Do segmentu opon autobusowych, wzorem ciężarówek, nieuchronnie wkrada się cyfryzacja. Nowoczesne rozwiązania pozwalają na wykorzystanie potencjału zaawansowanego technologicznie ogumienia i na bardziej efektywne zarządzanie flotą.
Elektryk (na pierwszym planie) i diesel, tureckiej marki BMC na tragach w Nadarzynie
Przykładowo Goodyear wprowadził w marcu nową oponę Urbanmax Commuter do nowoczesnych autobusów z napędem konwencjonalnym, hybrydowym, jak i elektrycznym, poruszających się w ruchu miejskim i podmiejskim. Model ten jest wyposażony w najnowszą technologię łączności radiowej Goodyear RFID dla inteligentnego zarządzania flotą. Jest w pełni bieżnikowany, co przynosi flotom dodatkowe korzyści ekonomiczne i środowiskowe. Urbanmax Commuter zapewnia bardzo wysoką nośność - 8 ton nacisku na oś (indeks nośności 156/149). Ta wszechstronność czyni oponę ciekawym rozwiązaniem dla flot przechodzących z napędów konwencjonalnych na elektryczne. Model ten charakteryzuje się też mocniejszą konstrukcją bocznej ściany, czego rezultatem jest zwiększona odporność na zużycie i uszkodzenia. Wyróżnia się również wyższą trwałością i ochroną karkasu opony, a bieżnik z certyfikatem 3PMSF zapewnia przyczepność bez względu na porę roku.
- Dzięki nowym, cyfrowym technologiom kierownicy flot otrzymują dokładne informacje na temat stanu opon, ich wydajności i zarządzania osnowami, co pozwala zaoszczędzić czas na rutynowych przeglądach - komentuje Janusz Krupa, menadżer marketingu ds. opon użytkowych Goodyear Polska Ukraina. - W przypadku zaobserwowania anomalii w odczytach danych, system generuje powiadomienia o potrzebie kontroli ogumienia. Dzięki nowoczesnym systemom można również podnieść efektywność paliwową i zwiększyć przebiegi opon.
Już od połowy br. wszystkie opony Continentala do autobusów miejskich będą wyposażane w system zarządzania ContiConnect drugiej generacji. System pozwoli na jeszcze lepsze wykorzystanie potencjału ogumienia. Technologia ta, z powodzeniem wykorzystywana
w oponach ciężarowych, powinna bardzo dobrze sprawdzić się również w pojazdach komunikacji miejskiej.
- Oprócz podstawowych funkcji pomiarowych, takich jak kontrola ciśnienia, czujniki mierzą również przebieg każdej opony oraz potrafią oszacować, ile kilometrów pozostało do końca jej okresu użytkowego - zaznacza Krzysztof Otrząsek z Continental Opony Polska. - Ma to wpływ zarówno na zasięg pojazdu oraz bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów, jak i optymalizację kosztów generowanych przez floty autobusowe. Rozwiązanie będzie więc niezwykle pomocne dla miejskich przedsiębiorstw komunikacyjnych, które będą mogły mieć jeszcze większą kontrolę nad swoimi pojazdami.
Na prąd przybywa
Ogumienie musi nadążać za wyzwaniami, jakie stawia przed nim branża transportu osób. Jak zaznacza J. Krupa z Goodyeara, opony muszą być gotowe do obsługi transportu bezemisyjnego, co oznacza wdrożenie istotnych zmian konstrukcyjnych, które pozwolą zwiększyć ich nośność oraz zmniejszyć opory toczenia. Według najnowszych danych po ulicach polskich miast jeździ obecnie ponad tysiąc elektrycznych autobusów. Polska Izba Rozwoju Elektromobilności (PIRE) prognozuje, że do 2024 r. ich liczba przekroczy 1350. Zdecydowana większość autobusów elektrycznych jest produkowana w Polsce, to trzeba podkreślić.
Krawężniki co chwila
Niezależnie od rodzaju paliwa, opony w autobusach kursujących na trasach miejskich i podmiejskich są każdego dnia narażone na uszkodzenie, przede wszystkim w trakcie wjeżdżania do zatoczek i wyjeżdżania na drogę. Poza tym ich specyfika pracy polega na częstym zatrzymywaniu się i ruszaniu. Dlatego muszą mieć zwiększoną odporność na zużycie i uszkodzenia, np. poprzez mocniejszą konstrukcję ściany bocznej. Powinny być również bardzo ciche w eksploatacji, zwłaszcza gdy są zakładane do coraz popularniejszych pojazdów elektrycznych.
Tekst i zdjęcie: Jacek Dobkowski