Nowe opony do aut użytkowych

W stronę elektrycznych

Producenci opon nie próżnują i stale pracują nad rozszerzeniem swoich ofert zarówno w oponach osobowych, jak i tych przeznaczonych do aut ciężarowych. Pod koniec zeszłego oraz w tym roku pojawiło się kilka interesujących modeli, które znajdą zastosowanie w autobusach, ciągnikach siodłowych i naczepach.

Silna konkurencja, rosnące koszty paliwa i personelu oraz apele o bardziej zrównoważone podejście - to wszystko sprawia, że opony muszą być coraz lepsze i oszczędniejsze. Nowa linia opon SmartLine AL50 od Hankooka na oś sterującą i do użytku we wszystkich pozycjach oraz SmartLine DL 50 na oś napędową zostały zaprojektowane specjalnie z myślą o wymaganiach pojazdów długodystansowych. Opony SmartLine charakteryzują się znacznie niższymi oporami toczenia niż ich poprzedniczki AL20w i DL20w  dzięki kompleksowemu pakietowi technologii. Skutkuje to niższym zużyciem paliwa.

- Opracowując nowe opony, koncentrujemy się na zrównoważonym rozwoju naszych produktów - powiedział Sanghoon Lee, prezes Hankook Tire Europe. - Dzięki nowo opracowanym bieżnikom SmartLine firma Hankook po raz kolejny wyprodukowała zrównoważone opony, które spełniają rosnące obawy wielu klientów w zakresie ochrony środowiska i ekonomii.

Nowa linia opon będzie wprowadzana na rynki europejskie w kilku etapach. Opony SmartLine AL50 będą dostępne w siedmiu rozmiarach, a SmartLine DL50 w pięciu rozmiarach.

Najnowszym produktem, bo zaprezentowanym w czerwcu przez firmę Goodyear, jest opona przystosowana do pojazdów elektrycznych. Nowa opona Urban Max BSAEV (Bus Service All-Position) została specjalnie zaprojektowana we współpracy z firmą Gillig, wiodącym amerykańskim producentem ciężkich autobusów tranzytowych. Urban Max BSAEV to pierwsza opona Goodyeara zaprojektowana specjalnie z myślą o niskich oporach toczenia z przeznaczeniem na koła elektrycznych autobusów tranzytowych, aby pomóc zwiększyć zasięg i poradzić sobie ze zwiększoną ładownością. Póki co opona Urban Max BSAEV 315/80R22.5 jest dostępna w Stanach Zjednoczonych, ale być może w przyszłości trafi również na europejskie rynki.

Natomiast w Europie zadebiutował model Urbanmax Commuter, przeznaczony do nowoczesnych autobusów z napędem konwencjonalnym, hybrydowym i elektrycznym, poruszających się w ruchu miejskim i podmiejskim. Opona pasuje do wszystkich pojazdów z silnikiem Diesla i hybrydowym. Spełnia też kluczowe wymagania najnowszej generacji autobusów elektrycznych, czego potwierdzeniem jest oznaczenie Goodyear Electric Drive Ready na ścianie bocznej. Wszechstronność zastosowań pozwala operatorom zmniejszyć wymagania dotyczące zapasów i ułatwia proces zarządzania oponami.

Urbanmax Commuter zapewnia bardzo wysoką nośność - 8 ton nacisku na oś (rozmiar opony 295/80 R 22,5 z indeksem nośności 156/149 L), co czyni ją bardzo dobrym rozwiązaniem dla flot przechodzących z napędów konwencjonalnych na elektryczne.

Yokohama rozpoczęła dostarczanie opon RY01C do Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation jako oryginalne wyposażenie (OE) do użytku w nowym modelu eCanter, w pełni elektrycznym lekkim samochodzie ciężarowym, który trafił do sprzedaży w Japonii. Po raz pierwszy firma dostarczyła swoje opony ciężarowe/autobusowe jako oryginalne wyposażenie do pojazdu elektrycznego. Model RY01C to standardowa opona żebrowana zaprojektowana specjalnie dla lekkich samochodów ciężarowych. Została ona opracowana przede wszystkim z myślą o odporności na zużycie. Aby sprostać wyjątkowym wymaganiom pojazdów elektrycznych, została zaprojektowana tak, aby wyróżniać się w takich obszarach, jak niski opór toczenia, odporność na zużycie i osiągi na mokrej nawierzchni.

Opona H02 Pro Trailer to nowość w gamie Serie 02 marki Pirelli. Produkt do stosowania w naczepach o dużych ładunkach i objętościach, jedno- lub wieloosiowych, został zaprojektowany w celu zapewnienia maksymalnej efektywności i optymalizacji kosztów eksploatacji floty. H02 Pro Trailer sprawdza się w transporcie dalekobieżnym i zastępuje ST:01 Neverending Super Single. Opona jest już dostępna w sprzedaży w Europie w rozmiarach 435/50 R19.5 i 445/45 R19.5.

Jak cała gama Serie 02, H02 Pro Trailer posiada oznakowanie zimowe 3PMSF, jest wyposażona w czujnik RFID i korzysta z homologacji głównych europejskich producentów pojazdów.

Jak widać, na rynku zaczynają pojawiać się coraz częściej opony przeznaczone do pojazdów hybrydowych i elektrycznych. To trend, który będzie z pewnością rosnący.

Szymon Kruk, fot. Producenci

Przegląd Oponiarski 7-8/213 (Lipiec-Sierpień 2023)

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń