2023-04-21

O 1/4 mniej spalin w rok

Jesienią 2021 roku działająca wewnątrz londyńskiej strefy czystego transportu (LEZ) ambitniejsza strefa bezemisyjna (ULEZ) została powiększona ze ścisłego serca miasta na centralne dzielnice. Jak nowe przepisy wpłynęły na ruch samochodowy i poziom zanieczyszczeń w Londynie?

Londyn był jednym z pierwszych miast, które wprowadziły strefę czystego transportu ograniczającą wjazd dla najbardziej emisyjnych samochodów. Powstała pod nazwą Low Emission Zone (LEZ) w 2008 r. Kilka lat jej funkcjonowania pokazało, że zasadne byłoby wprowadzenie ambitniejszych regulacji. Oparta o bardziej restrykcyjne normy emisyjne (Euro 4 dla samochodów benzynowych i Euro 6 dla diesli) i opłatę wjazdową w ścisłym centrum w wysokości 12,5 funta Ultra Low Emission Zone (ULEZ) zaczęła działać w 2019 r., a po dwóch latach została powiększona aż 18-krotnie. Obecnie w strefie bezemisyjnej mieszkają 4 miliony ludzi, czyli 44 proc. mieszkańców Londynu.

Efekty wprowadzenia ULEZ w Londynie 

Dopiero poszerzenie londyńskiej strefy bezemisyjnej w 2021 r. do jej obecnych rozmiarów było na tyle istotną zmianą, aby znacznie wpłynąć na skład floty pojazdów poruszających się po mieście i w konsekwencji na jakość powietrza. Dlatego po roku funkcjonowania powiększonej ULEZ urzędnicy biura Burmistrza Londynu przeprowadzili pomiary emisji i jakości powietrza, które porównali z odczytami z minionych lat, a ich wyniki opublikowali niedawno w oficjalnym raporcie.

Badanie pokazuje, że udział samochodów spełniających wymogi emisyjne strefy wzrósł z 39 do 94 proc. w ciągu sześciu lat od pierwszego ogłoszenia jej powstania. Oznacza to, że nie tylko spadła liczba jeżdżących po ULEZ samochodów (o 47 tys., czyli 5 proc. w ciągu roku) ale też istotnie zmienił się skład floty - z ulic zniknęły najstarsze i najbardziej emisyjne auta. W całym Londynie udział pojazdów z silnikiem Diesla, które emitują najwięcej szkodliwych spalin, spadł z 32 do 25 proc.

Zmiana ta miała największy wpływ na obecność w londyńskim powietrzu tlenków azotu (NOx), dla których samochody są głównym źródłem pochodzenia - ich emisje wewnątrz strefy spadły aż o 26 proc w minionym roku i aż o 47 proc. w ciągu sześciu lat. Z kolei emisje najczęściej kojarzonych ze smogiem cząstek stałych PM 2,5 spadły o 19 proc. w rok i o 41 proc. od 2017 r. Odnotowano również redukcję o 4 proc. emisji dwutlenku węgla, który jest głównym gazem cieplarnianym, przyczyniającym się do zmian klimatu.

Na tym nie koniec zmian dla lepszego powietrza w Londynie. W sierpniu 2023 r. planowane jest dalsze poszerzenie obszaru strefy bezemisyjnej. W obrębie nowej powiększonej ULEZ znajdzie się kolejnych 5 mln mieszkańców miasta.

Polskie miasta przymierzają się do wprowadzenia własnych stref czystego transportu (SCT). Uchwałę w tej sprawie przyjął w listopadzie ubiegłego roku przyjął Kraków. Obecnie konsultacje społeczne podobnych projektów w Warszawie (do 25 kwietnia 2023) oraz we Wrocławiu (do 30 kwietnia 2023).

Źródło: Strefy Czystego Transportu

Fot.: Jacob Smith, Unsplash

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń