Samodzielna wymiana filtrów

Wielu kierowców stara się wykonywać drobne prace serwisowe we własnym zakresie. Okresowa wymiana filtrów wydaje się jedną z prostszych czynności. I faktycznie - jest taka, pod warunkiem, że wcześniej zapoznano się z procedurą wymiany. PZL Sędziszów wskazuje na komplikacje, które mogą się pojawić podczas samodzielnej wymiany filtrów.

Wymiana filtra kabinowego

Pierwszym utrudnieniem może być znalezienie jego lokalizacji. Najbardziej popularne są cztery: pod maską w okolicy podszybia, pod deską rozdzielczą, za schowkiem pasażera oraz w konsoli środkowej. Szczególne problemy sprawiają te dwie ostatnie. W pierwszym przypadku trzeba wiedzieć jak zdemontować schowek. W drugim - jak dostać się do filtra ukrytego w konsoli. W niektórych modelach samochodów wymaga to… demontażu pedału gazu.

- Uwaga - jeśli filtr kabinowy jest umieszczony w trudnodostępnym miejscu, podczas jego wkładania można go łatwo pogiąć, załamać, lub nawet potargać. Aby tego uniknąć, warto przećwiczyć montaż za pomocą starego filtra - radzi Dominik Zwierzyk z PZL Sędziszów.

Wymiana filtra powietrza

Zazwyczaj wymienia się go znacznie łatwiej niż filtr kabinowy, ponieważ na ogół jest łatwo dostępny. Praca polega na otwarciu kasety z filtrem i wymianie wkładu. Czy coś może pójść nie tak? Oczywiście. Warto uważać, aby podczas otwierania kasety zatrzaski lub śrubki nie wpadły gdzieś głęboko do komory silnika. Mogą także pojawić się problemy z wypięciem lub odkręceniem jednej ze śrub kasety, która jest zlokalizowana w niedogodnym miejscu - np. pod układem dolotowym, za akumulatorem itp.

Wymiana filtra paliwa

Tu sprawa może być naprawdę poważna. W wielu modelach samochodów filtry paliwa są wypełnione paliwem pod wysokim ciśnieniem. Podczas próby wymiany paliwo może ochlapać twarz, ubranie, wylać się na posadzkę lub zalać komorę silnika stwarzając zagrożenie pożarowe. Inny problem stanowi odpowietrzenie instalacji. Po zamontowaniu nowego, pustego filtra układ wtryskowy może być na tyle zapowietrzony, że nie uda się uruchomić silnika. Wielu specjalistów zapobiega temu napełniając wcześniej nowy filtr czystym paliwem. Niektóre pojazdy są wyposażone w ręczną pompkę do wstępnego napełnienia układu przed próbą uruchomienia. Dodatkowym utrudnieniem dla wymieniającego może być konstrukcja opasek mocujących przewody paliwowe. Niektóre z nich są wielorazowego użytku, ale trzeba wiedzieć jak się je rozpina. Inne są jednorazowe, a montaż nowych wymaga zastosowania specjalnego narzędzia.

Wymiana filtra oleju

Brzmi banalnie, ale może przysporzyć całą masę kłopotów. Pierwszy - to oczywiście utrudniony dostęp. Należy pamiętać, że o ile nowy filtr dokręca się ręką (jeśli mamy do czynienia z wkładem, to pokrywę dokręcamy lekko, kluczem dynamometrycznym), o tyle odkręcenie starego filtra nie będzie już takie łatwe. Bez wątpienia przyda się klucz do filtrów. Jaki? To właśnie zależy od rodzaju filtra i jego lokalizacji - nie każdy klucz da się wszędzie wsadzić.

Podsumowanie

Nie ma jednej, uniwersalnej instrukcji wymiany filtrów. Wszystko zależy od marki i modelu samochodu, a także od stopnia jego zużycia - im starsze auto, tym większe problemy z odkręcaniem lub demontażem części.

- Przed podjęciem decyzji warto wyszukać w internecie poradnik wymiany filtrów do konkretnego modelu auta, zapoznać się z nim, a następnie ocenić, czy naprawa leży w zakresie naszych możliwości - podsumowuje Dominik Zwierzyk.

Źródło i fot.: PZL Sędziszów

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń