2023-05-23

Fachowy serwis klimatyzacji

Mechanicy z sieci warsztatów ProfiAuto Serwis wyjaśniają, co obejmuje i jak powinien przebiegać fachowy serwis klimatyzacji.

W kwestii serwisu klimatyzacji mechanicy zaczynają zwykle od obalenia jednego z największych mitów panujących wśród kierowców. Wielu użytkowników aut z klimatyzacją powtarza, że lepiej nie ruszać jej, dopóki działa prawidłowo. To niestety najczęstszy powód pojawiania się poważniejszych usterek. Dlatego specjaliści z warsztatów zalecają serwisowanie klimatyzacji co dwa lata, choć niektóre czynności, jak dezynfekcja czy wymiana filtra kabinowego, to coś, co powinniśmy robić przynajmniej raz w roku.

- Kierowców przekonują warsztaty oferujące ekspresowe i tanie usługi nabijania klimatyzacji, których pracownicy twierdzą, że pełny serwis nie jest konieczny - mówi Adam Lehnort, ekspert sieci ProfiAuto Serwis. - Łatwo przecież podpierać się argumentem szybkiej i taniej usługi. Ponadto dla niektórych klientów już samo podłączenie maszyny u mechanika wygląda profesjonalnie. Trzeba jednak pamiętać, że sprzęt serwisowy to nie wszystko. Skracanie czasu próżni lub dobijanie czynnika to zwykłe naciąganie klienta, który będzie wracał co rok po to samo.

Czas próżni podczas serwisu klimatyzacji powinien trwać minimum 30 minut. Dodając do tego pozostałe czynności okazuje się, że pełny serwis klimatyzacji to przynajmniej godzina, a nierzadko dwie. Co należy więc zrobić, by rzeczywiście mówić o fachowej obsłudze?

Wymiana czynnika, a nie dobicie

Ulatnianie się czynnika to proces naturalny, choć w nowych lub kilkuletnich autach nie powinien mieć miejsca. W zależności od typu układu, dopuszcza się ubytek czynnika na poziomie do 40 lub 60 gramów rocznie. Dlatego im starszy samochód, tym częściej warto przeprowadzać serwis klimatyzacji, by wykryć zawczasu większe nieszczelności. Jeśli takie się pojawiają, przed rozpoczęciem prac przy układzie należy sprawdzić jego szczelność i zlokalizować miejsce, w którym trzeba usunąć braki.

Jednym z większych błędów jest tzw. „dobicie czynnika”. Kiedy klimatyzacja przestaje chłodzić, wina rzeczywiście może leżeć w niewystarczającej jego ilości. Jednak zazwyczaj jest to także oznaka, że dawno nie był przeprowadzany profesjonalny serwis. Czynnik, który pozostał w układzie, może być już stary i wymieszany z wilgocią, a nawet brudem. Dlatego zamiast dobicia zaleca się wymianę czynnika poprzez odessanie starego, wysuszenie układu oraz napełnienie go nowym.

- Nierzadko dwu- lub trzykrotne dobicie klimy co roku to tylko preludium do poważniejszej awarii, np. jej kompresora, przewodów lub skraplacza. Usunięcie wody z układu to jedna z ważniejszych czynności serwisowych, która ma wpływ na trwałość drogiego w wymianie kompresora, a także pozostałych elementów - podkreśla Adam Lehnort.

Należy jednak pamiętać, że osuszenie układu klimatyzacji i napełnienie go nowym czynnikiem nie do końca ma sens, jeśli w samochodzie nigdy nie wymieniano osuszacza. Fachowy warsztat bierze pod uwagę wiek i historię samochodu, a także przeprowadza wywiad z klientem. Osuszacz, czyli element odpowiedzialny za pochłanianie wilgoci z układu, powinien być wymieniony po 3-4 latach.

- Wymiana czynnika bez wymiany osuszacza przypomina trochę wymianę oleju silnikowego bez filtra. Owszem, ma to jakiś sens, olej jest świeży, ale szybko zostanie zabrudzony w filtrze. Jeśli wykonujemy serwis klimatyzacji co rok lub dwa, to nie za każdym razem trzeba wymieniać osuszacz. Jednak jeśli serwisujemy klimatyzację co kilka lat, warto zrobić to kompleksowo - dodaje ekspert.

Sprawdzenie wydajności układu

Serwis klimatyzacji należy uznać za niedokończony, jeśli nie zostanie przeprowadzony test wydajności. W układach bardziej zaawansowanych należy też przeprowadzić pełną diagnostykę elektroniki. Wydajność klimatyzacji sprawdza się w najprostszy sposób - termometrem. Umieszcza się go przy kratce wentylacyjnej, skąd wylatuje zimne powietrze. Powinno ono mieć temperaturę w okolicy 7 ℃, jak w lodówce, oczywiście przy ustawieniu na maksymalne chłodzenie.

Wymiana filtra i dezynfekcja

Wymiana filtra kabinowego to czynność obowiązkowa przy każdym serwisie klimatyzacji, tak samo jak dezynfekcja. Niestety nie zawsze filtr kabinowy jest umieszczony w wygodnym miejscu, a jego wymiana niekiedy wymaga demontażu kilku elementów i zajmuje dużo czasu. Kompleksowy serwis w takich samochodach może być droższy właśnie z tego powodu. W takim przypadku warto zainwestować w dobrej jakości filtr węglowy, który zapewni nam czyste powietrze na dłużej.

Wymiana filtra nie miałaby większego sensu bez oczyszczenia całego układu wentylacji oraz kabiny z grzybów i bakterii. Dlatego w pełni profesjonalny serwis klimatyzacji obejmuje także ozonowanie. Jest to obecnie najpopularniejsza, bezpieczna i skuteczna metoda oczyszczania kabiny pojazdu. Ozon zabija wszelkie żywe organizmy. Z tego też powodu po ozonowaniu trzeba dobrze przewietrzyć wnętrze.

Czynności dodatkowe

Jeśli mamy podchodzić do serwisu klimatyzacji kompleksowo, powinno się też wykonać kilka dodatkowych czynności, które co do zasady nie obejmują typowego serwisu. Należy do nich oczyszczenie kratek, przez które wlatuje powietrze do układu wentylacji, sprawdzenie drożności odpływów wody ze skraplacza czy szczelności zaworków, przez które często ulatuje czynnik.

Źródło i graf.: ProfiAuto

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń