2023-06-27

Przed wakacyjnym wyjazdem

Właściwa eksploatacja opon, zgodna z zasadą 3P: Porządne opony, Profesjonalny serwis, Prawidłowe ciśnienie - to gwarancja bezpieczeństwa przez cały rok, także podczas wakacyjnych podróży. Aby wyjazdy przebiegały w sposób niezakłócony, trzeba m.in. zadbać o stan ogumienia. Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego radzi, na co zwrócić uwagę przed wyruszeniem w drogę.

1.Sprawdzamy stan opon i felg - obejście samochodu wokół i obejrzenie kół, ich ewentualnych uszkodzeń zajmie dwie minuty - a może nas uratować z opresji w czasie podróży. Oczywiście tę czynność można powierzyć także specjalistom.

- Pamiętajmy, że potencjalne uszkodzenia mechaniczne, nacięcia, spękania i ubytki bieżnika są często drobne, a bardzo zwiększają ryzyko wypadku - tym bardziej, że przy prędkościach autostradowych koło obraca się nawet 1000 razy na minutę. Uchybienia w stanie kół mogą doprowadzić do tragedii na drodze. Weryfikacja powinna także objąć felgi - uszkodzenia rantów i złe wyważenie sprawiają, że koło „bije”, co pogarsza komfort prowadzenia i prowadzi do przyspieszonego zużycia elementów zawieszenia - dodaje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

2. Właściwe ciśnienie w oponach  to klucz do bezpiecznej jazdy i oszczędności. Właściwe - czyli takie jak jest w instrukcji naszego auta lub na naklejce na słupku przy drzwiach kierowcy. W każdym modelu jest ono inne. Nie ma uniwersalnego ciśnienia typu 2,2 bara. Ciśnienie mierzymy na zimno - czyli przed jazdą i po załadowaniu bagażami oraz ekipą wakacyjną. Używamy ciśnieniomierza, a nie weryfikacji „na oko” - dlatego, że przy obecnych oponach z profilami 55 i mniej wychwycimy „na oko” dopiero ubytek ciśnienia rzędu 30-40 proc., a to już są wartości krytyczne zagrażające życiu - kiedy opona pęknie w czasie jazdy autostradą.

Nawet gdy mamy porządne opony, zamontowanie w profesjonalnym serwisie, o ciśnienie w oponie musimy zatroszczyć się sami. Zbyt niskie powoduje większe odkształcanie ogumienia, gorszą przyczepność i odporność na poślizg, większy hałas i generuje duże opory. Ubytek 0,3 bara oznacza 6 proc. wzrost oporów toczenia, a przy ciśnieniu mniejszym o 1 bar - aż 30 proc. zwyżkę oraz kilkuprocentowy wzrostu zużycia paliwa.

Większe zużycie paliwa lub energii to jedno. Gorsze jednak w jeżdżeniu z niedopompowanymi oponami jest duże ryzyko zniszczenia ich warstw wewnętrznych w czasie pracy. Kiedy opona jest niedopompowana, pracują one dużo bardziej i przegrzewają się - co może doprowadzić do separacji warstw wzmacniających od gumy i osłabi oponę, doprowadzając do jej zniszczenia. W warunkach wakacyjnych wyjazdów z bagażami i w wysokich temperaturach takie proste zaniedbanie przynosi tragiczne żniwo. Zbyt mocno przepompowana opona to też gorsza przyczepność - bo opona styka się drogą tylko środkową częścią bieżnika i dodatkowo obciążamy układ zawieszenia czy amortyzację silnika. Dlatego ciśnienie w oponach powinno być regularnie kontrolowane i utrzymywane na właściwym poziomie. Jego niewłaściwa wartość może prowadzić do wielu negatywnych skutków, takich jak:

  • aż trzykrotnie przyspieszone zużycie opon,
  • zwiększone zużycie paliwa i hałas,
  • pogorszenie przyczepności i stabilności pojazdu,
  • mniejsza odporność na poślizgi,
  • wydłużenie drogi hamowania,
  • zwiększenie ryzyka uszkodzenia felgi.

- Właściwe ciśnienie w oponach pojazdów to jeden z najważniejszych czynników wpływających na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Zalecamy regularne sprawdzanie i uzupełnianie ciśnienia w oponach - szczególnie przed dłuższą trasą. W przypadku wątpliwości lub braku możliwości samodzielnego wykonania tej czynności, warto skorzystać z usług specjalisty w zakresie wulkanizacji. Weryfikację ciśnienia wykonujemy przynajmniej dwa razy w miesiącu, przed wyjazdem w drogę, kiedy opony nie nabrały temperatury - radzi Piotr Sarnecki.

3. Mierzymy głębokość bieżnika - jeśli jeździmy na tych oponach już kilka sezonów, najlepiej w 3-4 miejscach na bieżniku opony, wykorzystując do tego miernik głębokości (głębokościomierz lub suwmiarkę) lub po prostu używając np. monety 5 zł. Przepisy zabraniają stosowania opon z wysokością bieżnika mniejszą niż określona jako bezpieczna przez producenta opony wskaźnikiem zużycia. Jeśli go nie ma, to bieżnik musi mieć min. 1,6 mm. Jednak w praktyce często opony z bieżnikiem 3-4 mm już nie zapewniają bezpiecznego prowadzenia w czasie deszczu.

4. Pamiętamy o zapasie, jeśli jest na wyposażeniu samochodu lub o usłudze assistance, jeśli jest tylko zestaw naprawczy. Koło zapasowe czy dojazdowe to też ogumienie, w którym należy weryfikować stan ciśnienia. Nigdy nie wiadomo, kiedy będzie nam potrzebne. Prawidłowy poziom ciśnienia w kole dojazdowym opisany jest wyjątkowo na boku opony.

5. Latem użytkujemy dedykowane ogumienie - jazda na oponach zimowych latem jest niebezpieczna i nieekonomiczna. Badania techniczne oraz testy dziennikarskie dowodzą, że w zależności od temperatur oraz stylu jazdy zużycie paliwa w przypadku opon zimowych używanych latem może być większe o nawet 20-30 proc., a droga hamowania dłuższa o 8-9 metrów i to tylko z prędkości 85 km/h!

- Największym zagrożeniem jest zmniejszona przyczepność opon zimowych w letnich temperaturach. To obniża bezpieczeństwo, ponieważ jazda na oponach zimowych w wysokich temperaturach sprawia, że opona staje się ponadnormatywnie plastyczna. Pogarsza to przyczepność - zwłaszcza w zakrętach oraz niebezpiecznie wydłuża drogę hamowania. Testy przeprowadzone przez TÜV SÜD przy temperaturze 23 pokazały, że pojazd jadący z prędkością 85 km/h na letnich oponach, na mokrej nawierzchni, zatrzyma się o 8 metrów wcześniej niż na zimowych. To są dwie długości średniej wielkości samochodu! Jeśli dojdzie do gwałtownego hamowania pojazdu korzystającego z takich opon - np. przy prędkościach autostradowych, gdzie droga hamowania stanowi wykładnik prędkości - to dla kierowcy może to oznaczać „być albo nie być” - alarmuje Piotr Sarnecki.

Eksperci zalecają, aby na sezon letni stosować opony letnie lub całoroczne, które zapewniają dobrą przyczepność i kontrolę nad pojazdem. Zmiana opon przed sezonem letnim jest nie tylko kwestią bezpieczeństwa na drodze, ale także pozwala zaoszczędzić na kosztach oraz chroni środowisko.

Źródło i fot.: PZPO

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń