Zainteresowanie regeneracją części samochodowych wzrasta. Według szacunków komponenty poddane regeneracji są tańsze od fabrycznie nowych elementów o ok. 30-60 proc. Q Service Castrol radzi, które elementy pojazdu warto poddać procesowi regeneracji.
Według raportu przygotowanego przez SDCM, w państwach Unii Europejskiej regeneracji na rynku wtórnym pojazdów poddawane jest ok. 10 proc. części zamiennych. Dane Persistence Market Research wskazują, że do 2026 r. światowy rynek regeneracji części samochodowych osiągnie szacunkową wartość CAGR na poziomie 7,1 proc., co odpowiada kwocie niemal 91 mld USD. Oznacza to, że popyt na regenerowane części stale się zwiększa, a rynek zyskuje kolejnych klientów.
Dlaczego warto korzystać z regeneracji?
Jednym z głównych powodów, dla którego kierowcy stawiają na regenerację części, są przede wszystkim czynniki ekonomiczne. To znacznie tańsze rozwiązanie niż wymiana części na nowe. Odpowiednio wykonany proces zapewnia wysoką wytrzymałość komponentów, dzięki czemu kierowca otrzymuje sprawnie działający samochód w niższej cenie.
Drugim czynnikiem są kwestie ekologiczne. Podczas regeneracji elementów, ograniczana jest produkcja materiałów służących do tworzenia nowych podzespołów. Co ważne, zużycie surowców w procesie regeneracji jest od 50 do 90 proc. niższe niż w przypadku produkowania nowej części zamiennej od podstaw. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części CLEPA opublikowało badanie, z którego wynika, że fabryczna regeneracja części pozwoliła w 2020 roku zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o 800 tys. ton, co jest odpowiednikiem emisji śladu węglowego pozostawionego przez 120 tys. statystycznych mieszkańców Unii Europejskiej. Dbałość o środowisko staje się jednym z głównych aspektów, które mają wpływ na rozwój rynku motoryzacyjnego. Według szacunków europejskich ekspertów, rynek części regeneracyjnych w Europie będzie w dalszym ciągu rosnąć.
- Decyzję o wyborze regeneracji części podejmuje w naszym warsztacie ok. 80 proc. klientów. O możliwości zastosowania takiego rozwiązania jest informowana zdecydowana większość kierowców, korzystających z usług naszego warsztatu - twierdzi Paweł Zaręba, właściciel należącego do sieci Q Service Castrol serwisu Polauto w Markach.
Jakie części można regenerować, a jakich nie należy?
Najczęściej procesowi regeneracji poddawane są części silnika oraz jego osprzętu, np. wtryskiwacze, pompy wtryskowe, rozruszniki, alternatory, turbosprężarki, cylindry, głowice i wałki rozrządu. Zdarzają się również regenerowane elementy zawieszenia oraz układu napędowego, w tym wahacze, amortyzatory (miechy), półosie, skrzynie biegów, sprzęgła i sworznie. Mechanicy często przywracają drugie życie kompresorom klimatyzacji, pompom wspomagania, czy też częściom układu hamulcowego, np. zaciskom.
Eksperci Q Service Castrol przyznają, że nie wszystkie komponenty nadają się do regeneracji. Wśród nich wymieniają metalowe elementy karoserii, świece zapłonowe oraz przewody paliwowe.
Procesowi regeneracji podlegają jedynie elementy pojazdu zużyte lub uszkodzone w wyniku normalnej eksploatacji auta. Do regeneracji trafiają również zespoły uszkodzone dynamicznie na skutek działania m.in. przeciążeń, odkształceń czy zmian strukturalnych zaistniałych w związku ze zmianą środowiska pracy. Nie należy jednak regenerować części samochodowych, które uległy defektom w efekcie wypadków bądź po niezgodnych z zaleceniami producenta naprawach.
Komponenty poddane regeneracji są tańsze od fabrycznie nowych elementów o ok. 30-60 proc. Jest to zależne od danej części (im bardziej skomplikowana, tym cena wzrasta), a także od firmy regenerującej. Zazwyczaj podzespoły zregenerowane przez producentów samochodów są droższe od tych, którymi opiekują się dedykowane zakłady.
- Dużo firm oferuje nam usługę regenerowania części samochodowych. Do regeneracji nadają się m.in. sprzęgła, alternatory czy rozruszniki. Jako warsztat jesteśmy zobligowani do przekazania starego elementu firmie do regeneracji. Następnie odnowiona część instalowana jest w pojeździe klienta podczas naprawy, a kierowca może odebrać w pełni sprawne auto - podsumowuje Paweł Zaręba.
Źródło i fot.: Q Service Castrol