Peugeot e-208 GT Pack

46 kWh do dyspozycji

Peugeot e-208, podobnie jak niedawno opisywany na naszych łamach e-2008, również jest elektryczną wersją samochodu spalinowego. I tak samo nie ma możliwości wyboru baterii trakcyjnej, zawsze będzie zestaw o pojemności około 46 kWh netto.

Na oponach e-208 nie zauważyliśmy specjalnych informacji związanych z elektrycznym układem napędowym. Były to letnie, niskoprofilowe Michelin Primacy 4 S2, rozmiar 205/45 R17 88H, zrobione we Włoszech. Wewnętrzna konstrukcja to warstwa poliestrowa pod boczną ścianką oraz warstwa poliestrowa, dwie stalowe i poliamidowa pod bieżnikiem. Dopuszczalne obciążenie ukryte pod liczbą 88 równa się 560 kg, z kolei maksymalne ciśnienie 340 kPa, po prostu 3,4 bara. Michelin Total Performance, Treadwear 340, Traction B, Temperature A potwierdzają zrównoważoną jakość, aczkolwiek Primacy 4 w e-2008 (215/60 R17 96H) odznaczały się parametrem Traction A, oferowały lepszą przyczepność.

2,5 zawsze, tył do 3,0

Nalepka z ciśnieniem jest tam, gdzie w większości prezentowanych przez nas aut, na lewym słupku B. Na nalepce wydrukowano wartości dla jednego, konkretnego rozmiaru, 205/45 R17 88H. Z przodu należy utrzymywać zawsze 2,5 bara, natomiast z tyłu 2,5, ewentualnie 3,0 przy dużym obciążeniu. Rzecz jasna liczby te dotyczą zimnego ogumienia.

Zamiast drukowanej instrukcji obsługi Peugeot daje tylko broszurę. Pełną wersję instrukcji można odszukać w internecie. W pełnej wersji lokalizacja nalepki została podana niezbyt precyzyjnie - na drzwiach po stronie kierowcy. Po drugie, autorzy tej książki są dość „pobłażliwi” przy rozróżnianiu opony zimnej i gorącej. Uznają oponę za zimną po postoju trwającym godzinę albo po jeździe z umiarkowaną prędkością, do 50 km/h, na trasie krótszej niż 10 km. Jeżeli opony są rozgrzane, należy dodać 0,3 bara, czyli będzie 2,8 albo 3,3. Do kontroli i uzupełniania ciśnienia można użyć kompresora z seryjnego zestawu naprawczego do ogumienia.

Tylko 300 ml

Zaledwie 300 ml wynosi pojemność plastikowej butelki ze środkiem uszczelniającym. Butelkę i sprężarkę umieszczono oddzielnie, ale bardzo blisko siebie, w piankowej wytłoczce pod odchylaną części podłogi z tyłu bagażnika. Nie trzeba wyjmować podłogi, a w odchylanej części jest praktyczne wgłębienie na palec. Kompresor według nalepki na jego obudowie powinien pracować maksymalnie 10 minut, żeby ciśnienie w uszkodzonym kole sięgnęło przynajmniej 2.0 bara. Potem należy przejechać 5 km z prędkością do 80 km/h, zatrzymać się i sprawdzić ciśnienie. W razie konieczności dopompować do 2,0, znowu przebyć 5 km i znów sprawdzić.

Ponieważ przywiązuję wagę do szczegółów, odnotowuję, że w instrukcji obsługi liczby się nieco różnią. Mianowicie 7 minut (nie 10) pracy sprężarki oraz prędkość 20-60 km/h (nie do 80 km/h). Różnice niewielkie, ale są. Dojazdowe koło zapasowe do elektryka nie jest przewidziane.

TPMS ustawia się na kokpicie poprzez centralny, dotykowy ekran. Na początek należy dotknąć pola z samochodzikiem na poziomej listwie na środkowej konsoli. Następnie, już na ekranie: „Funkcje jazdy”, „Inicjalizacja niedopompowania opon”. Samochód „radzi” upewnić się, czy sprawdzono ciśnienie w czterech oponach. Po potwierdzeniu „Tak”, na zestawie wskaźników pojawia się komunikat „Ciśnienie opon zapisane”, czemu towarzyszy przyjemny dla ucha gong. Czynności te należy wykonać „po każdym pompowaniu”,  jak można wyczytać na dotykowym ekranie. Lampka ostrzegająca o spadku ciśnienia jest na górze wirtualnego zestawu wskaźników.

17’’ bez łańcuchów

Testowy egzemplarz poruszał się na alufelgach o nazwie „Shaw”, swego czasu seryjnych dla e-208 w bogatych wersjach GT i GT Pack. Dwukolorowe, srebrno-czarne obręcze wyróżniały się plastikowymi wkładkami, polepszającymi aerodynamikę. Wkładki towarzyszą każdemu z pięciu, rozdwojonych ramion. Śrub jest mniej niż pięć, tylko cztery, tak samo jak w e-2008. Moment dokręcenia wynosi 115 Nm dla wszystkich typów i rozmiarów obręczy. Elektryk może mieć kołpaki Plaka, jeśli jest w podstawowej dla tego napędu odmianie Active. Pozostałe wersje jeżdżą na alufelgach 16- i 17-calowych.

Instrukcja obsługi podaje dwa pozostałe, mniejsze od „17”, rozmiary opon, 185/65 R15 oraz 195/55 R16 przy opisywaniu łańcuchów (w spisie treści pod literą L). W tych „15” i „16” można stosować łańcuchy 9-milimetrowe. Przy alufelgach żadna część łańcucha lub mocowań nie może stykać się z obręczą. Dla 205/45 R17 łańcuchy są niedozwolone.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Przegląd Oponiarski 7-8/213 (Lipiec-Sierpień 2023)

Dane techniczne samochodu

Rodzaj nadwozia

hatchback, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy

DMC/ładowność

masa własna 1918/463 kg

Dług./szer./wys.

4,055/1,745/1,430 m

Rozstaw osi

2,540 m

Pojemność bagażnika

311/ok. 1000 l

Ogumienie

205/45 R17 88H, zestaw naprawczy

Silnik

elektryczny, 136 KM i 260 Nm

Prędkość maksymalna

150 km/h

Przyśpieszenie 0-100 km/h

8,1 sek.

Zasięg teoretyczny

362 km (zużycia energii Peugeot nie podaje)

Cena

174.400 zł (obecnie wersja GT)

 

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń