Honda CR-V e:HEV 2.0 i-MMD AWD Sport Line

Obrotomierza brak

Co to się porobiło - Honda, marka uchodząca niegdyś za usportowioną, oferuje swoje największe auto w Polsce, czyli CR-V, bez obrotomierza! I nie ma ten model żadnej innej wersji silnikowej poza 184-konną hybrydą e:HEV.

Z pewnością dawni fani Hondy mogą czuć się zawiedzeni. Nas jednak interesują przede wszystkim sprawy kręcące się wokół opon. W przypadku CR-V, podobnie jak z zespołem napędowym, mamy uproszczoną sytuację - jeden rozmiar ogumienia. Rozmiar, widoczny na nalepce z ciśnieniem z przodu lewego słupka B, to 235/60 R18 103H. Mimo że na nalepce widnieje również auto z przyczepą, zawsze trzeba mieć na przodzie 2,4 bara, na tyle 2,2. Autorzy instrukcji obsługi dopowiadają, że ciśnienie należy kontrolować przynajmniej raz w miesiącu i przed długimi trasami, na zimnym ogumieniu, kiedy CR-V stał zaparkowany minimum trzy godziny lub przejechał nie więcej niż 1,6 km. Nawet opony w dobrym stanie tracą przez miesiąc ok. 0,1-0,2 bara. Przy okazji użytkownik powinien sprawdzić stan opon i wentyli. A po 10 latach od daty produkcji opony winny być wycofane, niezależnie od ich kondycji.

Większa nośność

Egzemplarz z parku prasowego Hondy został „obuty” w zimówki o nieco większym indeksie nośności 107, a nie 103. Były to cztery Bridgestone Blizzak LM005, 235/60 R18 107H, produkcji węgierskiej, Extra Load, wytrzymujące 975 kg przy ciśnieniu 340 kPa (3,4 bara). A propos, cyfra 9 jest maciupeńka, łatwo pomylić ją z 8. Czterocyfrowy DOT zauważyłem tylko na obu prawych oponach, natomiast na każdej wyszczególnienie wewnętrznej konstrukcji - pod boczną ścianką dwie warstwy poliestrowe, natomiast pod bieżnikiem poliestrowa, dwie stalowe, nylonowa.

W przypadku obręczy również nie ma wyboru, zawsze aluminiowe 18 x 71/2J. Testowana wersja Sport Line ma wzór Sport, czyli całe czarne felgi, z pięcioma rozdwojonymi ramionami. Obręcze są przytrzymywane pięcioma śrubami, momentem dokręcenia 108 Nm. Do czyszczenia alufelg trzeba używać gąbki z łagodnym detergentem. Wykluczone są szczotki o sztywnym włosiu oraz silne środki chemiczne (dotyczy to także niektórych ogólnodostępnych środków). Łańcuchy montuje się na przód, Honda podaje typ, RUD-matic classic 4716134, ostrzegając zarazem, że prowadzenie auta może okazać się trudniejsze niż na dobrych zimówkach bez łańcuchów.

Ponad pół godziny

Tyle może trwać inicjalizacja układu ostrzegania o niskim ciśnieniu, TMPS (Honda stosuje własny skrót DWS, Deflation Warning System). Przez około 30 minut trzeba jechać 40-100 km/h. Jeżeli zasilanie jest włączone i nie ruszy się w ciągu 45 s, lampka ostrzegająca o spadku ciśnienia może na chwilę się zapalić. Sprawdziłem, kontrolka w zestawie wskaźników, z lewej strony jego głównej części, rzeczywiście raz miga. W ogóle kontrolka, po złapaniu kontaktu (zasilania) pali się bardzo krótko.

Do resetowania układu służy centralny, dotykowy ekran. Ustawienia, Pojazd, System ostrz. o ciśn. opon, trzeba wybrać Anuluj lub Inicjalizuj. Po kliknięciu w drugą pozycję na dole ekranu wyskakuje komunikat Rozpoczęto kalibrację. Inicjalizacja układu jest potrzebna gdy: zmieniono ciśnienie w co najmniej jednej oponie, zamieniono opony miejscami, przynajmniej jedna opona została wymieniona. Wszystko odbywa się w stojącym aucie, ze skrzynią biegów na pozycji P. Nie napisałem z „dźwignią zmiany biegów”, bo tej dźwigni CR-V nie ma! Do sterowania przekładnią (z dwoma stałymi przełożeniami) są cztery guziki na wysuniętej części środkowej konsoli, prawie jak w niektórych Ferrari.

Wspomnianą zamianę miejscami Honda radzi wykonywać w celu przedłużenia żywotności opon i ich równomiernego zużycia. W odróżnieniu od innych producentów aut nie podaje przybliżonego przebiegu między zamianami. Dla opon kierunkowych schemat wygląda prosto, tył na przód, przód na tył. Dla opon bez oznaczenia kierunku obrotu, z krzyżowaniem, np. prawy tył na lewy przód.

Każdy z zestawem

CR-V z polskiego salonu ma zestaw naprawczy. Obie części zestawu - kompresor i butelka z uszczelniaczem - znajdują się pod podłogą bagażnika, na samym tyle. W hybrydzie podnosi się jedynie tylna część podłogi kufra. Kompresor jest na wierzchu, butelkę schowano poniżej podnośnika. Zestaw ma za zadanie zalepienie przebicia na styku bieżnika z nawierzchnią, do 4 mm. Trzeba pochwalić Hondę za dużą, rozkładaną instrukcję dotycząca zestawu, nie jest to mała nalepka na kompresorze.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Przegląd Oponiarski 4/210 (Kwiecień 2023)

Dane techniczne samochodu

Rodzaj nadwozia

SUV, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy

DMC/ładowność

2275/478-532 kg

Dług./szer./wys.

4,600/1,855/1,689 m

Rozstaw osi

2,662 m

Pojemność bagażnika

497/1692 l

Zalecane ogumienie

235/60 R18 103H, w testowym egz. zimowe 235/60 R18 107H, zestaw naprawczy

Silniki

benzynowy, 1.993 ccm, R4 16V, 145 KM przy 6200 obr./min i 175 Nm przy 4000 obr./min, elektryczny 184 KM i 315 Nm, moc systemowa 184 KM

Prędkość maksymalna

180 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

8,9 s

Spalanie (cykl mieszany)

7,1 l/100 km

Cena

191.200 zł

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń