Branża budowlana w Polsce musi mierzyć się z wyzwaniami wynikającymi z recesji, inflacji i wojny trwającej za wschodnią granicą. Do tego dochodzi ryzyko bieżących problemów. Shell wskazuje, w jaki sposób stosowanie właściwych olejów i smarów pomaga w ograniczaniu kosztów w branży budowlanej.
Zdaniem części ekspertów, Polska jest obecnie największym placem budowy w Europie. Jak przypomina Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, aktualnie realizowana jest budowa ponad 1500 km dróg. Ponad 200 km jest na etapie przetargu, a jeszcze w tym roku mają zostać ogłoszone kolejne postępowania.
Silna konkurencja w branży wymusza na firmach oszczędności. Jednym ze sposobów ich uzyskania jest obniżenie kosztów eksploatacji maszyn i urządzeń budowlanych, co jest możliwe dzięki stosowaniu właściwych środków smarnych. Według wyników badania przeprowadzonego na zlecenie Shell Lubricants wdrożenie efektywnej gospodarki smarnej pozwala zmniejszyć koszty operacyjne firmy nawet o 30 proc. (1).
Właściwe serwisowanie i optymalne środki smarne
Na współczesnych placach budowy działa wiele rodzajów pojazdów i urządzeń. Wyspecjalizowane parki maszyn wymagają nowoczesnych rozwiązań serwisowych. Coraz częściej istotna jest także zgodność wykorzystywanych pojazdów i urządzeń z normami emisji. Oznacza to konieczność świadomego zarządzania utrzymaniem ruchu oraz prowadzenia optymalnej gospodarki smarowniczej.
- Jedną z przyczyn awarii maszyn budowlanych może być zatarcie współpracujących ze sobą elementów. Wysoka temperatura pracy wymaga oleju o bardzo dużej stabilności lepkości, która utrzymywana jest przez cały czas pracy środka smarnego, od wymiany do wymiany. Brak tej cechy prowadzi wprost do szybszego zużycia mechanicznego, spadku wydajności, wzrostu zużycia paliwa, a w ostateczności zatarcia. Ryzyko dotyczy różnych podzespołów: od silnika, poprzez przekładnie i skrzynie biegów, po układy hydrauliczne i mechaniczne - mówi Cezary Wyszecki, doradca techniczny w dziale sprzedaży dystrybucyjnej środków smarnych w Shell Polska. - Najczęstszym powodem takich problemów jest fizyczne zużycie parametrów oleju i smarów lub stosowanie produktów o niskiej jakości. Dlatego należy przestrzegać zaleceń producenta i częstotliwości wymiany liczonej w przebiegu kilometrów lub przepracowanych godzinach, a także korzystać ze środków smarnych wysokiej jakości. Shell oferuje w tej dziedzinie pełne wsparcie dla właścicieli i operatorów pojazdów oraz maszyn budowlanych.
W zakresie ochrony silnika wysokoprężnego jest to gama olejów Shell Rimula. Składają się na nią zarówno produkty mineralne (np. Shell Rimula R4), półsyntetyczne (np. Shell Rimula R5), jak i syntetyczne (Shell Rimula R6). Łączy je technologia Dynamic Protection opracowana w celu uzyskania doskonałej ochrony wysoko obciążonych jednostek napędowych spotykanych w pojazdach ciężarowych czy koparkach i spycharkach. Zastosowane w olejach Shell Rimula dodatki wydatnie przyczyniają się do wydłużenia czasu eksploatacji środka smarnego oraz ograniczenia zanieczyszczania filtrów występujących w nowoczesnych silnikach. Efektem zastosowania powyższych produktów jest zmniejszenie zużycia paliwa, a finalnie obniżenie całkowitych kosztów eksploatacji pojazdu.
Wysoka wydajność i lepsza ochrona
Do smarowania przekładni i mostów napędowych przeznaczona jest rodzina olejów Shell Spirax. Umożliwiają one zwiększenie oszczędności i uzyskanie lepszych osiągów poprzez zapewnienie lepszej ochrony, wydłużenie żywotności środka smarnego nawet o 100 proc. oraz zwiększenie wydajności układu. Wszystkie oleje Spirax są produktami wielosezonowymi.
Do stosowania w układach hydraulicznych przewidziana jest gama olejów Shell Tellus. Ich parametry uwzględniają współczesne tendencje do stosowania coraz mniejszych zbiorniczków na olej, przez co pracujące w układzie środki smarne są podatne na napowietrzanie. W rezultacie napowietrzenia może spaść wydajność maszyny przy wzroście hałasu i ryzyka awarii pompy. Dla maszyn budowlanych proponowany jest olej Shell Tellus S2 VA 46 o najszerszej rozpiętości temperatury pracy oraz Shell Tellus S2 VX oferujący najdłuższy czas pracy w układzie dzięki zastosowaniu wyjątkowej dla olejów hydraulicznych bazy olejowej.
Do wszelkich konstrukcji wykorzystujących łożyska toczne i ślizgowe, sworznie, tulejki i linki, jak też przekładni przemysłowych oraz silników elektrycznych generatorów i wiatraków przeznaczona jest linia smarów mineralnych Shell Gadus (litowych lub litowo-wapniowych). Produkty te charakteryzują się wysoką stabilnością mechaniczną (w tym w udarowym środowisku pracy), odpornością na wymywanie wodą oraz ochroną przed ścieraniem metalowych powierzchni w warunkach wysokich obciążeń.
Rekomendowane przez producentów
Uzupełnieniem kompleksowej oferty Shell dla pojazdów i maszyn budowlanych są płyny Shell Coolant do układów chłodzenia. Ich właściwości zapewniają efektywną wymianę ciepła, ochronę przed korozją, stabilność w pełnym zakresie temperatur zewnętrznych i obciążeń termicznych oraz mechanicznych.
- Shell gwarantuje wysoką jakość olejów, smarów i płynów przeznaczonych dla branży budowlanej. Nasze produkty mają aprobaty i rekomendacje wiodących producentów silników i pojazdów oraz maszyn. Jeśli nie, to przynajmniej spełniają, często z nawiązką, wymagania najważniejszych norm. Zapewniamy też pełne wsparcie w trakcie eksploatacji pojazdów, maszyn i urządzeń. Poczynając od programu Shell LubeAdvisor, czyli doradztwa w doborze odpowiedniego środka smarnego do konkretnych zastosowań, po szkolenia techniczne. W usłudze Shell LubeAnalyst monitorujemy na bieżąco oleje pracujące w układach, określając stopień ich zużycia i obniżając ryzyko wystąpienia awarii z powodu zaniedbań. To również przekłada się na zauważalne obniżenie kosztów działalności firmy - podkreśla Cezary Wyszecki z Shell Polska.
1. Badanie Edelman Intelligence na zlecenie Shell Lubricants, obejmujące 493 wywiadów z osobami decyzyjnymi z sektora produkcyjnego w 8 krajach (Brazylia, Kanada, Chiny, Niemcy, Indie, Rosja, UK, USA)
Źródło i fot.: Shell