Doskonalenie techniki jazdy (cz. 57)

Korzyści z podnóżka

W poprzednich artykułach, przy okazji hamowania awaryjnego, pisałem o technice operowania stopami podczas prowadzenia pojazdu. Teraz proponuję skupić się na tzw. podnóżku. To miejsce na podparcie lewej stopy kierowcy, które znajdziemy praktycznie w każdym modelu samochodu. Wielu kierowców nie do końca wykorzystuje cel, w jakim zostało ono stworzone.

Niezależnie od tego, czy będzie to pojazd wyposażony w skrzynie manualną czy automatyczną, znajdziemy w nim pod nogami kierowcy tzw. podnóżek. Jako instruktor jazdy, wśród wielu kierujących nadal zauważam problem niedoceniania tego miejsca. Często bowiem obserwuję, że podczas prowadzenia pojazdu trzymają lewą stopę blisko siedzenia na podłodze. W sytuacji, kiedy kierowca nie operuje pedałem sprzęgła w „manualu”, powinien odkładać lewą stopę na podnóżek, tak aby jak największa powierzchnia podeszwy miała styk z wyznaczonym miejscem.

W pojazdach wyposażonych w skrzynie automatyczne podnóżek praktycznie cały czas powinien być wykorzystany. Takie działanie zmniejsza ryzyko obrażenia stóp podczas kolizji czy wypadku. Analizując „crash testy” nowych pojazdów, warto zauważyć, że nawet w samochodach ocenianych bardzo wysoko pod względem bezpieczeństwa, występuje problem z niwelowaniem obrażeń nóg. Wynika to z faktu, że gródź samochodu - tj. metalowa przegroda miedzy przestrzenią silnika a kabiną kierowcy, do której przykręcone są pedały - pod wpływem uderzenia bardzo często przemieszcza się w stronę kierowcy nawet podczas niewielkiej kolizji. Co za tym idzie - pedały zbliżają się do stóp kierowcy, powodując obrażenia.

W przypadku, kiedy kierowca trzyma stopę na podłodze, podczas uderzenia może dojść do sytuacji, że lewa stopa pod działaniem siły bezwładności przemieści się pod pedał sprzęgła, a ten przesuwając się może zmiażdżyć śródstopie.  Podpieranie lewej stopy na podnóżku znacząco niweluje opisany problem. Ponadto, trzymanie lewej stopy na wyznaczanym miejscu poprawia stabilność pozycji kierowcy. W rezultacie wpływa korzystnie nie tylko na bezpieczeństwo, ale umożliwia lepszą technikę operowania kołem kierownicy. Zdecydowanie szybciej i sprawniej kierowca będzie skręcał awaryjnie w momencie, kiedy całe ciało będzie dociskane do siedziska poprzez używanie podnóżka. 

Kolejnym argumentem przemawiającym za tym, by zachowywać prawidłową pozycję lewej stopy, jest kwestia komfortu. Jak widzimy na załączonym zdjęciu, podczas dłuższej jazdy na wprost, używanie podnóżka sprawia, że zachowana jest symetria ustawienia stóp. Będzie to miało bezpośredni wpływ na wolniejsze męczenie się kierowcy.

Jednak to nie wszystko, co dotyczy korzyści płynących z wykorzystywania podnóżka. Może on bowiem „dawać” kierowcy dodatkowe informacje o ilości wody na drodze, po której auto się porusza. Podczas jazdy po mokrych drogach z dużą prędkością woda zaczyna wdzierać się w nadkola, a gdy ilość wody na drodze jest duża, wręcz w nie uderzać. Uderzenie wody w nadkola wyczuwalne jest, gdy stopa pozostaje na podnóżku. Doświadczony kierowca może wykorzystać takie sygnały w celu dobrania odpowiedniej techniki jazdy. W niektórych bardzo zaawansowanych elektronicznych systemach stabilizacji toru jazdy wykorzystuje się czujniki ilości wody w nadkolach na podobnej zasadzie.

Pamiętajmy, że dobre nawyki i odpowiednie przyzwyczajenia są podstawą do prawidłowego zadziałania w sytuacjach awaryjnych. Dlatego kierowca powinien pamiętać o każdym, nawet najmniejszym elemencie prawidłowej techniki jazdy.


Autor jest instruktorem nauki jazdy w szkole www.Autofart.v1.pl, instruktorem techniki jazdy oraz kierowcą sportowym - zdobywcą tytułu Rajdowego Mistrza Pucharu Peugeota i Wicemistrza Polski w klasie HR4.

Tekst i fot.: Jerzy Smagała

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń