Recykling na dużą skalę

Scandinavian Enviro Systems i Antin Infrastructure Partners poprzez swoją platformę NextGen ogłosiły pod koniec marca utworzenie spółki joint venture. Celem przedsięwzięcia jest stworzenie pierwszej na świecie grupy zajmującej się recyklingiem opon na dużą skalę. Grupa Michelin, jako ekspert w dziedzinie ekologicznych opon, ma je wspierać. Założeniem jest recykling miliona ton opon rocznie do 2030 r.

Początkowe wsparcie Michelin ma mieć formę wieloletnich umów na dostawy materiałów z recyklingu, takich jak odzyskana sadza i olej z pirolizy opon. Francuski producent zaznaczył, że planuje dołączyć do spółki joint venture (JV) w późniejszym czasie, gdy powstaną kolejne zakłady recyklingu.

JV planuje stworzyć sieć zakładów w całej Europie, zaczynając od zakładu w Uddevalla w Szwecji, z początkową zdolnością do recyklingu 34,5 tys. ton opon przeznaczonych do utylizacji. Odpowiada to 40 proc. rocznej ilości opon wycofanych z eksploatacji w Szwecji. Budowa zakładu ma się rozpocząć w pierwszej połowie 2023 roku, pod warunkiem podjęcia ostatecznej decyzji inwestycyjnej przez JV. Zakład ma być w pełni operacyjny do 2025 roku.

Na patencie Enviro

JV opiera się na opatentowanej przez Enviro technologii pozyskiwania sadzy i oleju do pirolizy z opon wycofanych z eksploatacji. Antin, firma private-equity, wnosi do przedsięwzięcia swoje doświadczenie w rozwijaniu i skalowaniu platform infrastrukturalnych.

Początkowo Antrin będzie jedynym podmiotem finansującym przedsięwzięcie. Enviro ma opcję nabycia do 30 proc. udziałów w JV, przy czym zarząd firmy ma dokonać przeglądu długoterminowych wymagań kapitałowych w ciągu najbliższych 24 miesięcy.

Partnerzy przedsięwzięcia poinformowali, że rozpoczęto wybór lokalizacji dla dodatkowych zakładów w celu zapewnienia szybkiego rozwoju, aby osiągnąć cel miliona ton opon wycofanych z eksploatacji do 2030 roku. Odpowiada to około jednej trzeciej wszystkich opon utylizowanych co roku w Europie, gdzie utylizuje się 3,5 mln ton.

Dłuższa współpraca

Nowy JV będzie opierał się na współpracy Michelin i Enviro, która sięga 2020 r. Wtedy to właśnie Michelin ujawnił partnerstwo w zakresie recyklingu opon, które dało mu prawo do założenia własnych zakładów recyklingu w oparciu o technologię Enviro.

Michelin i Enviro pracują również wspólnie nad zakładem recyklingu opon w Chile, który ma przetwarzać 30 tys. ton opon OTR rocznie. Maude Portigliatti, wiceprezes wykonawczy ds. materiałów zaawansowanych technologicznie w Michelin, nazwał projekt znaczącym krokiem w naszych ambicjach osiągnięcia bardziej zrównoważonej produkcji opon. - Jest to kolejny dowód na to, że Michelin jest w stanie zrobić krok do przodu, aby osiągnąć swoje strategiczne ambicje wyznaczone na rok 2050 i zmniejszyć ogólny wpływ opon na środowisko poprzez tworzenie innowacyjnych partnerstw dla przemysłu - powiedział.

Utworzenie JV jest odpowiedzią założycieli na rosnące zapotrzebowanie na bardziej zrównoważone rozwiązania w zakresie opon wycofywanych z eksploatacji i jest zgodne ze zobowiązaniami wiodących producentów opon do zrównoważonego przekształcania ich zawartości materiałowej w 100 proc. do 2050 roku.

Dzięki zastąpieniu sadzy pierwotnej sadzą pochodzącą z recyklingu Enviro, emisja dwutlenku węgla może zostać zredukowana o ponad 90 proc. w porównaniu z użyciem konwencjonalnej sadzy. W oparciu o docelową ilość miliona ton opon wycofanych z eksploatacji emisja dwutlenku węgla zostałaby zmniejszona o 670 tys.

Tekst : Szymon Kruk

Zdjęcia: Enviro

Przegląd Oponiarski 6/212 (Czerwiec 2023)

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń