Test opon UHP w rozmiarze 235/35 R19

Sportowe lato

Test opon letnich 2023 Auto Zeitung Performance obejmował dziewięć najlepszych opon letnich UHP w popularnym rozmiarze 235/35 R19, a także oponę całoroczną Michelin CrossClimate 2.

Wielosezonowa opona miała pokazać, jak jedna z najlepszych opon całorocznych wypada w porównaniu ze świetnym ogumieniem letnim. Samochodem testowym był Ford Focus ST o mocy 280 KM. W szranki stanęły: Bridgestone Potenza Sport, Continental SportContact 7, Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6, Falken Azenis FK520, Giti GitiSportS2, Kumho Ecsta PS91, Michelin Pilot Sport 5, Nexen N Fera Sport SU2, Pirelli P Zero PZ4,

Na mokrym

Opony Continental SportContact 7 i Bridgestone Potenza Sport wiodły prym w hamowaniu na mokrej nawierzchni. Ze 100 km/h zatrzymały testowego Forda po 38,1 m. Trzecie miejsce z niewielką różnicą (39,6 m) zajęło Pirelli P Zero PZ4. Magazyn zauważył, że ogólna grupa była bardzo zbliżona - najgorsza opona letnia (Giti) była o 7,1 metra za najlepszą. CrossClimate 2 była kolejne pół metra za Giti. Z testów opon całorocznych wiemy, że CrossClimate 2 nie jest najmocniejsza na mokrej nawierzchni, więc można założyć, że opona całoroczna o lepszej przyczepności na mokrym mogłaby przeskoczyć Giti.

Test prowadzenia na torze z mokrą nawierzchnią pokazał, że Bridgestone powrócił na szczyt, uzyskując czas 66,5 sek., nieznacznie pokonując Pirelli różnicą zaledwie 0,2 sekundy. Następne w kolejce były Michelin, Goodyear i Kumho.

Ciekawe wyniki zaobserwowaliśmy w teście odporności na aquaplaning. Do tej pory słabo spisujący się Giti tym razem był najlepszy. I to z dużą różnicą do drugiej opony w stawce. Zapewnił stabilność jazdy przy prędkości 83,3 km/h. Drugi był Nexen N Fera Sport SU2  z wynikiem  80,9 km/h, a trzeci był Bridgestone - 80,3 km/h.

Na suchym

Continental w hamowaniu na suchej nawierzchni pokazał, że nie ma sobie równych, notując wynik 31,6 m. Falken Azenis FK520 i Michelin Pilot Sport 5 zajęły drugie miejsce z rezultatem 32,5 m. W jeździe na czas najlepszy okazał się Bridgestone, który na torze uzyskał czas 98,4 sek. Tylko o 0,1 sek. wolniej pojechał Continental, a trzeci Goodyear osiągnął 99,1 sek.

Środowisko

Najcichszą oponą był Goodyear - 67 dB, drugi Nexen - 68 dB, a trzecie miejsce z 69 dB zajęły: Continental, GiTi i Falken.

CrossClimate 2 miał ogromną przewagę podczas testu oporów toczenia, a Giti była najlepszą z opon letnich, ale słabszą o 12 proc. od opony całorocznej. Na kolejnych miejscach znalazły się Continental oraz Michelin Pilot Sport 5.

Podsumowanie

Najlepszymi oponami w tym teście zostały Continental SportContact 7 oraz Bridgestone Potenza Sport. Conti zapewnia zrównoważone właściwości, które rozwiązują kwestię równowagi między sportowym charakterem a wydajnością. Bezpieczna na mokrej nawierzchni, świetnie hamuje zarówno na suchym, jak i mokrym asfalcie. Jest cicha i ma niskie opory toczenia.

Bridgestone Potenza Sport ma znakomite właściwości na mokrej nawierzchni oraz świetne osiągi na suchej. Jest nieco droższa od Conti i gorsza pod względem oporów toczenia.

Trzecie miejsce przypadło obecnej, szóstej generacji opony Goodyear Eagle F1 Asymmetric oraz Pirelli P Zero PZ4. Pierwsza wyróżniała się jako dynamiczna, wszechstronna opona o niezwykłym komforcie jazdy. Nie jest to wprawdzie opona czysto wyścigowa. Natomiast Pirelli była bardzo wyważona, świetnie spisywała się na mokrej nawierzchni.

Szymon Kruk, fot. Producenci

Przegląd Oponiarski 7-8/213 (Lipiec-Sierpień 2023)

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń