Mamy już za sobą jedne z pierwszych testów opon letnich na 2023 rok. Tym razem magazyn Sport Auto przeprowadził sprawdzian opon letnich w rozmiarze 225/40 R18. Dziennikarze postawili sobie za cel odkrycie, jaka jest najlepsza opona letnia UHP.
Na pokładzie Audi S3 przetestowali jedenaście najpopularniejszych sportowych modeli opon. Pierwsze miejsce zajął Continental SportContact 7, a to dzięki dobrym wynikom na suchej i mokrej nawierzchni. Na drugim miejscu znalazł się Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6, trzecia lokata przypadła oponie Michelin Pilot Sport 4S.
Na mokrym
Nowa opona Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 miała niewielką przewagę nad Continentalem SportContact 7 podczas testu hamowania na mokrej nawierzchni. Ta pierwsza potrzebowała 23,8 m na zatrzymanie auta z 80 km/h, Continental trochę więcej, bo 24,1 m. Nowa opona Firestone Firehawk Sport również wypadła dobrze, zajmując trzecie miejsce z wynikiem 24,3 m.
W próbie czasowej najwyższą średnią prędkość - 88,7 km/h uzyskał Bridgestone Potenza Sport. Nieco wolniej ze średnią 87,5 km/h na drugim miejscu uplasował się Continental, a trzecie miejsce przypadło Pirelli - 86,7 km/h.
W odporności wzdłużnej na aquaplaning pierwsze trzy opony osiągnęły ten sam rezultat. Falken Azenis FK520, GitiSportS2 oraz Michelin Pilot Sport 4 S utrzymały stabilność do prędkości 80,6 km/h.
Na suchym
W hamowaniu ze 100 km/h najkrótszą drogę uzyskał Continental - 33,7 m. Dziesięć cm więcej, czyli 33,8 m, na zatrzymanie potrzebował Goodyear, a 33,9 m uzyskał Michelin.
W jeździe na czas najszybciej po torze poruszał się Continental - jego średnia wyniosła 101,8 km/h. Średnią 101,1 km/h uzyskał Bridgestone, zaś Firestone 100,7 km/h.
Ochrona środowiska
Najcichszą oponą okazał się Kumho Ecsta PS91. Jej hałas zewnętrzny wyniósł 69,7 dB. Drugie miejsce zajął Nexen N Fera Sport SU2 z wynikiem - 70,2 dB. Natomiast 70,9 dB zanotował Goodyear.
Najniższe opory tocznia, z czym związana jest efektywność paliwowa, miał Firestone, drugi był Continental, a trzeci Goodyear.
Porównując ceny, najmniej testujący zapłacili za Nexena - 84 euro, za Maxxisa Victra Sport 5 - 89 euro, za Falkena - 96 euro.
Podsumowanie
W całym teście zwyciężył Continental SportContact 7, który zapewnił bardzo zrównoważone prowadzenie i krótką drogę hamowania na mokrej nawierzchni. Wykazał się również wysoką przyczepnością podczas hamowania i pokonywania zakrętów na suchej nawierzchni. Opona zapewnia bardzo stabilne, szybkie prowadzenie.
Drugie miejsce zajął Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6. Zapewnił on najkrótszą drogę hamowania oraz najlepszy balans na mokrej nawierzchni, a także dobre hamowanie, szybką responsywność na nawierzchni suchej.
Trzecią lokatę zapewnił sobie Michelin Pilot Sport 4 S, który miał krótką drogę hamowania na mokrej nawierzchni oraz bardzo dobrą odporność na aquaplaning. Opona dobrze hamuje oraz precyzyjnie porusza się na suchym torze
.
Szymon Kruk, fot. Producenci