaj najłatwiej go znaleźć, ponieważ na ogół mieści się w dużej kasecie, doskonale widocznej po otwarciu maski z lewej lub z prawej strony silnika. Ale w niektórych samochodach sprawa nie jest już taka prosta. Doskonałym przykładem jest 3-litrowy turbodiesel BMW. Znajdziemy go np. w modelu X5 E70. Filtr powietrza ma imponujące rozmiary, walcowaty kształt znajduje się w obudowie niemal zintegrowanej z deklem zaworowym. Żeby ją rozebrać, trzeba odkręcić nawet korek wlewu oleju, który przechodzi przez jej górną część.

Filtr kabinowy

Tu najpopularniejsze są trzy lokalizacje - pod maską w okolicy podszybia, w kabinie - pod schowkiem pasażera, w kabinie za schowkiem pasażera (aby się dostać do filtra należy wymontować schowek lub otworzyć klapkę w jego wnętrzu), w kabinie w konsoli centralnej, w kabinie w okolicy pedału gazu. Dla przykładu - aby wymienić filtr kabinowy w Fordach Focus MK2 czy Volvo V50 I, należy odkręcić pedał gazu. W innym przypadku w zasadzie nie da się tego zrobić.

Filtr paliwa

W samochodach z silnikami wysokoprężnymi filtr znajduje się zazwyczaj w okolicy pompy wtryskowej lub pompy wysokiego ciśnienia. Może to być filtr puszkowy lub wkład filtra zamknięty w obudowie metalowej lub z tworzywa sztucznego. W samochodach z silnikami benzynowymi do wspomnianych lokalizacji dochodzą jeszcze dwie - pod samochodem w pobliżu zbiornika z paliwem lub w zbiorniku paliwa. Na rynku spotykamy także samochody benzynowe z niewymiennym filtrem paliwa.

Filtr oleju

Filtr oleju zazwyczaj przykręcony jest bezpośrednio do bloku silnika lub do jakiegoś elementu połączonego z blokiem (wspornika lub chłodnicy oleju). Na ogół filtry oleju znajdują się w przedniej części samochodu (między silnikiem a chłodnicą), ale często zdarza się, że są umieszczone z innej strony, np. pod kolektorem wydechowym.

- Nie jest tajemnicą, że utrudniony dostęp do jednego z filtrów „kusi” aby pominąć jego wymianę i niestety tak czasami się dzieje nawet w profesjonalnych warsztatach. Użytkownicy, którzy zdają sobie sprawę z tego, że mają pod tym względem problematyczny samochód powinni profilaktycznie prosić mechanika o zwrot starych filtrów, zwłaszcza wtedy, kiedy jadą do danego warsztatu pierwszy raz i jeszcze nie mają zaufania do mechanika - radzi  Dominik Zwierzyk z PZL Sędziszów.

Źródło i fot.: PZL Sędziszów

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń